۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
از فاجعه متروپل تا گود حصارک

گودبرداری غیر اصولی در حصارک کرج و رها شدن آن پس از هشت سال موجب به خطر افتادن جان ۷۲ خانواده شده است و حالا مسئولان در تلاش هستند با انجام هماهنگی لازم، خطر را از بیخ گوش اهالی ساکن در مجاور این گود بگذرانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از حادثه ناگوار متروپل و از دست دادن تعدادی از هموطنان‌مان، اخباری در خصوص یک گودبرداری غیر اصولی در حصارک کرج و به خطر افتادن جان شهروندان ساکن در مجاورت این گود توسط رسانه‌های داخلی و خارجی به گوش می‌رسد.

ماجرا از آنجا شروع می‌شود که هشت سال پیش یک باغ به نام «ناصربخت» در حصارک پایین کرج به فردی فروخته شد و به صورت غیرمجاز درختان قدیمی آن از بین رفت و گودی غیر قانونی به عمق ۱۰ متر و به مساحت ۶۸۰۰ متر ایجاد شد، اما پس از آن به حال خود رها شد و این شرایط ظرفیت وقوع یک فاجعه انسانی را دارد، زیرا حدود ۷۲ خانواده در مجاورت این گود ساکن هستند و گذر زمان موجب کاهش استحکام بنا و سست شدن دیوارخانه‌هایشان شده است.

رحیمی یکی از اهالی منطقه می‌گوید: «حتی لحظه‌ای با خیال راحت در خانه نیستیم و اضطراب فروریخت سقف خانه‌مان را داریم. دیوار خانه‌ها ترک که چه عرض کنم شکاف برداشته است؛ اگر شهرداری کرج از همان ابتدا نسبت به برخورد با مالک زمین گودبرداری شده، اقدام کرده بود حالا شاهد این وضعیت نبودیم».

فتوحی دیگر اهالی حصارک پایین کرج اظهار می‌کند: «اگر شرایط مالی اجازه می‌داد، حتماً خانه‌ام را از اینجا می‌فروختم و جان خودم و فرزندانم را از خطر امکان خراب شدن آوار بر سرمان نجات می‌دادم».

تعیین روزشمار برای تعیین تکلیف خانه‌های اطراف گود حصارک‌

غفور قاسمپور، معاون استاندار و فرماندار ویژه کرج با بیان اینکه حفظ جان شهروندان برای ما در اولویت است و اجازه نمی‌دهیم تعللی در اجرای قانون موجب تکرار حوادثی مشابه پلاسکو و متروپل شود، می‌گوید: با توجه به دستور استاندار در رابطه با تعیین تکلیف وضعیت این مجتمع مسکونی ۷۲ واحدی بحران‌خیز، وظایف مالک و شهرداری در چارچوب قانون مشخص شده است و با دادستان و رئیس کل دادگستری نیز هماهنگی قانونی انجام شد تا حرجی بر اجرا نشدن قانون وجود نداشته باشد.

وی با طرح این سوال که آیا لازم است پرونده‌ای در دستگاه قضائی باز شود؟، می‌افزاید: تصمیمات این طرح فوریتی، هیچ خروجی تا به امروز نداشته است و مجبور به تعیین روز شمار برای تعیین تکلیف ساختمان گود حصارک کرج هستیم.

فرماندار ویژه کرج تاکید می‌کند: سال گذشته شهرداری کرج لایحه ۳.۵ میلیاردتومانی را در شورای اسلامی شهر تصویب کرد و مقرر شد طبق آخرین گزارش سازمان نظام مهندسی این ساختمان باید هر چه سریع‌تر تخلیه شود؛ البته در تعیین تکلیف ساختمان مجاور گود حصارک وظیفه قانونی داریم و تصمیمات مهمی در این رابطه اتخاذ خواهد شد.

از فاجعه متروپل تا گود حصارک

وی با بیان اینکه باید مسکن درخور شأن شهروندان این مجتمع تهیه و تدارک دیده شود، ادامه می‌دهد: علاوه بر این، پنج میلیون تومان نیز به‌صورت بلاعوض برای هزینه جابه‌جایی به ساکنان این بافت اختصاص پیدا می‌کند.

قاسمپور ادامه می‌دهد: شهرداری کرج موظف است طی مدت دو هفته با همکاری مجموعه فروشگاه زنجیره‌ای رفاه مسکن جدید را تأمین کند و به موازات آن اطلاع رسانی لازم جهت تخلیه فوری صورت بگیرد.

