مشکلات گوارشی ناشی از کرونای طولانی‌ مدت

مشکلات گوارشی ناشی از کرونای طولانی‌مدت شامل اسهال، دل‌درد، حالت تهوع و استفراغ، خونریزی گوارشی و از دست دادن اشتها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری کووید -۱۹ ممکن است همه اعضای بدن مانند قلب، ریه‌، پوست و دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است برخی افراد تا هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ درگیر علائم آن باشند، محققان هنوز در حال بررسی علل مختلف احتمالی بروز کرونای طولانی‌مدت هستند. بیماری کووید -۱۹ و همچنین کرونای طولانی‌مدت فقط به دستگاه تنفسی محدود نمی‌شود و ممکن است تأثیرات خفیف تا شدید بر اعضای مختلف بدن داشته باشد. نتایج یک مطالعه انجام شده در سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی نشان می‌دهد که ۵۳ درصد افراد بستری شده در بیمارستان به دلیل ابتلا به بیماری کووید -۱۹ درگیر حداقل یکی از علائم گوارشی بودند. در ادامه به بررسی مشکلات گوارشی ناشی از کرونای طولانی‌مدت می‌پردازیم:

اسهال

داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که اسهال یکی از علائم رایج بیماری کووید -۱۹ است؛ این مشکل گوارشی معمولاً در روزهای اولیه بیماری مشاهده می‌شود. با این وجود، ممکن است افراد برای مدت طولانی درگیر اسهال باشند. به نظر می‌رسد که ۳۰ درصد بزرگسالان بالای ۳۵ سال طی بیماری کووید -۱۹ درگیر اسهال شده‌اند.

دل‌درد

دل‌درد ممکن است جزو علائم بیماری کووید -۱۹ باشد؛ در صورتی که با فرد آلوده به ویروس کرونا در تماس نزدیک بوده‌اید یا به هر شکلی به این ویروس آلوده شده‌اید احتمال کمی وجود دارد که در روزهای اولیه عفونت دچار دل درد شوید. بروز دل‌درد حین عفونت کووید -۱۹ به صورت گسترده گزارش نشده است.

حالت تهوع و استفراغ

برخی از افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در روزهای اولیه بیماری درگیر حالت تهوع و استفراغ می‌شوند؛ بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا نه تنها ریه‌ها، بلکه دستگاه گوارش را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزبان آنزیم دو مبدل آنژیوتانسین (ACE2) به میزان زیادی در اپیتلیوم دستگاه گوارش فرد بیمار وجود دارد و باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

خونریزی گوارشی

خونریزی گوارشی یا استفراغ خونی جزو علائم غیررایج بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که سه درصد بیماران مبتلا به بیماری کووید -۱۹ که در بیمارستان بستری شده بودند دچار خونریزی گوارشی شدند؛ معمولاً این مشکل در زمان بستری بودن در بیمارستان رخ می‌دهد.

از دست دادن اشتها

داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که از هر سه فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ یک نفر اشتهای خود را از دست می‌دهد و تمایلی به مصرف غذا ندارد. از دست دادن اشتها در میان بیماران می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن وضعیت سلامتی کودکان و افراد مسن شود. از دست دادن اشتها جزو علائم اولیه بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته می‌شود؛ افراد بالای ۳۵ سال ممکن است به صورت متوسط چهار روز درگیر این مشکل باشند؛ البته ممکن است یک هفته یا بیشتر نیز طول بکشد. افراد کمتر از ۳۵ سال ممکن است فقط دو تا سه روز اشتهای خود را از دست بدهند.

کد خبر 579219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.