از کشف جسد سوخته در اتوبان توسط یک چوپان تا اعترافات به قتل همسر دوم

کشف جسد سوخته در اتوبان توسط یک چوپان، انفجار کوره ذوب فولاد، دستگیری دو نفر از اخلالگران در بازار ارزی و فردایی طلا و سکه، اعترافات به قتل همسر دوم، سقوط هولناک دزد جوان در تعقیب‌وگریز پلیس، دستگیری قاتلان خانوادگی ظرف ۱۲ ساعت را در بسته خبری حوادث ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌وششم آذرماه سال گذشته، جسد مرد جوانی در بیابان‌های اتوبان آزادگان که در میان شاخ و برگ‌ها به آتش کشیده شده بود، توسط تیمی از مأموران کلانتری ۱۵۱ یافت آباد کشف شد. بدین ترتیب رسیدگی قضائی به پرونده توسط محمد وهابی‌زاده بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی آغاز و جسد برای بررسی‌های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد.

بررسی‌های اولیه نشان داد، مرد جوان قبل از اینکه به آتش کشیده شود، جان خود را از دست داده است و یک چوپان هنگام چراندان گله خود، جسد وی را مشاهده و حادثه را مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش داده است. روز چهارشنبه هفته جاری، بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی گفت: متخصصان پزشکی قانونی پس از بررسی‌های تخصصی اعلام کردند آثار ضربه نوک تیز و شکستگی جمجمه در معاینات مشخص نشده است.

با توجه به معاینات پزشکی قانونی، بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جرایم جنایی دستور دفن جسد را صادر کرد و تحقیقات در خصوص احراز هویت و کشف علت فوت ادامه دارد.

انفجار کوره ذوب فولاد

عصر چهارشنبه یازدهم خرداد حادثه انفجار کوره ذوب فولاد آفتاب در شهرک فولادی اشکذر چهار کارگر را روانه بیمارستان کرد. به گفته رئیس اورژانس یزد، این اتفاق حوالی ساعت ۱۹ رخ داده و مصدومان با سه کد امدادی اورژانس به بیمارستان شهدای محراب یزد منتقل شدند.

دستگیری دو نفر از اخلالگران در بازار ارزی و فردایی طلا و سکه

پلیس امنیت اقتصادی فراجا اعلام کرد: حسب دستور معاون محترم دادستان، دو نفر از متهمان سابقه‌دار که در معاملات فردایی طلای آب شده و سکه تأثیرگذار بودند شناسایی و دستگیر شدند. پلیس امنیت اقتصادی فراجا همچنین از دستگیری تعدادی از اخلالگران ارزی با اقدامات اطلاعاتی گسترده خبر داد و اعلام کرد: متهمان پس از تشکیل پرونده برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند. گفتنی است تعداد دیگری نیز از متهمان اخلالگران اقتصادی توسط پلیس شناسایی که سیر مراحل قضائی و دستگیری آنان در دستور کار پلیس قرار دارد اطلاعات تکمیلی متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

براساس ویرایش جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به تازگی توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است، معاملات فردایی ارز غیرقانونی و در حکم قاچاق خواهد بود. در ماده ۱۲ این قانون آمده است که معامله ارز در صرافی یا غیر آنکه تحویل ارز و مابه‌ازای آن به روز یا روزهای آینده موکول شده اما به تحویل ارز منجر نمی‌شود یا از ابتدا قصد تحویل ارز وجود نداشته است و قصد طرفین تنها تسویه تفاوت قیمت ارز باشد، جزو مصادیق قاچاق ارز خواهد بود.

پیش از این براساس دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده بود، انجام معاملاتی که مبادله ارز، مسکوک فلزات گرانبها ضرب شده توسط بانک مرکزی و ریال به روز یا روزهای آینده موکول شده و منجر به تحویل ارز، ریال یا مسکوک نشده و صرفاً تفاوت قیمت تسویه می‌شود، توسط صرافی ممنوع شده بود. همچنین هرگونه معاملات آتی و سلف ارز، آتی و سلف سکه طلا توسط صرافی فقط بر اساس ضوابط مصوب و ابلاغی بانک مرکزی مجاز اعلام شده بود.

هرچند پیش از این نیز انجام معاملات فردایی توسط بانک مرکزی ممنوع اعلام شده بود اما در قانون جدید معاملات فردایی برای صرافی‌ها و سایر اشخاص از مصادیق قاچاق ارز تلقی شده و مجازات‌های مختص به قاچاق ارز را در پی خواهد داشت. معاملات دلار فردایی توسط دلالان در سال‌های اخیر از سوی کارشناسان و مسئولان بانک مرکزی در مقاطع مختلف به عنوان یکی از عوامل بر هم زننده ثبات بازار یاد شده است.

