استقلال شایسته قهرمانی!

تیم فوتبال استقلال تهران با ثبت انواع و اقسام رکوردها، فاتح لیگ‌برتر فوتبال ایران در فصل بیست‌ویکم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌ویکمین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ قهرمان خودش را سه‌هفته زودتر از پایان فصل شناخت و استقلال تهران با اقتدار موفق شد برای دهمین مرتبه، فاتح لیگ ایران شود. قهرمانی استقلال پس از نزدیک به ۱۰ سال به‌دست آمد اما به‌حدی شیرین بود که کمتر کسی به فاصله طولانی بین دو قهرمانی‌اش در لیگ اشاره خاصی می‌کند؛ چرا که تیم فرهاد مجیدی در حد و اندازه یک قهرمان تمام‌عیار در این فصل ظاهر شد و کلکسیونی از رکوردها را شکست و به‌نام خود رقم زد.

اگر قهرمانی این فصل استقلال را شایسته‌وارترین فصل یک تیم برای رسیدن به جام قهرمانی نام ببریم مبالغه نکرده‌ایم. آبی‌پوشان پایتخت با ثبت چندین رکورد خاص و تاریخی در این فصل و تمام ادوار، القاب برازنده‌ای را از آن خود کردند. بر این اساس در ادامه با همدیگر مروری بر رکوردهای استقلال در لیگ‌برتر و آمار و عملکرد تیمی‌شان در این فصل داشته باشیم.

بیشترین امتیاز در تاریخ لیگ‌برتر؛ ۶۸ امتیاز

استقلال پس از تساوی بدون‌گل مقابل نفت مسجدسلیمان در هفته پایانی ۶۸ امتیازی شد و بیشترین امتیاز را در طول یک‌فصل لیگ به‌دست آورد. سپاهان اصفهان در لیگ هجدهم و در دوران ۱۸ تیمی لیگ موفق شده بود با ۶۷ امتیاز قهرمان لیگ شود.

پرسپولیس نیز در سه فصل اخیر با کسب ۶۷ امتیاز در لیگ‌های نوزدهم و بیستم و البته در ورژن ۱۶ تیمی توانسته بود ۶۷ امتیاز را از آن خود کند و به قهرمانی برسد. پرسپولیس در فصل نوزدهم سه امتیاز را که به بازی برگشت مقابل سپاهان برمی‌گردد با حکم کمیته‌انضباطی دشت کرده بود و استقلال در این فصل برنده انضباطی جدال با گل‌گهر در هفته ششم لیگ شد.

بیشترین کلین‌شیت در تاریخ لیگ‌برتر؛ ۲۱ کلین‌شیت (۷۰ درصد)

استقلال در این فصل ۲۱ کلین‌شیت در ۳۰ بازی به‌ثبت رساند که ۱۸ مورد آن مربوط به سیدحسین حسینی و سه مورد آن مربوط به علیرضا رضایی، دروازه‌بان جوان آبی‌پوشان است. استقلال آخرین‌مرتبه در زمان هدایت امیر قلعه‌نویی در فصل ۱۳۹۲-۱۳۹۱ توانست ۲۱ کلین‌شیت ثبت کند. آن فصل با ۱۸ تیم برگزار می‌شد و سیدمهدی رحمتی در ۳۴ بازی به تنهایی ۲۱ بار دروازه استقلال را بسته نگه‌داشت.

استقلال شایسته قهرمانی!

کمترین شکست در تاریخ لیگ‌برتر؛ صفر شکست

در کل ادوار لیگ‌برتر هیچ تیمی نتوانسته است در طول یک‌فصل بدون شکست فصل را به پایان برساند و قهرمان لیگ‌برتر شود. رکورد قهرمانی بدون شکست استقلال خاص‌ترین رکورد فوتبال ایران به‌شمار می‌رود که شاید تا سال‌ها دست‌نخورده باقی‌بماند. تنها پرسپولیس با یک شکست در فصول هجدهم و بیستم رکورد نزدیکی به استقلال دارد اما هیچ‌گاه قابل مقایسه با این رکورد نخواهد بود.

