نبود هم‌گرایی در بین سمن‌های کاهش مصرف دخانیات

دبیر شبکه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی گفت: با وجود افزایش مصرف دخانیات در کشور تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه کاهش مصرف دخانیات بسیار کم است ضمن اینکه هنوز هم‌گرایی و وحدت رویه در بین سازمان‌های مردم‌نهاد کاهش مصرف دخانیات در کشور وجود ندارد.

علی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه سلامت مقوله چند مؤلفه‌ای است، تحقق کامل اهداف سلامت نیازمند همکاری بین بخشی است و براساس قوانین حوزه سلامت کشور وظایفی برای مسئولان، مردم و سمن‌ها درنظر گرفته شده است.

وی افزود: در کنار مسئولان، سایر اقشار مردم و خانواده‌ها نیز نقش بسیار مهمی در نهادینه شدن آموزه‌ها در زمینه کنترل و کاهش مصرف دخانیات دارند، به‌عنوان نمونه خانواده‌ها در تربیت فرزندان ضمن داشتن نظارت بر رفتار و ارتباطات فرزندان با گروه‌های سنی و همسالان باید مضرات دخانیات را برای آن‌ها تبیین کنند و در مناسبت‌های مختلف ضمن همراهی با فرزندان، آنها را به خودداری از مصرف دخانیات تشویق کنند و همواره بر فعالیت آنها نظارت داشته باشند.

دبیر شبکه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی خانه سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی تأکید کرد: یکی از گروه‌هایی که نقش بسیار مؤثری در زمینهٔ کاهش و کنترل مصرف دخانیات دارند، سمن‌ها هستند؛ سمن‌ها می‌توانند از طریق برگزاری کمپین‌ها، جلسات و آموزش‌های عمومی با ایجاد مطالبه‌گری در مردم در مورد افزایش مالیات بر دخانیات، در زمینهٔ انجام برنامه‌های کنترل و مبارزه ملی با دخانیات پیشگام باشند.

لزوم ارتباط بین مسئولان نهادها و سمن‌ها در زمینه کنترل مصرف دخانیات

وی ادامه داد: بنابراین اگر ارتباط مناسبی بین مسئولان ادارات، مردم و سمن‌ها در زمینه کنترل مصرف دخانیات برقرار شود، می‌توان علاوه بر برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرا، در زمینه کنترل و کاهش مصرف دخانیات به اهداف از پیش تعیین‌شده دست یافت.

جعفری افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد متعددی در حوزه‌های مختلف سلامت در حال فعالیت هستند اما با وجود افزایش مصرف دخانیات در کشور تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه کاهش مصرف دخانیات بسیار کم است ضمن اینکه هنوز هم‌گرایی و وحدت رویه در بین سازمان‌های مردم‌نهاد کاهش مصرف دخانیات در کشور وجود ندارد.

اهمیت هم‌گرایی سازمان‌های مردم‌نهاد در کاهش مصرف دخانیات

وی تأکید کرد: لازم است وزارت کشور و وزارت بهداشت بیش از گذشته بر تقویت و هم‌گرایی در بین سازمان‌های مردم‌نهاد کاهش مصرف دخانیات نقش موثرتری ایفا کنند ضمن اینکه شهرداری‌ها و سایر نهادهای فرهنگی و آموزشی باید بسترهای بیشتری برای معرفی این سازمان‌ها به عموم افراد جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان ایجاد کنند.

کد خبر 579827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.