هزینه سالانه ۶ میلیارد تومانی برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب

معاون خدمات شهر شهردار کرج گفت: شهرداری این کلان‌شهر سالانه رقمی معادل شش میلیارد تومان برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب هزینه می‌کند، اما رهاسازی سگ‌ها پس از عقیم‌سازی و وجود حامیان باعث افزایش جمعیت سگ‌ها در شهر شده است.

غلامرضا رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تغییر ساعت جمع‌آوری زباله از ساعت ۲۱ به ۲۳ در کرج، اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در محله چهارصد دستگاه به صورت یک روز در میان در حال اجرا است. همچنین در هر منطقه شهرداری کرج یک محله معرفی شده که آموزش در حال انجام است و تغییر ساعت جمع‌آوری زباله طی دو ماه آتی در ۱۰ منطقه اجرا می‌شود.

وی در خصوص گلایه مردم برای کثرت جمعیت سگ‌های بلاصاحب، گفت: شهرداری کرج دو پناهگاه برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب دارد که در حال حاضر در مرکز باغستان ۵۷۰ قلاده و در مرکز حلقه دره ۵۳۵ قلاده سگ نگهداری می‌شود، همچنین طی تماس‌های شهروندان به سامانه ۱۳۷، روزانه به‌طور میانگین ۳۵ قلاده سگ جمع‌آوری و هشت قلاده عقیم‌سازی می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار کرج با بیان اینکه طبق دستورالعمل، سگ‌ها بعد از عقیم‌سازی باید رهاسازی شوند، اضافه کرد: رهاسازی مجدد سگ‌های بلاصاحب و وجود افراد حامی حیوانات موجب افزایش جمعیت و دیده‌شدن سگ‌های بلاصاحب در شهر است، البته بیش از ۱۲۰۰ حامی در کرج داریم که به گفته کارشناسان این حمایت‌ها درست نیست، زیرا غذادهی به سگ‌ها در اماکن عمومی و تولید مثل آنها موجب بر هم زدن سیستم محیط زیست می‌شود و کاری اشتباه است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پنج پیمانکار در خصوص سگ‌های بلاصاحب تحت نظارت سازمان پسماند شهرداری کرج است که دو پیمانکار برای جمع‌آوری، دو پیمانکار برای نگهداری و یک پیمانکار در خصوص عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب فعالیت می‌کنند و سالانه رقمی حدود شش میلیارد تومان برای سگ‌های بلاصاحب هزینه می‌شود.

رضوانی افزود: در مناطقی همچون جهانشهر، همکاران ما در شهرداری هنگام زنده‌گیری سگ‌ها، توسط حامیان حیوانات مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و نسبت به بیهوش کردن سگ‌ها به وسیله دارت‌های آغشته به مواد بیهوش کننده، اعتراض می‌کنند، در حالی که سوءاستفاده‌های مالی در این خصوص از طریق فضای مجازی اتفاق می‌افتد به‌طوری که در فضای مجازی شماره حساب می‌دهند و پول‌های کلانی از داخل و خارج کشور به حساب این افراد واریز می‌شود.

رفع سد معبر و مدارا با دست‌فروشان

معاون خدمات شهری شهردار کرج با اشاره به مشکل سد معبر کسبه، گفت: بخشی از سد معبر توسط مغازه‌داران و کسبه است که طی جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان کرج، مقرر شد مسئولان اصناف با مأموران شهرداری همکاری کنند و نسبت به صدور اخطار و برخورد قانونی با متخلفان اقدام شود.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، از گذشته مرسوم بوده است که اجازه پهن کردن بساط به دست‌فروشان در ساعت‌های غروب داده و به دلیل شرایط اقتصادی با آنها مدارا شود، لذا تلاش می‌کنیم که مسیر عبور مردم بسته نشود و افراد دست‌فروش نیز بتوانند درآمدی برای زندگی خود داشته باشند.

رضوانی گفت: مدارا با دست‌فروشان در دستور کار است، در این راستا چند محل برای تجمع دست‌فروشان در نظر گرفته شده است، اما با توجه به حجم جمعیت آنها، این مکان‌ها جوابگوی حجم بالای جمعیت دست‌فروشان نیست.

وی اضافه کرد: دست‌فروشان در خیابان شهید بهشتی نیز طبق سنوات قبل با رعایت حریم پیاده‌رو، فعالیت می‌کنند، اما طرحی برنامه‌ریزی شده است که بر اساس آن سعی می‌کنیم مشکلات خیابان شهید بهشتی به حداقل برسد.

کد خبر 578609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.