چرا دولت به شهرداری‌ها توجه نمی‌کند؟

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: در حال حاضر سوال اصلی این است که چرا دولت به شهرداری‌ها توجه نمی‌کند و بعد از گذشت ۷۰ سال از قانون شهرداری‌ها و تغییرات بسیار شهرها این قانون اصلاح نمی‌شود؟ پاسخ این است زیرا دولت نمی‌تواند حافظ منافع شهرداری‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد توحیدی‌راد امروز _دوشنبه نهم خردادماه_ در اجلاس شورا با اشاره به اهمیت ارتباط شورای استان و معاونت عمرانی استانداری، اظهار کرد: ارتباط شورای استان و معاونت عمرانی استانداری و دفاتر زیر نظر این معاونت از دو منظر حائز اهمیت است، اولین اثر این ارتباط تقویت طرح‌های عمرانی استان خواهد بود.

وی تاکید کرد: قانونگذار ارائه راهکارهای لازم به منظور رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی استان و همکاری با شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در نظارت بر حسن اجرای طرح‌های عمرانی استانی و ملی در محدوده استان را از وظایف شورای استان دانسته است.

مزیت‌های دوسویه شورای استان و معاونت عمرانی

وی با بیان اینکه توسعه ارتباط دوسویه شورای استان و معاونت عمرانی از نگاه اول به تقویت، بهبود کیفیت و افزایش عدالت طرح‌های عمرانی منجر خواهد شد، ادامه داد: از منظر دوم نیز افزایش این ارتباط دو سویه به تقویت شوراها که بزرگترین نهاد قانون‌گذاری و نظارتی محلی و مردمی هستند، منجر خواهد شد، همچنین تقویت شوراها چه از منظر فنی، تخصصی، تشکیلاتی، آموزشی اداری و یا مالی به شکل مستقیم به بهبود کیفیت زندگی و افزایش سطح رضایت شهروندان منجر می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: بر اساس بند ۳ از شرح وظایف شورای استان، ایجاد ارتباط و هماهنگی لازم میان شوراهای شهرستان و حل و فصل اختلافات شوراهای سطح استان از وظایف شورای استان است و از آنجایی که رسیدگی به امور شوراها نیز در وزارت کشور زیر نظر معاون عمرانی این وزارتخانه و به دنبال آن معاونت عمرانی استانداری‌ها است، تعامل بیشتر شورای استان و حوزه معاونت عمرانی در افزایش هماهنگی میان شوراها و حل و فصل مسائل شوراها می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: از دو منظر عمرانی و تقویت شوراها همکاری‌های دوجانبه می‌تواند مؤثر باشد که امیدوارم در اجلاس امروز بتوانیم در توسعه ارتباطات فی‌مابین قدم مؤثری برداریم، همچنین از کمیسیون توسعه، عمران، خدمات شهری و روستایی شورای استان درخواست می‌شود راهکارهای توسعه و تقویت این همکاری را بررسی و نتایج را ارائه دهند.

توحیدی‌راد در خصوص توجه به بحران‌های زیست محیطی استان اصفهان، اظهار کرد: مسئله آب، آلودگی هوا و فرونشست اصفهان از بحران‌های زیست محیطی است، بحران آب مسئله بسیار جدی و پیچیده است، هرچند کاهش میزان نزولات جوی به ویژه در سال جاری در دهه‌های گذشته سابقه نداشته است که این امر باعث ایجاد تنش آبی شدید در سال آتی خواهد شد. اما تمام مسئله آب، تنها کاهش نزولات نیست. بخش بزرگی از بحران آب به سو مدیریت‌های چند ساله سال‌های گذشته و بهره‌وری پایین مدیریت آب برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: حفر بی‌رویه چاه‌ها، توجه نکردن به مدیریت حوزه آبریز زاینده‌رود و غلبه نگاه استانی بر نگاه ملی نسبت به آب، الگوی کشت نامناسب و مصرف آب در کشت محصولاتی که هیچ توجیه اقتصادی ندارند، استقرار صنایع آب بر در اقلیم خشک استان اصفهان، توجه نکردن به مسائل اقلیمی و جغرافیایی و آلودگی منابع آب شیرین حاصل از آلاینده‌های کشاورزی و صنعتی، فرسودگی شبکه‌های آب شهری و موارد بسیار دیگر در ایجاد این بحران دخیل بوده است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه بحران آلودگی هوا نیز ناشی از بی توجهی به اهمیت و ضرورت آمایش سرزمینی بوده است، گفت: توسعه صنایع آلاینده، نبود ایجاد زمینه مناسب برای خروج خودروهای مستعمل و بی کیفیت، نبود توسعه زیر ساخت‌های حمل‌ونقل شهری و بسیاری از مسائل دیگر از علل ایجاد مسئله آلودگی هوا است. در زمینه فرونشست نیز مسئله اصلی به مدیریت منابع آبی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به صورت بی‌رویه و بدون بهره‌وری و کارایی تمام منابع آب زیرزمینی را استحصال کرده‌ایم و نسل‌های آینده را در معرض خطر قرار داده‌ایم، تصریح کرد: نرخ خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی ایران امروز بین سریع‌ترین نرخ‌ها در جهان قرار دارد، ساختار مدیریتی و بهره‌برداری از آب در ایران یک ساختار پوسیده و پر از ایراد است و در هر زمینه از استحصال تا مصرف دارای ایراد اساسی است، همچنین نبود توجه جدی به مسائل و ابر بحران‌های زیست‌محیطی و ورود حاکمیتی به این قضیه یک تهدید جدی است که ممکن است باعث ایجاد تنش‌ها و درگیری‌های فراوان شود.

