از تشریح نحوه شناسایی جسد حسین عبدالباقی تا برخورد قضائی با نابودکنندگان جوجه‌های یک‌روزه

تشریح نحوه شناسایی جسد حسین عبدالباقی، افزایش پابندهای الکترونیکی، اقدامات در حادثه متروپل باید بازدارنده باشد، صدور دستور شناسایی والدین نوزاد رهاشده، برخورد قضائی با نابودکنندگان جوجه‌های یک‌روزه، تمدیدمهلت ثبت‌نام آزمون پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلا، را دربسته حقوقی و قضائی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا رئوفیان، رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با اشاره به فرایند تشخیص هویت جان‌باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: اینکه یکی از فعالیت‌های سازمان پزشکی قانونی کشور حضور درصحنه‌های حوادث و انجام اقدامات فنی و تخصصی جهت تشخیص هویت و تعیین علت فوت است، در شناسایی هویت جان‌باختگان از معاینات ظاهری، جنسیت متوفی، علائم و نشانه‌های خاص روی بدن، مدارک همراه، انگشت‌نگاری، فرمول دندانی و سایر موارد قابل احصاء استفاده و تشخیص هویت صورت می‌گیرد.

وی افزود: در مواردی که به دلیل شدت جراحات و آسیب وارده به جسد و یا فساد پیکر امکان تشخیص هویت با کمک روش‌های فوق امکان‌پذیر نباشد و یا در موارد خاص برای قطعیت و اطمینان بیشتر، از جسد نمونه‌ای جهت استخراج پروفایل ژنتیکی اخذ می‌شود تا با پروفایل‌های ژنتیکی استخراج‌شده از بستگان او مقایسه شود.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران تصریح کرد: در خصوص حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، با توجه به آواربرداری‌های انجام‌شده و خروج پیکرها و بقایای قربانیان طی ساعات و روزهای اول وقوع حادثه، امکان شناسایی و تعیین هویت این عزیزان بر اساس پروتکل مربوط فراهم و با انجام بررسی‌های تخصصی لازم و طی فرآیندهای مربوط، این پیکرها پس از شناسایی تحویل خانواده‌هایشان شدند.

وی گفت: در این میان با طرح برخی شایعات و ابهامات در خصوص متوفی حسین عبدالباقی که هویت وی از طریق بررسی‌های انجام شده و ازجمله روش‌های بیومتریک (اثرانگشت) به انجام رسیده بود، لزوم انجام آزمایش ژنتیک مطرح و اقدامات لازم انجام شد.

ظرفیت استفاده از پابندهای الکترونیکی افزایش یافت

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌های کشور اظهار کرد: باید پذیرفت افرادی که در زندان‌ها متکفل اداره امور آنان هستیم به لحاظ ضعف مادی و یا فکری از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند. در این راستا ریاست محترم قوه قضائیه همواره اهتمام جدی به وضعیت زندان‌ها دارند و طی مدت اخیر نیز از هشت زندان بازدید داشته‌اند که این نشان از اهتمام ایشان دارد.

وی با تأکید بر گام‌های جدی در راستای اشتغال مددجویان، توضیح داد: اشتغال مهم‌ترین رکن مأموریت اصلی ما یعنی اصلاح و تربیت است که علاوه بر آثار انسان‌سازی، می‌تواند منبع درآمدی نیز برای زندانی و خانواده‌اش فراهم سازد. حرفه‌آموزی از برنامه‌های مهم در حال اجرا در زندان‌هاست و مددجویان می‌توانند در آن‌ها کسب مهارت کرده و در پایان هر دوره نیز گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت کنند که البته در آن‌ها هیچ عنوانی از زندان قید نخواهد شد.

