موافق توسعه خطوط دوچرخه‌سواری در اصفهان هستیم

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای ششم در راستای کاهش آلودگی هوا به دنبال توسعه خطوط دوچرخه‌سواری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد شریعتی در یک برنامه رادیویی برخط، اظهار کرد: با توجه به تعاریف مختلف «سلامت»، انسان باید در آن از رفاه کامل جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه شهر یک موجود زنده است که انسان‌ها و هم‌نوعان ما سلول‌های آن هستند که در شهر زندگی می‌کنند، ادامه داد: با توجه به اهمیت نقش سلامت در جامعه، کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر به کمیسیون سلامت، خدمات شهری، محیط زیست و ایمنی شهر تبدیل شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اقدامات تمام کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر به نوعی با موضوع سلامت در ارتباط است، افزود: در کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی موضوع آلودگی هوا و ترافیک به عنوان مشکل اساسی شهر اصفهان پیگیری می‌شود که به نوعی با سلامت مردم مرتبط است.

وی تصریح کرد: در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به موضوعات اجتماعی که بخشی از ابعاد سلامت است پرداخته می‌شود و در کمیسیون شهرسازی نیز به منظر شهر، زیباسازی، نمای شهری، ساخت و سازها و بهره‌مندی معلولان از خدمات در شهر توجه می‌شود که تمام این مسائل به نوعی به ابعاد سلامت بازمی‌گردد.

شریعتی خاطرنشان کرد: سلامت و امنیت دو نعمت بزرگ است که برای تحقق آن‌ها پهنه کاری وسیعی وجود دارد. مدیریت شهری نیز در حوزه شهر پایدار به این دو موضوع توجه ویژه دارد و اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری و در راستای تحقق شهر پایدار تاکید کرد: در شهر اصفهان با توجه به بحران چند سال اخیر و خشکسالی اجازه ندادیم، محیط زیست و فضای سبز شهر از بین برود و از این منظر که اصفهان شهر زیبایی است، زبانزد هستیم، البته این هنر مدیریت شهر بوده که فضای سبز را حفظ کرده است.

عضو کمیسیون سلامت، خدمات شهری، محیط زیست و ایمنی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حوزه نظافت شهر و تفکیک و دفع پسماند نیز برنامه‌های خوبی در اصفهان انجام شده است که پیش‌زمینه تمام این اقدامات توجه به سلامت مردم است.

وی افزود: نقاط حادثه‌خیز اصفهان قبل از وقوع بحران نیز مورد مطالعه قرار گرفته است، در واقع در تلاش هستیم که در این زمینه به صورت جدی پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم تا از بروز هرگونه حادثه تلخی مشابه ساختمان متروپل جلوگیری کنیم.

شریعتی با اشاره به ضرورت تقویت حمل‌ونقل عمومی در شهر، اظهار کرد: این موضوع به صورت ویژه دنبال می‌شود و در این راستا نیز اعتبارت ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اکنون خط یک مترو فعال است و حتی در روزهای جمعه نیز به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند، خاطرنشان کرد: خط دوم مترو از زینبیه به سمت خمینی‌شهر در دست انجام است، همچنین مطالعات خطوط دیگر مترو در دستور کار قرار دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اتصال خطوط مترو به شاهین‌شهر، خمینی‌شهر و نجف‌آباد را نیز دنبال خواهیم کرد، اظهار کرد: به تازگی نیز بودجه‌ای برای خرید ۱۹۰ دستگاه اتوبوس جدید اختصاص یافته است.

وی با اشاره به جایگاه خطوط دوچرخه در شهر اصفهان گفت: در برخی خطوط، مطالعات خوبی انجام نشده بود و این موارد جمع‌آوری شد، اما در برخی مناطق به این خطوط نیاز بود که آن را حفظ کردیم. در این زمینه هزینه‌هایی اعمال شده بود که بازخورد لازم را نداشت که در همین راستا هدف از انجام مطالعات و کار کارشناسی برای کسب بهترین نتیجه در چنین طرح‌هایی است.

شریعتی افزود: اظهار نظرهایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه دوره جدید شورای اسلامی شهر مخالف با ایجاد خطوط دوچرخه‌سواری در شهر است، اما قطعاً موافق توسعه خطوط دوچرخه سواری در شهر هستیم، کارشناسی دقیقی در گذشته انجام نشده بود و در این راستا باید برخی خطوط جمع‌آوری می‌شد، بنابراین تاکید می‌شود که شورای ششم در راستای کاهش آلودگی هوا به دنبال توسعه خطوط دوچرخه سواری است.

