رصد خوشه ستاره‌ای M12 را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: جمعه _سیزدهم خردادماه_ خوشه کروی M12 در صورت فلکی مارافسای به خوبی در آسمان قابل رصد است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جمعه _سیزدهم خردادماه_ خوشه کروی M12 در صورت فلکی مارافسای به خوبی در آسمان قابل رصد است. دیدن این جرم آسمانی با میل یک درجه و ۵۶ دقیقه قوسی شمالی تقریباً در تمام نقاط زمین امکان‌پذیر است. به طور دقیق می‌توان آن را در عرض‌های جغرافیایی بین ۶۸ درجه شمالی تا ۷۱ درجه جنوبی مشاهده کرد. از مختصات رصدخانه لارستان نیز تمام شب قابل مشاهده خواهد بود. بدین صورت که هنگام غروب و حدود ساعت ۲۰:۴۸ در موقعیتی ۲۴ درجه بالاتر از افق شرقی شما قابل مشاهده خواهد بود سپس ساعت ۰۰:۵۵ در موقعیت ۶۰ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و قبل از طلوع آفتاب حدود ساعت ۰۴:۵۱ دقیقه در موقعیت ۲۵ درجه بالاتر از افق غربی غیر قابل رصد خواهد شد.

وی افزود: خوشه‌های کروی از ده‌ها تا صدها هزار تا حتی یک میلیون ستاره تشکیل شده‌اند. این خوشه‌ها تقریباً گرد هستند، بیشتر از ستارگان پیر تشکیل شده است و همگی در ارتباط گرانشی با هم هستند. تشکیل این خوشه‌ها به زمان شکل‌گیری کهکشان راه شیری برمی‌گردد. خوشه ستاره‌ای M12 با قدر ۶.۱ جرم کم نوری است و مطمئناً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان به کمک یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ این خوشه را مشاهده کرد. خوشه ستاره‌ای M12 تقریباً ۱۵۷۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و دارای قطری در حدود ۷۵ سال نوری است.

کد خبر 579229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.