اقدامات در حادثه متروپل باید بازدارنده باشد / تفکیک جرم از تخلف

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه با اشاره به هیئت اعزامی از طرف دادستانی کل کشور و همچنین هیئت اعزامی از جانب دولت و تکلیف کمیسیون عمران مجلس برای بررسی ابعاد حادثه آبادان، اظهار کرد: هیئت‌های اعزامی از سوی قوای مختلف و برخی از نهادهای مردمی، باید ضمن تشریک‌مساعی و تبادل اطلاعات، حادثه آبادان را هر چه سریع‌تر به‌صورت همه‌جانبه، جامع، هماهنگ و آسیب‌شناسانه بررسی کنند تا از جهات مختلف، یک گزارش کامل و جامع ارائه شود و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد...

وی در ادامه با تبیین و تشریح سه مرحله‌ای که در بررسی حوادثی نظیر حادثه آبادان، باید مدنظر قرار گیرند و هیئت‌های اعزامی در همین موارد مشغول بررسی دقیق هستند، افزود: در این قبیل ساختمان‌ها، به‌صورت مشخص، قراردادی بین شهرداری و شخص حقیقی منعقد می‌شود؛ باید بررسی شود که این قرارداد از جهات مختلف درست بوده یا نه؟ دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، کمیسیون ماده ۱۰۰، نظام‌مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های مسئول، آیا وظایف و مسئولیت‌های خود را به‌درستی انجام داده‌اند؟ طی روزهای اخیر پاسخ بسیاری از سؤال‌های بالا و همچنین مسائل دیگر تا حدودی روشن شده است اما جهت بررسی دقیق‌تر نیاز هست که مسائل به‌صورت تخصصی و همه‌جانبه بررسی جامع شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: شهرداری و سایر دستگاه‌ها موظف به اجرا و لحاظ مصوبات شورای عالی شهرسازی هستند؛ لذا باید بررسی شود که در مورد ساختمان فروریخته آبادان این مصوبات لحاظ شده بود یا خیر؟ همچنین مجری پروژه نیز از جهات مختلف مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارد، بنابراین باید بررسی شود که این مجری به تکالیف خود عمل کرده بود یا خیر؟ پایان کار برای این مهم صادر می‌شود که لحاظ ضوابط و اصول مهندسی و ایمنی در ساختمان تأیید شود.

وی ادامه داد: این امر در شرایطی است که برخی از طبقات ساختمان فروریخته آبادان به بهره‌برداری رسیده بودند و برخی دیگر از طبقات آن در حال ساخت بودند؛ بنابراین طبیعی است که ساختمان مزبور پایان کار نداشته است؛ آیا این ساختمان اِشکال و ایرادی داشته که پایان کار نداشته است؟ بااین‌حال این مسائل و مشابهات آن باید از سوی هیئت‌های اعزامی به‌دقت و به‌صورت آسیب‌شناسانه موردبررسی قرار گیرند تا از تکرار این قبیل حوادث جلوگیری شود.

صدور دستور شناسایی والدین نوزاد رهاشده

نجف جابری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای بعثت، اظهار کرد: به‌محض دریافت گزارش مربوط به پیدا شدن یک نوزاد رهاشده در حوزه کلانتری ۱۳۰ نازی‌آباد و حوزه قضائی دادسرای ناحیه ۱۶، جهت بررسی حال عمومی نوزاد و وضعیت نگهداری و روند درمان وی از بیمارستان بازدید نمودیم.

وی افزود: حسب اعلام پزشک مراقب در بیمارستان، کلیه آزمایش‌های لازم همچون هپاتیت و ایدز از نوزاد اخذ و پاسخ منفی بوده است و صرفاً به لحاظ رها شدن در سطل زباله، لوب چپ ریه و پای راست نوزاد دچار عفونت و آسیب شده و مراحل درمانی ادامه دارد.

سرپرست دادسرای ناحیه ۱۶ تهران با اشاره به این‌که دستورات لازم به مرجع انتظامی جهت مراقبت از طفل، حفظ امنیت محل و نیز شناسایی پدر و مادر احتمالی یا فرد رها کننده نوزاد صادر شده است گفت: تحقیقات لازم در این خصوص در حال انجام است و حال عمومی نوزاد خوب گزارش شده است.