وی با اشاره به طرح منزلت، تصریح کرد: این طرح در دو دوره قبل شورای اسلامی شهر دنبال شد، اما پهنه خدمات آن کم بود که در دوره جدید به صورت دقیق‌تر به آن پرداخته شده است تا این خدمات افزایش یابد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به پیری می‌رود، دو گروه سالمندان و بازنشستگان را بررسی کردیم که مشخص شد عده‌ای سالمند هستند اما بازنشسته نیستند؛ علاوه بر این معلولان و جانبازان نیز به خدمات ویژه‌ای نیاز دارند، بنابراین چند گروه را مورد حمایت قرار دادیم تا از بسیاری از مشکلات آن‌ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه این طرح در جلسه تلفیق شورای اسلامی شهر بررسی شد تا چند گروه به بهره‌مندان از این طرح اضافه شوند، گفت: در این راستا سالمندان، بازنشستگان، جانبازان بالا و پایین‌تر از ۲۵ درصد، افراد تحت پوشش کمیته امداد، زنان سرپرست خانوار، بیماران خاص و معلولان بهره‌مندان این طرح خواهند بود.

زاینده‌رود رگ حیاتی شهر است

شریعتی ادامه داد: علاوه بر این با هدف جوانی جمعیت در کشور، عنوان کردیم که فرزند سوم خانواده که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده یا بیاید نیز تحت پوشش و حمایت طرح منزلت قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق، خدمات حمل‌ونقل عمومی و بازدید از مراکز دیدنی و تفریحی تخفیف‌های ویژه‌ای برای افراد تحت پوشش این طرح به رأی گذاشته شد که به زودی در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان درباره آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان، اظهار کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا است، شهرداری در این زمینه به خصوص برای توسعه مترو و بهسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بودجه خوبی در نظر گرفته است.

وی با اشاره به جولان ریزگردها در آسمان اصفهان گفت: مشکل عمده اصفهان آلودگی هوای ناشی از مراکز صنعتی و حوزه حمل‌ونقل است؛ خشکی زاینده‌رود نیز در این زمینه مؤثر است که البته خوشحال هستیم که تاکنون چند مرتبه زاینده‌رود جاری شده است.

شریعتی اضافه کرد: زمانی که آب در رودخانه جاری است هوا نسبت به دیگر زمان‌ها خنک‌تر است، علاوه بر این مهم در حفظ محیط زیست و کاهش بیماری‌های تنفسی نیز مؤثر است.

وی تصریح کرد: ذرات گرد و غبار ناشی از خشکی تالاب گاوخونی عوارضی را برای اصفهان به دنبال دارد، در این راستا مسئولان باید بدانند که زاینده‌رود رگ حیاتی شهر است و اثرات زیست‌محیطی آن بسیار قابل توجه است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توانسته‌ایم مظلومیت اصفهان در حوزه آب را به گوش کشور برسانیم، گفت: مدیریت آب در سطح کلان باید اعمال شود تا مشکلات کنونی اصفهان در حوزه آب رفع شود و زاینده‌رود نیز جاری و ساری بماند. همچنین اصفهان مشکلاتی دارد، اما به عنوان شهر برخوردار در کشور شناخته می‌شود.

وی با اشاره به موضوع ایمنی بازار بزرگ اصفهان، گفت: در این راستا جلسات متعدد در شورای اسلامی شهر با حضور نهادها و دستگاه‌های مرتبط برگزار شده است، با وجود اینکه در خصوص ایمنی بازار به عنوان یک دغدغه تنها مانده‌ایم، اما آن را با جدیت دنبال می‌کنیم.

شریعتی با تاکید بر اینکه در طول شب که بازار قیصریه تعطیل و درهای آن بسته می‌شود اگر حادثه حریق در آن رخ دهد هیچ راه ورودی برای آتش‌نشانی وجود ندارد، ادامه داد: قدم به قدم کارهای مطالعاتی انجام شده است، در این راستا در طول بازار پنج نقطه در بازار جانمایی شده تا آتش‌نشانی مستقر شود و بتواند در زمان حوادث سریع‌تر خدمات‌رسانی کند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد نظافت شهر به صورت مکانیزاسیون انجام می‌شود، تصریح کرد: در برخی نقاط امکان بهره‌مندی از این سیستم نیست و خدمات به صورت دستی انجام می‌شود، این در حالی است که مکانیزه بودن خدمات هزینه‌های شهرداری را کاهش می‌دهد و خدمت با دقت بیشتری انجام می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به رویکرد جدید مدیریت شهر در محلات گفت: به دنبال آن هستیم تا به واسطه مشارکت مردم در هر محله از محیط زیست حفظ و نگهداری کنیم، در این راستا از پیشنهاد شهروندان برای ارتقای محلات در شهر استفاده خواهیم کرد.‌

کد خبر 579031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.