احتمال ریزش خانه‌ها حتی با حرکت غلتک حین پر کردن گودال

محمد اسدیان، عضو شورای اسلامی شهر کرج در این خصوص با بیان اینکه در این پروژه تخلفاتی انجام شده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دو جلسه ویژه در فرمانداری برگزار شد و مصوب کردیم سه کارشناس از سوی ساکنان، مالک پروژه و دادگستری معرفی شود تا ضمن بررسی ۷۲ خانه، خسارت را بررسی کرده و ارزش فعلی ملک را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه میزان پرداختی مالک پروژه در صورت تخریب منازل نیز بررسی شده است، ادامه می‌دهد: برای هر خانواده مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به‌عنوان ودیعه مسکن تخصیص پیدا کرد؛ همچنین پنج میلیون تومان هزینه اسباب‌کشی برای ساکنان منازل اطراف گودبرداری حصارک در نظر گرفته شد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج تأکید می‌کند: طبق حواشی ایجاد شده، گروهی از افراد باعث گمراهی افکار مردم شدند که پس از آن، همکاری آنها با ما کاهش یافت زیرا به اشتباه شنیده بودند که اگر خانه‌های خود را تخلیه کنند هیچ مدرکی برای بازگشت ندارند.

وی می‌گوید: صورتجلسه‌ای با حضور نماینده دستگاه قضائی تنظیم شد و طبق آن شهروندان این منطقه با برطرف شدن خطر و انجام پروژه می‌توانند به خانه‌های خود برگردند.

اسدیان با بیان اینکه مالک باید ظرف یک سال گودبرداری را به حد صفر برساند، ادامه می‌دهد: طبق آمار اعلام شده دو مورد از منازل طبق اعلام نظام مهندسی در وضعیت کاملاً قرمز قرار دارد؛ یعنی حتی حین پر کردن گودال و حرکت غلتک نیز احتمال ریزش و بروز حادثه وجود دارد.

وی با بیان اینکه نهاد ریاست جمهوری به این موضوع ورود پیدا کرده است و نماینده سید ابراهیم رئیسی در این خصوص پیگیر است، ادامه می‌دهد: در خصوص موعد اجرایی شدن این پروژه صحبت‌ها مبنی بر این است که مالک طی شش ماه ابتدایی سال جاری دستور نقشه و طراحی را داشته باشد و از اول مهرماه اجرای پروژه آغاز شود.

ساکنان محدوده گود حصارک در انتظار دریافت کمک بلاعوض برای نقل مکان

مصطفی سعیدی‌ سیرایی، شهردار کرج نیز روز یازدهم خردادماه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کرج با اشاره به تصمیم‌ گیری در خصوص گود حصارک، اظهار کرده بود: ساکنان محدوده این گودبرداری ناایمن، برای مصون ماندن از هرگونه تهدید احتمالی، با دریافت کمک بلاعوض برای رهن مسکن، در اسرع وقت نقل مکان می‌کنند.

از فاجعه متروپل تا گود حصارک

وی تاکید کرده بود: مقرر شده است تا زمان اعلام مبلغ کارشناسی، مجموعه فروشگاه رفاه ۱۰۰ میلیون و شهرداری کرج مبلغ پنجاه میلیون تومان برای اجاره مسکن به ساکنان محدوده «گودبرداری حصارک» پرداخت کنند و پس از آن مالک و پیمانکار پروژه در اسرع وقت نسبت به رفع خطر اقدام خواهند کرد.

شهردار کرج گفته بود: حادثه و تراژدی تلخ متروپل تلنگری جدی برای توجه به وضعیت پروژه‌هایی همچون گودبرداری حصارک بود تا اجازه ندهیم با وقوع حوادثی دشوار، جان و مال شهروندان در معرض خطر قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، روز سیزدهم خردادماه سال‌جاری، ضرب الاجل دوم فرماندار کرج برای تخلیه منازل مجاور گود حصارک صادر شد و قرار است خانه‌ها به سرعت تخلیه شود، اما نگرانی دیگری برای اهالی مطرح است که آیا مسئولانی که رسیدگی به این مشکل را هشت سال ادامه داده‌اند، آیا با تغییر و تحول احتمالی مدیران شهری و استانی فعلی، مدیران بعد از این در وعده بازسازی و تحویل ۷۲ واحد متعهد خواهند بود؟

گزارش از: محنا عباسی، خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 579587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.