دلار فردایی همان‌گونه که از نامش مشخص است، به دلاری گفته می‌شود که در همان روز معامله شده، اما تحویل آن فردا انجام می‌شود، البته فروشندگان دلار فردایی معمولاً دلاری در اختیار ندارند و این معاملات تنها به صورت صوری انجام می‌شود و صرفاً تفاوت قیمت آن به صورت ریالی تسویه می‌شود.

فروشندگان دلار فردایی عمدتاً دلالانی هستند که در خیابان منوچهری، فردوسی و سبزه‌میدان فعالیت می‌کنند، البته برخی از این فروشندگان با کوچ به فضای مجازی، فعالیت‌های خود را به صورت مجازی و در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال می‌کنند. با اجرای قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌توان با قاطعیت بیشتری با این دلالان برخورد کرد و بدون شک این اقدام کمک بزرگی به حفظ ثبات در بازار ارز و اثرگذاری بیشتر سیاست‌های بازارساز خواهد شد.

اعترافات به قتل همسر دوم

زندگی‌ام به خاطر ازدواج دوم به هم ریخته بود. همسر دومم سرخود عمل می‌کرد و هیچ توجهی به نصیحت‌های من نداشت. با آنکه پسری خردسال داشتم و همسر اولم نیز از این ماجرا به شدت ناراحت و ناراضی بود اما باز هم الهام (همسر دوم) به حرفم گوش نمی‌داد و بدون اجازه من بیرون می‌رفت. اینها بخشی از اعترافات مرد ۴۳ ساله‌ای است که مدعی بود پس از قتل همسر خود، بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای از بین بردن جسد او هزینه کرده است اما نمی‌دانست پسر عمه او که سرایدار یک مرکز آموزشی در کوی فدک مشهد بود، جسد او را درون چاه فاضلاب انداخته است.

«محمد-ط» (متهم این پرونده جنایی) که تاکنون مدعی بود «حسن» (سرایدار ۴۴ ساله) با گرفتن پول و طلا همسر خود را خفه کرده و جسد را با خود برده است، وقتی در برابر سوالات تخصصی مقام قضائی قرار گرفت به تناقض گویی افتاد و هر بار قصه‌ای ساختگی سر هم می‌کرد تا اینکه وی پس از کشف جسد از درون چاه فاضلاب با دستور قاضی ویژه قتل عمد در اختیار کارآگاهان اداره جنایی آگاهی قرار گرفت و در نهایت با راهنمایی‌ها و نصایح قاضی «محمود عارفی راد» لب به اعتراف گشود و حقیقت این جنایت وحشتناک را فاش کرد.

او که در برابر شواهد و مدارک انکار ناپذیر، راه گریزی نداشت، گفت: دیگر از رفتارهای الهام (همسر دوم) خسته شده بودم. من برای او بهترین منزل آپارتمانی را با همه امکانات رفاهی اجاره کردم چون نمی‌خواستم هر روز شاهد درگیری‌های او با همسر اولم باشم اما آن زن راه خودش را می‌رفت و توجهی به نصیحت‌های من نداشت به طوری که دیگر رفتارها و گفتارش برایم غیرقابل تحمل شده بود.

بالاخره کارد به استخوانم رسید و تصمیم به قتل او گرفتم. حدود یک ماه قبل از وقوع جنایت (تابستان سال گذشته) ماجرا را با پسرعمه‌ام که سرایدار یک مرکز آموزشی در مشهد است در میان گذاشتم تا به من کمک کند. او هم یک «طناب بازی» خرید و آن را کوتاه کرد تا بتوانم با استفاده از آن همسرم را خفه کنم. قرار ما این بود که بعد از قتل به خانه بیاید و جسد همسرم را با خودش ببرد. «حسن» به من گفت تو او را بکش! من جسد را به دوستانم می‌دهم تا به طرف قوچان ببرند و سر به نیست کنند.

به همین دلیل من کلید یدکی خانه‌ای را که همسرم در آن ساکن بود به «حسن» دادم و از او خواستم ساعت پنج بامداد برای بردن جسد به خانه بیاید اما آن روز صبح وقتی حسن به آرامی وارد خانه شد همسرم را دید که کنار فرزندم خوابیده است. با ناراحتی به من گفت: «تو که کاری نکردی!» گفتم پسر کوچکم در کنار مادرش خوابیده بود و اگر او را می‌کشتم، بیدار می‌شد و این صحنه در خاطرش باقی می‌ماند، به همین دلیل منصرف شدم.

