پرداخت ۴۰درصد هزینه‌های ناباروری/ رکورد کاهش رشد جمعیت در جهان را شکستیم

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان از پرداخت ۴۰ درصد هزینه درمان زوج‌های نابارور خبر داد و گفت: سرعت سیر جوانی به پیری در کشور به ۳۰ سال رسیده است که با این روند می‌توان گفت در دهه‌های اخیر رکورد کاهش رشد جمعیت را در جهان شکسته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رجالی امروز _سه‌شنبه، دهم خردادماه ۱۴۰۱_ در آئین تجلیل از خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا ویژه کارکنان تأمین اجتماعی استان اصفهان که به مناسبت هفته ملی جمعیت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم جامعه ما جمعیت است که از عوامل مؤثر در هویت و قدرت یک جامعه به شمار می‌آید؛ از دیدگاه جهانی نیز یکی از شاخص‌های توسعه میزان جمعیت هر جامعه است.

وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت در کشور ما در سال‌های دو دهه اخیر به وضعیت بحرانی رسیده است، افزود: امروز به مرحله‌ای از بحران جمعیت رسیدیم که پنجره جمعیت یعنی سرعت مورد نیاز برای همسان‌سازی سنی در حال بسته شدن است و اگر تا چند سال آینده رشد جمعیت را به عدد مناسبی نرسانیم، تا چند دهه و حتی صد سال بعد از آن هم، توسعه مناسبی برای جمعیت اتفاق نمی‌افتد.

آغاز رشد صفر جمعیتی از ۱۵ سال آینده

مدیر درمان تأمین اجتماعی رشد کنونی جمعیت کشور را حدود ۱.۶ درصد دانست و گفت: با وضعیت کنونی تا ۱۵ سال آینده به رشد جمعیتی صفر خواهیم رسید که تجربه فاجعه آمیزی است.

وی شاخص باروری بانوان را ۱.۶ اعلام کرد و افزود: این عدد در سال ۶۵، شش بود، یعنی هر زن در دوران زندگی خود شش فرزند به دنیا می‌اورد در حالی که این شاخص در سال گذشته به کمترین میزان رسید و می‌توان گفت رکورد کاهش رشد جمعیت را در جهان شکستیم.

رجالی با اشاره به اینکه سرعت سیر جوانی به پیری در هر جامعه حدود ۱۴۰ سال طول می‌کشد، خاطرنشان کرد: در کشور ما سرعت سیر جوانی به پیری به ۳۰ سال رسیده که آمار بسیار نگران کننده‌ای است، اکنون ۱۰ درصد جمعیت را سالخوردگان تشکیل می‌دهند که تا سال ۱۴۲۵ این سهم به بیش از ۳۳ درصد جمعیت می‌رسد.

ناباروری پنج تا ۱۰ درصد افراد جامعه

وی افزایش جمعیت سالمندان جامعه را باعث کاهش تولید ناخالص و همچنین افزایش هزینه‌های درمان دانست و تاکید کرد: این جمعیت، چهار برابر جوانان، هزینه درمان دارند، بنابراین ممکن است در آینده مجبور به جذب نیرو از کشورهای دیگر شویم که مشکلات فرهنگی اجتماعی به همراه دارد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: جدای از مشکلاتی که باعث کاهش جمعیت شده است، رکورد وحشتناک کاهش جمعیت که رهبر معظم انقلاب از آن به آینده هولناک پیری یاد کرده‌اند، زنگ خطری است که برای پیشگیری از وقوع آن باید همه افراد جامعه همت کنند تا با بسترسازی‌های فرهنگی و اجتماعی این مشکل را کمرنگ‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر لزوم فراهم سازی فرایند درمان برای مادران باردار، وظیفه تأمین اجتماعی در این زمینه حمایت از درمان زوج‌های نابارور است، گفت: پنج تا ۱۰ درصد زنان دچار ناباروری هستند و برای درمان هزینه بسیار بالایی دارند. سازمان‌های بیمه‌گر بخشی از این هزینه‌ها را تقبل کردند و حدود ۴۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم همچنین تأمین اجتماعی با ارائه مستندات، بخشی از هزینه درمان ناباروری زوجین در سال گذشته را نیز پرداخت می‌کند.

