امشب زحل حرکت بازگشتی خود را آغاز می‌کند

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره زحل یکشنبه –پانزدهم خردادماه- با شروع حرکت بازگشتی خود از ساعت ۰۰:۱۸ قابل رصد خواهد بود و ساعت ۰۵:۲۳ در گرگ و میش سحر و ۴۷ درجه بالاتر از افق جنوبی شما محو خواهد شد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره زحل با شروع حرکت بازگشتی، حرکت معمول خود به سمت شرق را در میان صورت‌های فلکی متوقف کرده و به جای آن به سمت غرب حرکت می‌کند. حرکت برگشتی سیارات، پدیده‌ای است که تمام سیارات خارجی منظومه شمسی (سیارات بعد از زمین در منظومه شمسی) به طور دوره‌ای، چند ماه قبل از رسیدن به مقابله دچار آن می‌شوند.

وی افزود: مقابله در نجوم کروی موقعیتی است که یک جرم آسمانی مثلاً یک سیاره بیرونی، از دید ناظر زمینی نسبت به خورشید در نقطه مقابل قرار می‌گیرد، به طوری که جرم آسمانی مذکور با زمین و خورشید در یک خط، و زمین در میان آن‌ها قرار می‌گیرد. حرکت برگشتی ناشی از حرکت زمین به دور خورشید است. همانطور که زمین به دور خورشید می‌چرخد، چشم‌انداز ما تغییر می‌کند و این باعث تغییر موقعیت ظاهری اجرام در آسمان از یک سو به سوی دیگر با یک دوره یک ساله می‌شود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: برخلاف آنچه به نظر می‌رسد زحل خلاف مدار خودش حرکت نمی‌کند، بلکه حرکت رو به عقب و رو به جلو آن با توجه به ستارگان پس زمینه بر اثر حرکت مداری زمین است. سیاره زحل هنگام ورود به حرکت بازگشتی در صورت فلکی جدی خواهد بود، طلوع آن ساعت ۰۲:۰۵ و قدر آن ۰.۵ است.

وی خاطرنشان کرد: از رصدخانه لارستان، ارباب حلقه‌های منظومه شمسی از ساعت ۰۰:۱۸ قابل رصد خواهد بود، سپس ساعت ۰۵:۲۳، ۴۷ درجه بالاتر از افق جنوبی شما در گرگ و میش سحر محو خواهد شد. طی هفته‌های بعد، زحل هر شب چهار دقیقه زودتر طلوع می‌کند و با نزدیک شدن به مقابله، به تدریج در آسمان شامگاهی قبل از بامداد قابل مشاهده می‌شود.

کد خبر 579694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.