بالاخره این فرصت هنگامی در اواخر تیرماه سال گذشته فراهم شد که من و الهام به مهمانی خانوادگی یکی از بستگان در شهر جدید گلبهار دعوت شدیم. آن شب وقتی از مهمانی به خانه همسر دومم در بولوار میرزاکوچک خان بازگشتیم، زمان را برای قتل او مناسب دیدم. خیلی با او گرم گرفتم و عشق ورزیدم. پودر قرص‌های خواب آور را که از قبل تهیه کرده بودم درون شربت پرتقال ریختم و به او دادم.

آن شب پسر کوچکم را در پذیرایی خواباندیم و خودمان به اتاق خواب رفتیم. هنگامی که همسرم به خاطر نوشیدن شربت به خواب عمیقی فرو رفت من بلافاصله از درون خودرو «طناب بازی کوتاه شده» را برداشتم و از پشت سر دور گردن او انداختم. همسرم در همین حال چشمانش را باز کرد و آخرین نگاه ما بعد از آخرین مهمانی به یکدیگر گره خورد اما دیگر تصمیم خودم را گرفته بودم. دسته‌های طناب را کشیدم تا اینکه او جان داد و پیکرش از روی تخت به زمین افتاد. پس از آن منتظر حسن ماندم که او هم سر ساعت رسید. درحالی که کیسه‌ای را با خود آورده بود. دست و پاهای پیکر بی جان همسرم را با طناب بستیم و جسد را با هم درون کیسه گذاشتیم و با آسانسور به داخل محوطه بردیم و در صندوق عقب خودروی سمند حسن قرار دادیم.

پسرعمه‌ام به من گفته بود که مبالغی پول به دوستانش می‌دهد تا جسد را به سمت قوچان ببرند. البته آن روز لباس‌ها، لوازم و حتی طناب بازی را هم کنار جسد درون یک کیسه انداختیم و حسن آن را با خود برد. من هم برای آنکه به عنوان قاتل دستگیر نشوم، نقشه جدیدی کشیدم. پسر پنج ساله‌ام را به خانه همسر اولم بردم و از او خواستم تا آمدن مادرش از وی نگهداری کند.

از سوی دیگر هم به پلیس آگاهی رفتم و گم شدن الهام را گزارش دادم تا کسی به من مشکوک نشود. به نیروهای انتظامی گفتم همسرم برای درمان به مطب پزشک رفته بود. من هم به محل کارم در بنگاه خرید و فروش خودرو رفتم اما ظهر که به خانه بازگشتم همسرم را ندیدم و پسرم به تنهایی در خانه بود.

بعد از این ماجرا چند بار به پلیس آگاهی احضار شدم اما هر بار گفته‌های قبل را تکرار کردم تا اینکه بالاخره قاضی شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد دستور بازداشت مرا صادر کرد و من تازه فهمیدم که دیگر همه چیز لو رفته است. به ناچار ماجرا را بازگو کردم ولی از ترس مجازات، ارتکاب قتل را به گردن حسن انداختم اما بعد از دستگیری حسن مشخص شد که او جسد را درون چاه فاضلاب مرکز آموزشی انداخته است که بالاخره سی‌ام اردیبهشت و با اعتراف حسن جسد همسرم از چاه بیرون آورده شد.

حسن متهم دیگر این پرونده جنایی نیز که اکنون اتهام معاونت در قتل عمدی از سوی قاضی عارفی راد به وی تفهیم شده است، با تأیید اظهارات «محمد-ط» به دریافت بیش از ۳۰۰ میلیون تومان وجه نقد و طلا برای انتقال و دفن جسد اعتراف کرد و گفت: لوازم ارتکاب قتل را من تهیه کردم و به محمد دادم تا همسرش را بکشد و جسد را هم با خودم به مرکز آموزشی آوردم اما نمی‌دانستم کجا آن را دفن کنم. به همین دلیل ابتدا انباری مرکز آموزشی را با کلنگ کندم اما آنجا خیلی سفت بود و با خودم فکر کردم با این اوضاع فقط می‌توانم حدود ۳۰ سانتی متر حفر کنم بنابراین منصرف شدم و به فکر آن افتادم که جسد را درون چاه فاضلاب بیندازم؛ چراکه یک روز از قتل گذشته و جسد در هوای گرم داخل صندوق عقب خودرو بود.

بی درنگ به سراغ شرکت‌های تخلیه فاضلاب رفتم و فاضلاب مرکز آموزشی را تخلیه کردم. سپس مقداری نخاله درون چاه ریختم و جسد را با همان وضعیت با دست و پای بسته درون چاه انداختم. بعد هم دوباره خاک‌ها را روی آن ریختم و سر چاه را سیمان کردم تا کسی متوجه نشود اما متأسفانه نمی‌دانم چگونه کارآگاهان به این ماجرا پی بردند و به سراغ من آمدند.

