۹۰ درصد مساحت اصفهان درگیر خشکسالی/افزایش دمای هوا با شکل‌گیری الگوهای تابستانه

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است، گفت: از این هفته الگوهای تابستانه در استان شکل می‌گیرد و افزایش دما تشدید خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود از امروز تا پایان هفته آینده، دمای هوا یک تا دو درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص بارش‌های دریافتی استان اصفهان، اظهار کرد: میانگین بارش استان از ابتدای مهرماه تاکنون، حدود ۱۱۵ میلی‌متر است که ۲۷ درصد کمتر از بلندمدت است اما نسبت به سال گذشته در شرایط نرمال به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن بارش‌ها در مناطق شرق و مرکز استان شاهد کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در بلندمدت هستیم، افزود: وضعیت بارش‌ها نسبت به مقدار بلندمدت در سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود که حائز اهمیت بسیاری است، شرایط خوبی ندارد؛ به طوری که آخرین میزان بارش کوهرنگ برابر با یک هزار و ۲۹ میلی‌متر است و حدود ۱۲ درصد نسبت به میانگین خود کمتر و ۴۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

افزایش شدت خشکسالی در کوتاه‌مدت و بلندمدت

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: نباید فراموش کرد که دو سال زراعی گذشته یکی از بدترین سال‌ها از نظر بارش بوده و این باعث شده است که اثرات آن در اصفهان به وضوح دیده شود. کم‌بارشی در مناطق مرکز و شرق استان به خوبی به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه در مجموع علی‌رغم اینکه بارش‌هایی طی اسفندماه در مناطق غربی استان دریافت شد اما متأسفانه بارش‌های خوب و تأثیرگذاری نبوده است، تصریح کرد: شدت خشکسالی از لحاظ کوتاه‌مدت و بلندمدت افزایش یافته است و حدود ۹۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

استان‌های سمنان، قم و یزد از کانون‌های فعال گردوخاک

حاجی‌بابایی با بیان اینکه به سبب کمتر شدن ناپایداری‌های جوی در کشور عراق شرایط و درصد نفوذ ریزگردها از کانون‌های خارجی در این ماه کم خواهد بود، اضافه کرد: از لحاظ خیزش گردوخاک عمدتاً درگیر کانون‌های داخلی هستیم. براساس آخرین اطلاعات استان‌های سمنان، قم و یزد از کانون‌های فعال گردوخاک هستند که با وزش باد شدید مناطق همجوار با آنها پدیده کاهش دید و کاهش کیفیت هوا را تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه میانگین دمای کل استان در خردادماه حدود ۲۲ درجه سانتی‌گراد است، گفت: دمای هوا در استان اصفهان در حد نرمال بوده، دمای وحشتناکی پشت سر نگذاشته‌ایم و دمای هوا نسبت به سال گذشته حدود ۱.۵ درجه افزایش یافته است.

شکل‌گیری الگوهای تابستانه در استان

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: از این هفته الگوهای تابستانه در استان شکل می‌گیرد و افزایش دما تشدید خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود از امروز تا پایان هفته آینده، دما یک تا دو درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی پیش‌بینی می‌شود خردادماه سال جاری حدود یک تا ۱.۵ درجه گرم‌تر از حد نرمال باشد اما نکته قابل توجه این است که روند افزایش دما در نیمه غربی استان بیشتر دیده می‌شود. نیمه غربی گرم‌تر از حالت طبیعی خود و نیمه شرقی در حد نرمال و طبیعی خواهد بود.

کد خبر 579037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.