مهلت ثبت‌نام آزمون پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلا تمدید شد

سازمان سنجش کشور اعلام کرد: پیرو انتشار آگهی ثبت‌نام آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری جمهوری اسلامی ایران سال ۱۴۰۱ (مربوط به پذیرش سال ۱۴۰۰) در تاریخ بیست و ششم اردیبهشت‌ماه امسال و با توجه به اعلام اتحادیه دادگستری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، مبنی بر اصلاحات آگهی ثبت‌نام می‌شود.

مقصران حادثه متروپل تحت تعقیب قرار می‌گیرند

حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور اظهار کرد: گزارش‌ها در خصوص ساختمان متروپل آبادان حاکی از تخلفات عدیده است. هر دستگاهی که در رابطه با این حادثه مقصر بوده از نظر ما تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. پنج نفر از شهرداران و تعدادی دیگر از عوامل مؤثر هم‌اکنون در بازداشت است. گفته شده دادستانی هم در این زمینه قصور داشته است به رئیس‌کل دادگستری خوزستان و دادستان آنجا تأکید کردم هیچ اغماضی نسبت به متخلفان در هر بخشی چه قوه قضائیه، چه قوه مجریه چه دستگاه‌های دیگر نباید داشته باشند.

۱۰۸ زن ایرانی به دلیل جرایم غیر عمد در زندان هستند

سیداسدالله جولایی، رئیس هیئت امنا ستاد دیه کشور در تشریح آخرین وضعیت محکومان جرایم غیرعمد، اظهار کرد: در حال حاضر سه هزار و ۹۴ زندانی مرد و ۱۰۸ زندانی به دلیل ناتوانی در تأمین دیون خصوصی و محکومیت‌های ناشی از تادیه دیه حوادث کارگاهی یا سوانح رانندگی دربند زندان حضور دارند.

وی افزود: زندانیان بدهکار دیه ناشی از حوادث کار با هفت محکوم دیه منجر به فوت و ده محبوس دیه ناشی از ایراد جرح کمترین طیف بدهکارانِ تک قرار تحت حمایت ستاد دیه را به خود اختصاص داده‌اند و در مقابل محکومان مالی ناشی از صدور چک یا ضمانت به‌واسطه این اوراق تجاری با دو هزار و ۳۶۱ زندانی، شلوغ‌ترین دسته محکومان جرایم غیر عمد به شمار می‌روند.

برخورد قضائی با نابودکنندگان جوجه‌های یک‌روزه

سعید عمرانی، معاون قضائی دادستان کل کشور و رئیس دبیرخانه اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه خطاب به تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ کشور اظهار کرد: در طی مذاکراتی که با وزیر جهاد داشتم و از برنامه‌های وزارت جهاد و تنظیم بازار کسب اطلاع نمودم و تأکید می‌کنم در این برهه مهم تاریخ کشور که ارز ترجیحی و رانت بی‌شمار حذف گردیده این اطمینان حاصل است که دولت در حمایت از تولیدات مرغ و تخم‌مرغ با اعطا تسهیلات سرمایه در گردش، خرید تضمینی، تأمین نهاده‌ها و صدور مجوز صادرات در تولید مازاد نیاز داخل تمهیدات لازم را اندیشیده و حامی خواهد بود.

وی به آن دسته انگشت‌شمار که از جنس تولیدکننده واقعی نیستند و با نابودی جوجه یک‌روزه و نمایش آن در فضای مجازی و در عالم واقع تشویش اذهان کرده و در نظام تولید و مواد غذایی مردم اخلال کنند هشدار می‌دهم که با این پدیده مجرمانه قاطعانه برخورد قانونی کرده و اجازه دشمنی با مردم را به هیچ فرد نخواهیم داد.

کد خبر 579178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.