معضل نیروی انسانی در دانشگاه پیام‌نور

رئیس دانشگاه پیام نور اصفهان با اشاره به کاهش نیروی انسانی در دانشگاه‌های پیام نور استان اصفهان گفت: ۶۱۱ کارمند در مراکز و واحدها، ۲۹۷ عضو هیئت علمی و ۱۴۷ نیروی بازنشسته در دانشگاه پیام نور استان مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا مختاری امروز _چهارشنبه، یازدهم خردادماه_ در سی‌ویکمین مجمع نمایندگان استان اصفهان که در سالن جلسات دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور با اهداف آموزشی و پژوهشی در سال ۶۷ تأسیس شد و براساس رتبه‌بندی پایگاه استنادی جهان اسلام جزو ۱۰ دانشگاه برتر ایران است.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور استان اصفهان در بین دانشگاه‌های آسیا رتبه دوم و در جهان رتبه شش دانشگاه‌های باز را دارد؛ دانشگاه‌های باز مراکزی هستند که می‌توانند به شکل آموزش از راه دور خدمات ارائه دهند.

مختاری تصریح کرد: در سال ۹۸ حدود ۱۳ واحد در طرح شورای سازماندهی ادغام شدند و از ۴۳ واحد به ۳۰ مرکز واحد رسیدیم و در حال حاضر ۳۵ هزار دانشجو در رشته‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در واحدهای این مرکز علمی مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: حدود ۱۶۳ رشته کارشناسی، ۹۴ رشته کارشناسی ارشد و سه رشته دکتری در دانشگاه پیام نور استان اصفهان تدریس می‌شود و تاکنون ۲۰۰ هزار دانشجو از این مرکز علمی فارغ‌التحصیل شدند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان خاطرنشان کرد: این دانشگاه عمده رشته‌های کشور را به جز رشته‌های علوم پزشکی را در خود جای داده است؛ همچنین بین دانشگاه‌های شهریه‌بگیر، پایین‌ترین شهریه را با شعار عدالت‌محوری از دانشجویان دریافت می‌کند.

وی با اشاره به کاهش نیروی انسانی در دانشگاه‌های پیام نور استان اصفهان یادآور شد: این مرکز علمی ۶۱۱ کارمند در مراکز و واحدها، ۲۹۷ عضو هیئت علمی و ۱۴۷ نیروی بازنشسته در مرکز دانشگاه پیام نور استان دارد.

مختاری با اشاره به ارائه آموزش استاندارد در دانشگاه پیام نور گفت: استانداردترین کتب در این دانشگاه ارائه می‌شود و محتوای آموزش غیرقابل تغییر در شعب دانشگاه است. محتوای آموزشی دانشگاه پیام‌نور از تهران ابلاغ و در سراسر کشور تدریس می‌شود همچنین امتحانات این مرکز علمی به صورت کشوری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور در زمان شیوع کرونا به سمت آموزش الکترونیکی سوق داده شدند، افزود: دانشگاه پیام نور از ۲۰ سال قبل آموزش الکترونیک را راه‌اندازی کرده بود؛ این مرکز علمی در حوزه آموزش الکترونیک پیشتاز بوده است.

به گفته رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان، این مرکز در راستای آموزش آزاد که عمدتاً دوره‌های مهارتی برگزار می‌کند، شرایط خوبی دارد.

وی با بیان اینکه در جای جای استان مرکز واحد پیام نور وجود دارد که عمدتاً آن‌ها زیان‌ده هستند، گفت: دانشگاه پیام نور بدون توجه خاص به شهریه نیز مبحث عدالت‌محوری را در برنامه کاری خود قرار داده، اما توانسته است با کمک دولت سرپا بماند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان ادامه داد: این دانشگاه رتبه اول آموزش الکترونیک و رتبه اول جذب دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد را دارد همچنین این مرکز پیام نور حدود ۱۰ درصد با افزایش جذب دانشجو مواجه بوده است در حالی که دانشگاه‌های دیگر در جذب دانشجو افت داشتند.

مختاری تصریح کرد: دانشگاه پیام نور با هدف شکستن سد کنکور و کمک به دولت در آموزش رشد کرد؛ زمانی ۱۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه پیام‌نور پذیرش می‌شدند، اما اکنون ۳۷ هزار دانشجو پذیرفته می‌شوند.

وی با اشاره به پروژه‌های مختلف دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان در شهرستان‌ها گفت: برخی از این پروژه‌ها پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی داشته است همچنین در مرکز اصفهان حدود ۶۰ درصد پیشرفت را شاهد بودیم، اما همچنان معطل مانده و امیدواریم در سفر ریاست جمهوری دانشگاه پیام نور مورد حمایت قرار گیرد و اعتباراتی به آن اختصاص داده شود تا بتوانیم از پروژه‌ها بهره‌برداری کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان اظهار کرد: در طرح ساماندهی مراکز، بسیاری از واحدهای دانشگاه تعطیل شدند که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد؛ همچنین تبدیل وضعیت کارکنان و کارکنان قراردادی مشکل عمده این مرکز علمی است. امنیت شغلی و انگیزه کار کردن بین کارکنان وجود ندارد؛ هر کارمند این دانشگاه چندین فعالیت برعهده دارد، اما پس از ۲۵ سال سابقه همچنان نیروی قراردادی است.

کد خبر 579074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.