کمترین گل‌خورده در تاریخ لیگ‌برتر؛ ۱۰ گل‌خورده

دریافت تنها ۱۰ گل در ۳۰ بازی این فصل، بهترین آمار یک تیم در لیگ ۱۶ تیمی فوتبال ایران بوده است. پرسپولیس در فصول ۱۶، ۱۸ و ۲۰ و استقلال خوزستان در فصل پانزدهم با ۱۴ گل خورده عملکرد بهتری از استقلال داشتند که آبی‌پوشان پایتخت با دریافت ۱۰ گل این آمار را نیز با چهار گل خورده کمتر به‌نام خود ثبت کردند.

بیشترین پیروزی در لیگ بیست‌ویکم با ۱۹ پیروزی

تیم فوتبال استقلال تهران این فصل، در ۱۹ بازی با سه‌امتیاز از زمین خارج شد تا بیشترین تعداد پیروزی در فصل بیست‌ویکم لیگ‌برتر را به‌دست بیاورد. البته رکورد بیشترین پیروزی در طول یک‌فصل متعلق به پرسپولیسِ فصل گذشته است که با ثبت ۱۹ پیروزی در کارنامه‌اش قهرمان لیگ شده بود.

بیشترین تفاضل‌گل در لیگ بیست‌ویکم با تفاضل ۲۹+

تیم فوتبال استقلال تهران در این فصل با به‌ثمر رساندن ۳۹ گل و دریافت تنها ۱۰ گل، موفق شد با تفاضل مثبت ۲۹، بیشترین تفاضل‌گل در این فصل را مال خودش کند.

بیشترین پیروزی خارج از خانه در لیگ بیست‌ویکم با ۹ پیروزی

استقلالی‌ها در این فصل، ۹ بازی خارج‌ازخانه را از حریفانشان بردند. ذوب‌آهن اصفهان، گل‌گهر سیرجان، پیکان تهران، شهرخودرو مشهد، نفت مسجدسلیمان، هوادار تهران، تراکتور تبریز، فولاد خوزستان، مس رفسنجان، ۹ تیمی هستند که استقلال در ۱۵ بازی خارج از خانه‌اش آنان را شکست داد.

بیشترین پیروزی پیاپی در لیگ بیست‌ویکم با ۶ پیروزی متوالی

شاگردان آماده مجیدی، در یک‌مقطع از فصل، در شش بازی متوالی با پیروزی زمین را ترک کردند. این آمار بهترین یک رکورد بین تیم‌ها در این فصل لیگ‌برتر بود. استقلال از هفته چهاردهم تا هفته نوزدهم، تیم‌های مس رفسنجان، نفت مسجدسلیمان، هوادار تهران، ذوب‌آهن اصفهان، تراکتور تبریز و فجرسپاسی شیراز را پشت‌سرهم شکست داد.

استقلال شایسته قهرمانی!

بیشترین پیروزی رفت‌وبرگشت؛ دبل مقابل ۷ تیم

استقلال در بازی‌های رفت‌وبرگشت مقابل هفت تیم هوادار تهران، ذوب‌آهن اصفهان، تراکتور تبریز، گل‌گهر سیرجان، شهرخودرو مشهد و فولاد خوزستان موفق به کسب پیروزی شد. پایتخت‌نشینان آبی‌پوش توانستند با دبل هفت تیم، ۴۲ امتیاز کسب کنند و بیشتر از ۶۰ درصد کل امتیازات لیگ بیست‌ویکم را از این عملکرد فوق‌العاده جمع کنند.

بیشترین کلین‌شیت یک دروازه‌بان در لیگ ۱۶ تیمی

سیدحسین حسینی ۱۸ بار و علیرضا رضایی سه بار دروازه استقلال را در این فصل بسته نگه‌داشتند تا هم حسینی رکورددار بیشترین کلین‌شیت در یک فصل لیگ ۱۶ تیمی و هم استقلال رکورددار بیشترین کلین‌شیت (مبه طور مشترک با آمار فصل دوازدهم) در یک فصل شود. سیدحسین حسینی با ثبت ۱۸ کلین‌شیت، بالاتر از حامد لک، پیام نیازمند، علیرضا بیرانوند و برابر با نیلسون؛ بیشترین کلین‌شیت در تاریخ لیگ‌برتر را به‌نام خود ثبت کرد.

نخستین کاپیتان - مربی قهرمان در تاریخ لیگ‌برتر

فرهاد مجیدی در حالی نخستین قهرمانی‌اش در قامت سرمربی را همراه با استقلال آن‌هم در لیگ‌برتر به‌دست آورد که از آخرین قهرمانی استقلال، بیشتر از ۹ سال می‌گذشت.

