۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
مزایای اقتصاد مدور برای شهرها

ترویج اقتصاد مدور که به واسطه آن مواد و پسماندها بازیافت می‌شود و مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف مواد اولیه ایفا کند و کارآفرینی نیز در پی داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقتصاد جهان در حال توسعه است و بر اساس گزارش‌ها، در سال ۲۰۲۱ به طور باور نکردنی به ۹۴ تریلیون دلار رسید. این در حالی است که جمعیت، شهرنشینی و استانداردهای زندگی نیز همه روزه در حال افزایش است و همین امر، چالش‌های بسیاری را پیش روی بشر امروز برای یافتن کار قرار داده است. از سوی دیگر، نرخ مصرف منابع به طور قابل توجهی در حال افزایش است به طوری که پایداری آن تا سال ۲۰۵۰، نیازمند منابع ۳. ۲ سیاره خواهد بود. به عنوان مثال، تنها ایالات متحده آمریکا به پنج سیاره برای پایدارسازی سطح مصرف امروز خود نیاز دارد که این مقدار برای آلمان به سه سیاره می‌رسد.

خبر خوش این‌که حل این مشکل تا حد زیادی در دستان بشر است به این صورت که مردم می‌توانند به جای مصرف منابع و سپس دور انداختن ضایعات، به کاهش مصرف، استفاده دوباره و بازیافت روی بیاورند و از این طریق، نیاز به مصرف منابع بیشتر را به حداقل برسانند.

فرصت‌های شغلی ناشی از اقتصاد مدور

ایجاد اقتصاد مدور یکی از بهترین رویکردهای زمان حال برای کارآفرینی به شمار می‌رود چراکه اقتصادهای محلی را به روشی فراگیر و اجتماعی تقویت می‌کند و این امر می‌تواند به سهم خود فرصت‌های شغلی بسیاری را برای ساکنان هر منطقه به وجود بیاورد.

اقتصاد لیزینگ و بازسازی نیز به ایجاد مشاغل بیشتر منجر می‌شود و مهم‌تر این‌که، ارتقا مدور بودن آن می‌تواند به شهرها در رسیدن به هدف صفر انتشار کربن و ایجاد محیط‌های شهری سالم کمک کند.

مزایای اقتصاد مدور برای شهرها

نقش اقتصاد مدور در ساختمان‌سازی

یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین کاربردهای اقتصاد مدور به ساخت‌وساز شهری مربوط می‌شود به این صورت که، استفاده دوباره از مصالح ساختمانی قدیمی همراه با طراحی هوشمند می‌تواند به کاهش ۳۰ درصدی انتشار گازهای آلاینده ناشی از ساختمان‌سازی منجر شود. علاوه بر این، دایره‌ای بودن اقتصاد در ایجاد مشاغل مربوط به ساخت‌وساز و توسعه شهری، از بازیافت ضایعات گرفته تا تعمیر و دیجیتالی کردن طراحی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

مدیران لافارژ هولیسم، یک شرکت مصالح ساختمانی سوئیسی که در زمینه تولید سیمان، سنگدانه و بتن فعالیت می‌کند، رعایت اصول مربوط به "کاهش مصرف، استفاده دوباره و بازیافت" را در اولویت برنامه‌های تجاری خود قرار داده‌اند و همواره می‌کوشند ساخت‌وساز مدور را در پروژه‌های خود پیاده کنند. کارکنان این شرکت نیز موظف هستند به هنگام اجرای پروژه‌های خود، انتشار گاز کربن را در سازه‌ها به حداقل برسانند و به توسعه ساختمان‌های سبز بپردازند.

گزارش‌ها حاکی است که نرخ بازیافت مصالح ساختمانی توسط شرکت هولیسم در سال ۲۰۲۱ به ۵۴ میلیون تن رسید که البته مدیران از هدف خود برای افزایش این نرخ به ۱۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ خبر داده‌اند. به نظر می‌رسد که اقدامات این شرکت تاکنون نتایج مثبت زیادی در پی داشته است به طوری که اولین سیمان جهان که ۲۰ درصد ترکیبات آن را مواد بازیافتی تشکیل می‌دهد، توسط هولیسم تولید شده است.

مزایای اقتصاد مدور برای شهرها

شهرها در محوریت اقتصاد مدور

جمعیت کره خاکی به طور باور نکردنی در حال افزایش است و در نتیجه، شهرها در محوریت تبدیل رویکرد "استفاده و دورریزی" به "کاهش مصرف، استفاده دوباره و بازیافت" قرار دارد. به عنوان مثال، مدیران کلان‌شهر سیاتل در آمریکا توانسته‌اند تاکنون نرخ بازیافت یا کمپوست ضایعات شهری را به ۶۰ درصد برسانند و مدعی شده‌اند که این مقدار را تا پایان سال ۲۰۲۲، به ۷۰ درصد افزایش خواهند داد. در هتل پنج ستاره ITC Maurya در دهلی هندوستان نیز نرخ بازیافت مواد زائد به ۹۹ درصد می‌رسد که همین امر، آن را در سازه‌های پیشرو در طراحی محیطی و انرژی با گواهینامه "لید" قرار داده است.

در زمینه ساخت‌وساز، شهرهایی مانند زوریخ در سوئیس بسیار موفق عمل کرده و توانسته است در احداث سازه‌های خود از سیمانی بهره بگیرد که ۲۰ درصد محتویات آن را مواد بازیافتی تشکیل داده است.

اقتصاد مدور موفق در زوریخ، هتل دهلی و سیاتل تنها چند نمونه از بیشمار دستاوردهایی به حساب می‌آید که تاکنون در سراسر جهان اتفاق افتاده است و همه روزه نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. با این حال لازم است همواره بر دانش بشر و به ویژه مدیران شهری از آن‌چه نوآورترین شهرهای جهان در زمینه مدورسازی اقتصاد انجام می‌دهند، افزوده شود به این امید که رویکرد "کاهش مصرف، استفاده دوباره و بازیافت" جای "استفاده و دورریزی" را در سراسر جهان بگیرد و تبعات مثبت ذکر شده را برای تمام مردم دنیا به ارمغان بیاورد.

مزایای اقتصاد مدور برای شهرها

کد خبر 579180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.