بازخوانی نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس

رهبری و فرماندهی حضرت امام خمینی (ره) در دوران جنگ تحمیلی موجب شد تا مردم و نیروهای مسلح در کنار یکدیگر حماسه‌های باشکوهی را رقم بزنند، حماسه‌هایی که نه تنها در تاریخ ماندگار شد، بلکه تا ابد درس عبرتی برای دشمنان این آب و خاک شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوران هشت‌ساله دفاع مقدس، بخش مهمی از هویت تاریخی ایران اسلامی را تشکیل می‌دهد، دورانی که مردمان این مرزوبوم با انگیزه و روحیه‌ای اسطوره‌ای که ناشی از باورهای دینی و علایق ملی بود، پنجه در پنجه خصم در افکندند.

حضور پر شور مردم در جبهه به‌موقع تجاوز عراق به مرزهای ایران و آغاز جنگی گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی، مرهون رهبری کاریزماتیک حضرت امام خمینی (ره) است، بزرگ‌مردی که از سی‌ویکم شهریورماه ۱۳۵۹ به‌طور توأمان دو موقعیت سرنوشت‌ساز رهبری سیاسی جامعه و فرماندهی نظامی جنگ را به پیش بردند و جنگ تحمیلی را به دفاعی مقدس و حماسه‌ای باشکوه برای ملت ایران مبدل کردند.

سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب فرصت مغتنمی است، برای بازخوانی نقش رهبری حضرت امام (ره) به عنوان مدیر، رهبر، فرمانده کل قوا و فرماندهی عالی جنگ که هدایت استراتژی جنگ را بر عهده داشتند و مهم‌ترین عامل مؤثر بر حفظ و ارتقا روحیه حماسی ملت ایران بودند. از این روی و در روایتی که پیش‌روی شما قرار گرفته است، این نقش کلیدی در چند برهه حساس دوران دفاع مقدس و به نقل از تعدادی از فرماندهان جنگ که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انتشار یافته، مورد بررسی قرار گرفته است.

پشتوانه قاطع و مقتدر رزمندگان و فرماندهان در جنگ

محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی در خاطرات خویش، امام خمینی را در کسوت پشتوانه قاطع و مقتدر رزمندگان و فرماندهان معرفی کرده است که آنها را به لحاظ روحی تشجیع و تجهیز می‌کرده است. او در این‌باره، جلسات فرماندهان نظامی با رهبر کبیر انقلاب را به عنوان شاهد آورده است: «از همان اولین لحظه‌های شروع جنگ تحمیلی، حضرت امام (ره) با روحیه‌ای قوی مانند فردی نظامی و مسلط عمل کردند، ایشان به تمام لیبرال‌ها و ملی‌گرایان و محافظه‌کارانی که اگرچه در رأس امور قرار داشتند، اما بسیار ترسیده بودند، دلداری می‌دادند. حضرت امام (ره)، جلسات نظامی را مرتب تشکیل می‌دادند. من هم در یکی دو تا از آن جلسات، اگرچه فرمانده سپاه نبودم، شرکت داشتم. در آن جلسات، حضرت امام (ره) مانند مسئولان نظامی، قاطع و مقتدر با مشکلات برخورد می‌کردند. اگرچه همیشه چنین بوده است و حتی هنوز هم چنین انتظار می‌رود که افراد روحانی که طبعی ملایم دارند، توانایی برخورد با مسئولان نظامی را نداشته باشند، اما امام (ره) ورای تمام این انتظارات بودند. در جلسه‌های شورای عالی دفاع، نظرهای مختلفی به حضرت امام (ره) داده می‌شد که ایشان هم با قاطعیت، رهنمودهایی می‌دادند یا دستورهایی را ابلاغ می‌کردند. با این همه، همیشه مبنای کار امام (ره) بر این بود که فرماندهان خودشان تصمیم بگیرند، تنها در شرایطی که مسائل بسیار حساسی به میان می‌آمد یا اینکه فرماندهان به روحیه گرفتن از امام (ره) نیاز داشتند، دخالت می‌کردند.»

فرمان تاریخی شکست حصر آبادان

فرمان تاریخی شکست حصر آبادان که چهاردهم آبان ماه ۱۳۵۹ از سوی حضرت امام خمینی (ره) خطاب به نیروهای مسلح صادر شد را یکی از تصمیمات بن‌بست‌شکن بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در سال‌های جنگ تحمیلی دانسته‌اند.

در خاطرات سرلشکر «سید یحیی صفوی» در این‌باره آمده است: «فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان که با واژه باید تاکید شده بود، به عنوان یک تکلیف واجب و شرعی الهی روی دوش همه فرماندهان و رزمندگان سپاهی، ارتشی و بسیجی سنگینی می‌کرد و تحقق فرمان امام (ره) یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که عملیات حصر آبادان انجام شد.»

نقش سرنوشت‌ساز در عملیات فتح‌المبین

به گفته تمام فرماندهان جنگ، نقش کلیدی و سرنوشت‌ساز امام خمینی (ره) در عملیات فتح‌المبین، عامل پیروزی و موفقیت رزمندگان اسلام در این عملیات بود. در خاطرات سپهبد شهید «علی صیادشیرازی» درباره عملیات فتح‌المبین آمده است: «با تلاش حدوداً سه ماهه، برنامه این نبرد را طرح‌ریزی کرده و نیروهایمان‏‎ را از ابعاد مختلف مجهز و آن‌ها را در‏‎ ‏چهار محور عین‌خوش، پل نادری دزفول، شوش و رقابیه متمرکز کرده‏‎ ‏ و گرم این محاسبات بودیم که‏‎ ‏دشمن پیش‌دستی کرد و قبل از اینکه ما به او حمله کنیم، زودتر به ما حمله کرد، بر اثر پیش‌روی دشمن فشار‏‎ ‏آن قدر زیاد شد که در قرارگاه عملیاتی کربلا برادران ارتش و سپاه به این ‏نتیجه رسیدند که ما در این شرایط سخت، در این تنگنایی که واقعاً نمی‌دانیم‏‎ ‏چه باید بکنیم؛ برویم از فرمانده معظم خودمان کسب تکلیف کنیم، که چه‌کار‏‎ ‌باید کرد؟ از این رو محسن رضایی به تهران سفر کرد تا از امام (ره) در این‌باره کسب تکلیف کند. آن‌طور که برادر رضایی تعریف کرد، امام (ره) با آرامش، تشریح وضعیت‏‎ ‏سخت ما را گوش کرده بودند و بعد از تبسمی اطمینان قلبی‏‎ ‏داده و فرموده بودند که هیچ نگران نباشید و همچنان هم باید مصمم باشید که‏‎ ‌عملیاتتان را انجام بدهید و در جواب درخواست استخاره نیز گفته بودند: استخاره‏‎ ‏لازم نیست، اما اگر مایلید که از قرآن هم قوت قلب بگیرید به نیت طلب خیر، ‏‎ ‏قرآن را باز کنید و خداوند قلبتان را قوی بکند و حتماً موفق هستید، انشاءاللّه.»

کد خبر 579613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.