فرهاد مجیدی در آن فصل (لیگ دوازدهم) به‌عنوان کاپیتان جام قهرمانی استقلال را بالای سر برد و این فصل (لیگ بیست‌ویکم) به‌عنوان سرمربی این امر را محقق کرد تا پایان دادن طلسم قهرمانی استقلال در لیگ‌برتر با یک رکورد جدید برای آقای مربی همراه شود. افراد زیادی در لیگ‌برتر در قامت بازیکن و سرمربی همراه با تیم‌هایشان قهرمان شده‌اند اما فرهاد مجیدی به نخستین شخصی تبدیل شد که به‌عنوان کاپیتان و سرمربی به این دستاورد رسیده است.

استقلال شایسته قهرمانی!

دهمین قهرمانی در ادوار لیگ‌برتر فوتبال ایران (۹ قهرمانی رسمی)

۱۳۳۶، ۱۳۴۹، ۱۳۵۳، ۱۳۶۸-۱۳۶۹، ۱۳۷۶-۱۳۷۷، ۱۳۷۹-۱۳۸۰، ۱۳۸۴-۱۳۸۵، ۱۳۸۷-۱۳۸۸، ۱۳۹۱-۱۳۹۲ و ۱۴۰۱-۱۴۰۰ سال‌های قهرمانی استقلال در فوتبال ایران هستند.

البته در سال ۱۳۴۹ لیگ رسمی فوتبال ایران با برگزاری جام منطقه‌ای آغاز شد و سپس با نام‌های دیگر ادامه یافت و اگر قرار باشد قهرمانی استقلال در سال ۱۳۳۶ را طبق اعلام خود باشگاه در نظر بگیریم سایر تیم‌ها هم می‌توانند ادعای قهرمانی در آن دوره کنند و تعداد قهرمانی‌هایشان را اضافه کنند؛ اما با توجه به لباس قهرمانی استقلال، باید آن را بپذیریم.

بهترین گل‌زنان استقلال در فصل بیست‌ویکم

کوین یامگا با به‌ثمر رساندن ۱۰ گل، بهترین گلزن آبی‌پوشان در این فصل بود. این مهاجم فرانسوی ۱۰ گل خود را در ۲۷ بازی برای استقلال در مقابل تیم‌های ذوب‌آهن (سه گل)، مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان (هرکدام دو گل) فجرسپاسی، آلومینیوم و نفت مسجدسلیمان (هرکدام یک‌گل) به‌ثبت رساند.

پس از او نیز امیرحسین حسین‌زاده، پدیده استقلال و لیگ این فصل با هشت گل، آمار بسیار خوبی از خود به‌جا گذاشت و با وجود ۲۱ سال سن، کمک زیادی در راه قهرمانی به تیمش کرد. حسین‌زاده در دیدارهای برابر تیم‌های نفت مسجدسلیمان، صنعت‌نفت آبادان و مس رفسنجان دو گل زد و مقابل فولاد خوزستان و تراکتور تبریز هم یک‌گل به‌ثمر رساند. نکته جالب اینجا است که او در چهار بازی با گل‌هایش سه امتیاز و در یک بازی یک‌امتیاز را برای استقلال به ارمغان آورد که در نوع خود بسیار حائز اهمیت است.

بازیکنان خستگی‌ناپذیر و مورد اعتماد آقای سرمربی

در این فصل برای استقلال، سه بازیکن در تمام ۳۰ بازی به میدان رفتند؛ آماری که نشان از اعتماد بالای مجیدی و نیاز مبرم به آنان در زمین مسابقه می‌دهد. مهدی مهدی‌پور، جعفر سلمانی و امیرحسین حسین‌زاده، سه بازیکنی هستند که در تمام ۳۰ هفته فصل بیست‌ویکم برای استقلال به‌میدان رفتند.

موارد بالا، کلکسیونی از خلق رکوردهای جدید، شکستن رکوردهای کهنه و ارقام قابل‌توجهی بود که به واسطه عملکرد استثنایی استقلال تهران به‌دست آمد و قهرمانی این تیم را نزد هوادارانش و تمام فوتبال‌دوستان بیش از پیش شیرین، جذاب و خاطره‌انگیز کرد.

کد خبر 579030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.