۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۴
چهره فرسوده گوگد

بافت‌های متروکه و ناکارآمد در شهرها به چالشی بزرگ برای مدیریت شهری تبدیل شده است. شهر گوگد نیز از این چالش بی‌نصیب نیست و باید برای بازسازی، بهسازی و ایمن‌سازی این بافت‌ها فکری کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بافت‌های متروکه و ناکارآمد در شهرها به چالشی بزرگ تبدیل شده است. شهر گوگد نیز از این چالش بی‌نصیب نیست. وجود خانه‌های متروکه و بلااستفاده در گوشه‌گوشه شهر، زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی و ناامنی در شهر شده است و باید برای بازسازی آن‌ها فکری شود. بافت‌های فرسوده شهر جزو آسیب‌پذیرترین محدوده‌های شهری در هنگام رویداد زلزله‌های بزرگ در شهرها یا مجاورت آن‌ها هستند.

این محله‌ها پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود را دارد و به دلیل قدمت و ناپایداری، تنگی معابر و تراکم جمعیتی، آسیب‌پذیری زیادی در برابر زلزله و سایر مخاطرات دارند. امروزه مدیریت شهری با چالش‌ها و مشکلات فراوانی در مسیر توسعه همه‌جانبه شهرها و ایمن‌سازی محیط شهر برای رفاه و آسایش شهروندان روبه‌رو است.

چند سالی است که بازآفرینی بافت فرسوده به عنوان یک موضوع اصلی مدنظر برنامه‌ریزان شهری قرار گرفته است، اما واقعیت این است که این پدیده معضلی جدی است که در مقابل چشم همگان قرار دارد و توجه کمتری نسبت به آن شده است.

همخوانی نداشتن بافت‌های فرسوده با چهره فرهنگی گوگد

حسین محمدی، یکی از شهروندان گوگد می‌گوید: بافت‌های قدیمی که عمدتاً خانه‌های فرسوده هستند، محل جمع شدن معتادان شده است و تعداد این معتادان هر روز بیشتر می‌شود.

وی می‌افزاید: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های ناکارآمد شکل می‌گیرد و اگر کسی می‌خواهد فکری به حال معتادان کند، باید از بافت‌های فرسوده شروع کند.

برای بازسازی بافت فرسوده شهر فکری شود

حمید شایسته، یکی دیگر از شهروندان خاطرنشان می‌کند: گوگد یک شهر فرهنگی مذهبی است و وجود بافت‌های ناکارآمد و فرسوده که پاتوق معتادان و سارقان باشد در آن توجیه ندارد و باید برای بازسازی آن‌ها فکری شود.

وی ادامه می‌دهد: چهره شهر با این بناها و بافت‌ها، زیبایی همیشگی‌اش را ندارد و برای حفظ هویت شهر باید بناها و بافت‌های فرسوده بازسازی شوند.

این شهروند گوگدی اظهار می‌کند: نهادهای نظارتی که مسئول مرمت و بازسازی بافت‌های فرسوده هستند باید به این حوزه ورود کنند تا بافت فرسوده از حالت پاتوق خارج شود؛ شهرداری موظف است با انجام اقدامات لازم نسبت به بهسازی محیط اقدام کند.

خانه‌های خالی از سکنه، پاتوق معتادان شده است

علی اکرمی از دیگر شهروندان گوگد تصریح می‌کند: برخی ساکنان در مسیر بافت‌های فرسوده شهر ساخت‌وساز کرده‌اند و اکنون خانه‌های قدیمی خالی از سکنه و خرابه شهر پاتوق معتادان شده است.

وی می‌گوید: خانه‌های مخروبه شهر گوگد نه تنها چهره شهر را نازیبا نشان می‌دهد بلکه موجب بروز مشکلات جدی برای شهروندان می‌شود؛ درخواست ما از مسئولان شهرداری این است که خانه‌های قدیمی تخریب شود، چراکه اصلاً امنیت نداریم.

وی می‌افزاید: یک نمونه کوچه بسیج، فرعی اول سمت راست است که آمار سرقت در آن بسیار است و جایگاهی برای معتادان شده است، امیدوارم مسئولان پیگیری کنند.

اعتباری برای بازآفرینی به شهرداری پرداخت نشده است

حسین علی‌محمدی، شهردار گوگد با بیان اینکه ۳۰ درصد بافت‌های محدوده شهر فرسوده است، اظهار می‌کند: سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ محدوده بافت‌های فرسوده شهر گوگد از ۲۷ هکتار به ۹۰ هکتار افزایش پیدا کرد، به تصویب کمیسیون ماده پنج استان رسید و توسط استانداری ابلاغ شد.

وی خاطرنشان می‌کند: شهرداری گوگد به منظور ساماندهی بافت‌های فرسوده، تسهیلات زیادی برای مالکان بافت فرسوده در نظر گرفته بود. طی دو سال گذشته برخی شهروندان با مراجعه به شهرداری از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

شهردار گوگد خاطرنشان می‌کند: سال ۱۳۹۸ طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده در دستور کار شهرداری قرار گرفت و با تصویب کمیسیون بازآفرینی شهرستان و استان، قول تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌های مصوب دولتی داده شد؛ اما تاکنون اعتباری به شهرداری پرداخت نشده است.

علی‌محمدی تصریح می‌کند: یکی دیگر از معضلات بافت‌های فرسوده شهر گوگد، مشکل مالکیتی است که به دلیل توافق نکردن مالکان و ورثه بلاتکلیف مانده است.

وی ادامه می‌دهد: در دو سال گذشته شهرداری از طریق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون، ۷۵۰۰ مترمربع بافت فرسوده خطرآفرین و ناامن بعضی محله‌های شهر را تخریب کرد و کار تخریب همچنان دارد.

شهردار گوگد به همکاری نکردن برخی مالکان در طرح ساماندهی بافت فرسوده شهری اشاره و تاکید می‌کند: شهروندان آن دسته از بافت‌های فرسوده شهر را که مشکل بهداشتی و ایمنی ایجاد کرده است، با ارائه گزارش به شهرداری معرفی کنند تا پس از بررسی کارشناسی اقدامات قانونی انجام شود.

علی‌محمدی می‌گوید: مالکان بافت فرسوده که مشکل انحصار وراثت دارند به شهرداری مراجعه کنند تا امور حقوقی شهرداری مسائل انحصار وراثت آنان را پیگیری کند.

وی می‌افزاید: شهرداری ساماندهی و حل مشکلات بافت‌های فرسوده‌ای که رسانه‌ای شده است را در دستور کار قرار می‌دهد تا در صورت تأمین اعتبار و زیرساخت‌ها، اقدامات لازم انجام شود.

اختصاص سهمیه قیر رایگان به شهرداری برای آسفالت معابر بافت فرسوده

در همین خصوص غلامرضا امینی، رئیس اداره راه و شهرسازی گلپایگان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی شهری و به منظور آسفالت محله‌های بافت فرسوده شهر، قیر در اختیار شهرداری قرار می‌دهد تا معابر بافت فرسوده آسفالت شود.

وی تاکید می‌کند: به همان میزان که راه و شهرسازی برای بازآفرینی بافت فرسوده هزینه انجام می‌کند، در مقابل شهرداری نیز باید هزینه کند. امسال ۴۲ تن قیر برای شهرداری در نظر گرفته شده و برای تأیید به تهران ارسال شده است.

کد خبر 579740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.