دهک‌بندی صحیح، مهم‌ترین شاخصه موفقیت طرح یارانه‌ها است

یک کارشناس اقتصادی گفت: اینکه مردم در بازتوزیع یارانه به صورت یکسان دیده شوند، نتیجه مثبتی در پی ندارد و اگر بازتوزیع یارانه‌ها در دهک‌های پایین جامعه بیشتر باشد، رضایت عمومی را به دنبال خواهد داشت.

میثم مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه جزئیات طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: براساس اعلام دولت، قرار است یارانه نقدی به مدت دو ماه در اختیار مردم قرار گرفته و در ادامه به شکل کالابرگ به مردم تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از پیش‌نیازهای موفقیت این طرح این است که افراد مشمول یارانه به درستی شناسایی شوند، افزود: اگر این مهم انجام شود، بخش قابل توجهی از مشکلات این طرح رفع خواهد شد زیرا در سال ۸۹ که طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد، تجربه موفقی داشتیم و با وجود آزادسازی یارانه در تعداد بسیاری از کالاها، شاهد تبعات منفی نبودیم و حتی اجرای این طرح رضایت نسبی میان مردم ایجاد کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی از نقاط‌ضعف هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ پرداخت یکسان یارانه نقدی به همه مردم بوده است. بهتر بود در ۱۰ سالی که از اجرای این طرح می‌گذرد، با شناسایی خانوارها و افزایش اعتبار پایگاه اطلاعات اقتصادی، تحولی در این طرح ایجاد می‌شد و یارانه پرداختی دقیق‌تر به هدف اصابت می‌کرد.

مهرپور اضافه کرد: پرداخت یارانه نقدی باید به نحوی باشد که افرادی که مستحق دریافت آن نیستند، یارانه دریافت نکنند و هر قدر دهک درآمدی افراد پایین‌تر است، یارانه بیشتری دریافت کنند؛ درمجموع نگاه یکسان به مردم صحیح نبوده و در راستای عدالت واقعی نیست.

وی تصریح کرد: اینکه مردم در بازتوزیع یارانه به صورت یکسان دیده شوند، نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت؛ اصلاح نسبی قیمت‌ها منابعی را برای دولت ایجاد می‌کند، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و منابعی که تاگذشته به این ارز اختصاص می‌یافته اکنون آزاد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در چهار سال اخیر اگر حداقل ۶۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده باشد، چندصد هزار میلیارد تومان بودجه صرف این ارز شده است بنابراین مهم‌ترین نکته در اجرای طرح عادلانه سازی یارانه‌ها دهک‌بندی و میزان حمایت مردم در بازتوزیع یارانه‌ها است.

مهرپور با بیان اینکه اگر بازتوزیع یارانه‌ها در دهک‌های پایین جامعه بیشتر باشد، رضایت عمومی را به دنبال خواهد داشت، اضافه کرد: درمجموع ضرورت اجرای این طرح اهمیت بیشتری دارد. اجرای این طرح در شرایط فعلی الزامی بود زیرا ادامه آن ممکن نبود و دولت با شجاعتی که داشت، یک اقدام ضروری را انجام داد.

وی تصریح کرد: لازم است دولت از تجربیات مجریان هدفمندی‌های یارانه‌ها در سال ۸۹ استفاده کند تا بتواند تبعات اجرای این طرح را کاهش دهد.

کد خبر 578823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.