۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
سرنوشت مبهم مجتمع تجاری آستارا

ساخت مجتمع تجاری فرهنگی در میدان امام خمینی (ره) آستارا با مشارکت شهرداری و سرمایه‌گذار بخش خصوصی سال ۱۳۸۴ آغاز شد و طبق زمان‌بندی باید بعد از دو سال به بهره‌برداری می‌رسید، اما پس از گذشت ۱۷ سال از زمان آغاز عملیات اجرایی، این پروژه هنوز تکمیل نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا دهه ۷۰ در محل احداث مجتمع تجاری بزرگ آستارا واقع در میدان امام خمینی (ره)، سینما دایر بود که پس از حادثه آتش‌سوزی و تخریب آن، شهرداری سال ۱۳۸۴ با مشارکت بخش خصوصی ساخت مجتمع تجاری را در شش طبقه آغاز کرد. شهروندان دو سال لحظه شماری کردند تا افتتاح ساختمان موجب رونق اقتصادی شهر شود، اما به دلیل بی‌تدبیری شهرداران وقت و متعهد نبودن سرمایه‌گذار بخش خصوص به قرارداد، این پروژه پس از ۱۷ سال هنوز تکمیل نشده و سازه‌های ساختمان به دلیل اینکه سال‌ها زیر بارش باران و در داخل آب بوده، فرسوده شده است. مسائلی نیز در خصوص میزان استحکام بنا مطرح است که باید توسط کارشناسان فنی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

سرمایه‌گذار در اجرای پروژه به تعهدات خود عمل نکرد

قاسم نوپور، سرپرست شهرداری بندر آستارا در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تا سال ۱۳۷۰ در محل احداث مجتمع تجاری آستارا سینما دایر بود، که بعد از حادثه آتش‌سوزی و تخریب آن، شهرداری با مشارکت بخش خصوصی در سال ۱۳۸۴ ساخت مجتمع تجاری را در زمینی به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع، در شش طبقه آغاز کرد و در ادامه به ۱۲ طبقه افزایش یافت.

وی می‌افزاید: طبق قرارداد، تأمین بهای زمین و عوارض پروانه ساخت مجتمع تجاری بر عهده شهرداری بود و سرمایه‌گذار نیز باید در پایان کار به عنوان حق سهم، تعدادی از واحدهای تجاری را به شهرداری واگذار می‌کرد.

سرپرست شهرداری آستارا تصریح می‌کند: سرمایه‌گذار بر اساس قرارداد متعهد شده بود، پروژه را ظرف مدت ۲۴ ماه تکمیل کند اما در سال ۱۳۹۶ به دلیل اجرا نکردن تعهدات خود با انجام اقدامات حقوقی شهرداری، خلع ید شد.

وی با بیان اینکه مجری طرح در همان سال با مراجعه به شهرداری مهلت یک‌ساله برای تکمیل پروژه را خواستار شد و درخواست او مورد موافقت شورای تأمین شهرستان و تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت و در کمیته تطبیق فرمانداری نیز تأیید شد، اضافه می‌کند: شهرداری به مدت یک سال با این سرمایه‌گذار برای تکمیل پروژه قرارداد امضا کرد، اما او باز هم پروژه را به اتمام نرساند.

سرمایه‌گذار پروژه خلع ید شده است

نوپور با بیان اینکه بعد از پایان مهلت یک‌ساله، طرح در شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار گرفت و طبق رأی دادگاه سرمایه‌گذار دوباره خلع ید شد و توافقنامه او با شهرداری خود به خود باطل شد، می‌افزاید: در حال حاضر پروژه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مرحله کارشناسی و ارزیابی فنی توسط کارشناس رسمی دادگستری است که امیدواریم در ادامه از طریق انتشار آگهی مزایده و انتخاب سرمایه‌گذار واجد شرایط این پروژه را به اتمام و بهره‌برداری برسانیم.

احتمال پوسیدگی تیرآهن‌های ساختمان وجود دارد

سرپرست شهرداری آستارا تصریح می‌کند: با توجه به اینکه حدود ۱۷ سال از احداث مجتمع تجاری و فرهنگی این شهر می‌گذرد و طی این سال‌ها سازه‌های ساختمان زیر بارش‌های متعدد باران و داخل آب بوده است و احتمال پوسیدگی تیرآهن‌ها وجود دارد، مدیریت شهری به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه حوادث ناگواری در روند تکمیل پروژه، روز گذشته با تشکیل جلسه‌ای با حضور کارشناسان فنی شهرداری و ارسال نامه‌ای به سازمان نظام مهندسی شهرستان خواستار بررسی وضعیت فنی ساختمان به لحاظ مقاومت سازه‌ها و استحکام بنا شد، تا در صورت نیاز اقدامات لازم را برای ترمیم و مقاوم‌سازی ساختمان انجام شود.

مجتمع تجاری آستارا در مرحله ارزیابی فنی است

اکبر پوربایرام، مسئول واحد حقوقی شهرداری آستارا در این خصوص خبرنگار ایمنا می‌گوید: مجتمع تجاری و فرهنگی آستارا در مرحله بررسی ارزیابی فنی توسط کارشناس رسمی دادگستری است و کارگروهی متشکل از کارشناسان فنی در شهرداری تشکیل شده است تا میزان مقاومت و استحکام بنا مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.

وی می‌افزاید: ارزیابی فنی کارشناسی رسمی دادگستری در خصوص مجتمع حدود دو ماه طول می‌کشد و در ادامه شهرداری تکمیل پروژه را به صورت مشارکتی، از طریق آگهی مزایده به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واجد شرایط واگذار خواهد کرد.

مسئول واحد حقوقی شهرداری آستارا خاطرنشان می‌کند: پس از بهره‌برداری از مجتمع تجاری و فرهنگی، شهرداری می‌تواند از طریق انجام فرایند قانونی و انتشار آگهی مزایده، واحدهای ساختمان را برای فروش و اجاره به مردم واگذار کند.

نظر کارشناس دادگستری در خصوص پروژه لازم‌الاجرا است

سروش وظیفه، عضو شورای اسلامی شهر آستارا در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پرونده پروژه مجتمع تجاری و فرهنگی نیمه‌کاره آستارا در مرحله کارشناسی و ارزیابی فنی و مالی توسط کارشناس رسمی دادگستری است و شهرداری و شورای اسلامی شهر طبق قانون، تا نظر نهایی کارشناس رسمی دادگستری نمی‌تواند هیچ اقدامی در این پروژه انجام دهد.

وی با بیان اینکه نظر و تصمیم نهایی کارشناس دادگستری، توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر بدون هرگونه دخالتی لازم‌الاجرا است، می‌افزاید: سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این پروژه طبق قرارداد به تعهدات خود عمل نکرده است و شکایت شهرداری از وی و روند رسیدگی به پرونده در دادگستری و خلع ید پیمانکار، موجب وقفه طولانی در اتمام مجتمع و فرهنگی تجاری آستارا شده است.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا تصریح می‌کند: مجتمع تجاری و فرهنگی این شهر بعد از گذشت ۱۷ سال به اتمام نرسیده و به لحاظ بصری وضعیت نازیبایی دارد که امیدواریم پس از ارزیابی و نظر نهایی کارشناس رسمی دادگستری، شهرداری بتواند از طریق انتشار آگهی مزایده و انتخاب سرمایه‌گذار واجد شرایط، پروژه را به اتمام و بهره‌برداری برساند.

گزارش از محمدرضا رشیدی؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 578701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.