سقوط هولناک دزد جوان در تعقیب‌وگریز پلیس

ساعت ۹ شب یکشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱، مأموران پلیس در منطقه جنت‌آباد درحال گشت‌زنی بودند که به سه مرد جوان در بلوار مجاهد کبیر مشکوک شدند و تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند. تیم پلیسی پس از تعقیب و مراقبت، پی بردند این پی مرد جوان برای سرقت وارد یک خانه ویلایی شدند و این درحالی بود که یکی از سارقان برای باخبر کردن همدستانش از بازگشت مالباخته در حیاط خانه کشیک می‌داد.

دقایقی بعد، متهمان که قصد شکستن درب ورودی یکی از واحدهای این خانه را داشتند، متوجه حضور مأموران پلیس در خیابان شدند با سرعت زیاد به سمت پشت‌بام رفته و متواری شدند. مأموران پلیس که به فرار سارقان پی برده بودند، عملیات دستگیری را کلید زدند و به دو گروه برای دستگیری سه سارق حرفه‌ای تقسیم شدند.

در گام نخست مأموران پلیس سراغ سارقی رفتند که داخل حیاط خانه مشغول کشیک دادن بود؛ سارق حرفه‌ای که از درب خانه به سمت اتوبان ستاری پا به فرار گذاشته بود در یک تعقیب و گریز طولانی هنگامی که قصد سوار بر یک خودرو شخصی را داشت دستگیر شد. در همین حال تیم بعدی پلیس وارد پشت بام شدند و یک تعقیب و گریز نفس‌گیر را در پشت بام خانه‌های بلوار مجاهد کبیر با دو سارق حرفه‌ای را آغاز کردند.

یکی از سارقان پس از تعقیب و گریز چند دقیقه‌ای روی پشت‌بام خانه لحظه‌ای که به دام افتاد و راه فراری نداشت، خود را از پشت‌بام یک خانه دو طبقه به سمت خیابان پرتاب کرد و از ناحیه سر مجروح شد. مأموران پلیس پس از این حادثه، سارق مجروح شده را بلافاصله دستگیر و به بیمارستان منتقل کردند اما سارق سوم توانست خود را از پشت بام به خیابان برساند و با استفاده از ازدحام جمعیت، متواری شود.

مأموران پس از انتقال دو مرد جوان به اداره پلیس، تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند و در بررسی‌ها متوجه شدند سارقان ساکن یکی از شهرستان‌های غربی کشور هستند که به صورت خانوادگی به خانه‌های غرب تهران دستبرد می‌زنند. تحقیقات بیشتر نشان داد متهمان، سارقان حرفه‌ای و سابقه‌داری هستند که در همان شب به سه خانه دیگر در غرب تهران دستبرد زده‌اند و این درحالی بود که متهمان در سال ۱۳۹۲ به جرم سرقت خانه راهی زندان شده بودند.

متهمان پس از انتقال به اداره پلیس در بازجویی‌های فنی صراحتاً به جرم چهار فقره سرقت از خانه‌های غرب تهران با همدستی یکدیگر اعتراف کردند و مشخصات متهم متواری را در اختیار مأموران قرار دادند. بنابر این گزارش، سارقان حرفه‌ای با دستور بازپرس دادسرای ناحیه ۳۴ (ویژه سرقت) برای کشف جرایم احتمالی در اختیار کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی قرار گرفتند و تحقیقات در خصوص دستگیری متهم دیگر این پرونده ادامه دارد.

دستگیری قاتلان خانوادگی ظرف ۱۲ ساعت

سرهنگ مرتضی جوکار جانشین فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دهم خردادماه درپی کشف جسد مردی ۳۵ ساله در یکی از خیابان‌های شهرستان چابهار موضوع کشف پرونده و دستگیری قاتلان به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی شهرستان چابهار با حضور در محل و انجام تحقیقات گسترده میدانی عاملان این جنایت را که به دلیل اختلافات خانوادگی طی یک نزاع، با ضربات چاقو این فرد را به قتل رسانده بودند شناسایی کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در نهایت با تلاش پلیس متهمان در کمتر از ۱۲ ساعت پس از وقوع جنایت دستگیر شدند. دو متهم دستگیر شده در بازجویی اولیه منکر هرگونه ارتکاب جرم شدند اما در مواجهه با اسناد و مستندات پلیسی به ناچار به قتل اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی و سپس روانه زندان شدند.

کد خبر 579449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.