خلأهای عاطفی و روانی خانواده‌های تک فرزند

مرتضی حاجی‌کاظمی، مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان نیز در این آئین اظهار کرد: بحث جمعیت و تحدید نسل که در کشور ما سال‌هاست مطرح می‌شود، نخستین بار سال در سال ۱۳۹۰ از زبان رهبر معظم انقلاب به عنوان یک تهدید اعلام و قرار شد برنامه‌هایی در این زمینه اجرا شود، در سال ۹۳ نیز سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شد اما اتفاق خاصی نیفتاد تا در سال‌های اخیر این تهدید جدی‌تر شد.

وی اظهار امیدواری کرد، فارغ از مباحث ساختاری، مسیرهای لازم برای افزایش جمعیت در جامعه طراحی شود و ادامه داد: مفهوم خانواده کامل که در دنیا مطرح است، در ادبیات مذهبی ما نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا خلأهای عاطفی و امنیت روانی در خانواده تک فرزند پرشدنی نیست و ثمره آن نسلی است که توان مقابله با سختی‌ها را ندارد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان خانواده کامل را، خانواده‌ای معرفی کرد که از نعمت فرزند دختر و پسر بهره‌مند است و تاکید کرد: در این خانواده پدر و مادر می‌توانند تجربه تربیت دختر و پسر را داشته باشد به همین دلیل در دنیا خانواده چهار فرزند با دختر و پسر را خانواده کامل می‌دانند، چنین کانون خانوادگی می‌تواند همه خلأهای و اتفاقاتی که در بعدهای تربیتی روانی و امنیتی در جامعه ایجاد می‌شود را پر کند و ثمره‌اش نیروی خلاق است و باعث می‌شود نسل خلاق، جوان، پویا، نوآور و پیشرو برای آینده کشور تربیت شوند.

نعمت بی‌قیمت فرزند

حجت‌الاسلام علی صغیرا، کارشناس دینی نیز در این آئین فرزندان را باعث برکت خانواده‌ها دانست و اظهار کرد: هر نعمتی که در طول عمرمان به دست می‌آوریم مانند خودرو، خانه و اسباب آن قیمتی دارد اما فرزند نعمت بدون قیمت است که خدا به ما عنایت کرده و به یاد داشته باشیم برخی برای به دست آوردن این نعمت چندصد میلیون هزینه کردند و حسرت داشتن فرزند به دل آنها ماند.

وی با اشاره به برکات فراوان فرزندآوری برای خانواده‌ها گفت: تربیت تک فرزند بسیار سخت‌تر است زیرا فرزند در خانواده بدون رقیب و محبت پدر و مادر به او به شکل مطلق است در حالی که اگر خواهر و برادری داشته باشد یاد می‌گیرد به حقوق دیگران احترام بگذارد و از حق خود دفاع کند همچنین در خانواده‌های تک فرزند احتمال افسردگی و پرتوقعی و زودرنجی بچه‌ها بیشتر است زیرا فرزند در خانواده نه نمی‌شنود.

این کارشناس دینی با نادرست خواندن این تفکر که هر فرزند نیاز به تربیت جداگانه‌ای دارد، افزود: وقتی فضای تربیتی در خانواده درست باشد پدر و مادر می‌توانند برای تربیت همه فرزندان خود فرصت کافی داشته باشند به عنوان مثال حدیث شریف کسا به عنوان منشور خانواده به ما یاد می‌دهد با فرزندان و پدر و مادران چگونه رفتار کنیم.

وی نوع برخورد با شخصیت فرزند را در روحیه و آینده او اثرگذار دانست و تاکید کرد: یکی از مشکلات خانواده‌های امروزی این است که با یکدیگر به اندازه کافی صحبت نمی‌کنند در حالی که صحبت کردن در خانواده برکت می‌آورد و وقتی تقوا وجود داشته باشد خدا روزی را از راه بی گمان برای افراد می‌رساند.

کد خبر 578953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.