وابستگی درآمدهای شهرداری به منابع و درآمدهای ناپایدار ساختمانی

توحیدی‌راد با بیان اینکه مسئله بعدی وضعیت بد مالی شهرداری‌ها است، افزود: متأسفانه رکود ساخت و ساز در ایران و وابستگی بخش عظیمی از درآمدهای شهرداری به منابع و درآمدهای ناپایدار ساختمانی باعث شده است تا درآمد شهرداری‌ها به شدت افت کند و بسیاری از شهرداری‌ها امروزه حتی در پرداخت حقوق هم با مشکلات جدی مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها رو به ورشکستگی هستند و اگر فکری برای آنها نشود در عمل تعطیل خواهند شد؛ در قانون بودجه سال ۱۳۶۳ کشور دولت مکلف شده است که منابع درآمد پایدار شهرداری‌ها را مشخص کند و ظرف مدت شش ماه این کار را انجام دهد امروز ۳۳ سال می‌گذرد و هنوز این کار انجام نشده است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: در حال حاضر سوال اصلی این است که چرا دولت به شهرداری‌ها توجه نمی‌کند و بعد از گذشت ۷۰ سال از قانون شهرداری‌ها و تغییرات بسیار شهرها این قانون اصلاح نمی‌شود؟، پاسخ این است زیرا دولت نمی‌تواند حافظ منافع شهرداری‌ها باشد، البته منظور دولت به معنای عام است و نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای دنیا دولت‌ها حامی منافع شهرداری‌ها نیستند.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا پذیرفته شده است که باید شهرداری‌ها به صورت سندیکایی و اتحادیه اداره شوند، گفت: دولتی شدن شهرداری‌ها در هر کجا که اتفاق بیفتد منافع مردم را به خطر می‌اندازد، البته این به آن معنا نیست که کسی در دولت دلسوز شهرداری‌ها نیست، در حال حاضر افراد زیادی وجود دارند که در دولت حامی شهرداری‌ها و دلسوز منافع آنها هستند و حتی احتمال دارد دولت‌ها خواستار اصلاح مدیریت شهری باشند.

توحیدی‌راد با بیان اینکه در معنای کلی و به صورت ماهوی دولت نمی‌تواند حامی خوبی برای منافع شهرداری‌ها باشد، زیرا در تضاد منافع دولت و شهرداری، دولت‌ها مجبور می‌شوند منافع شهرداری‌ها را نادیده بگیرند، گفت: برای مثال در کشورهایی که سیستم شهرداری و مدیریت شهری قوی دارند، تمام ساختمان‌های ادارت دولتی متعلق به شهرداری است و دولت مجبور است سالانه اجاره ساختمان‌ها را به شهرداری پرداخت کند، اما در ایران ساختمان‌های دولتی از پرداخت عوارض شهرداری معاف هستند، خدمات شهری از شهرداری می‌گیرند اما بهای آن را پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: تجمیع عوارض شهرداری و واریز آن به حساب دولت باعث شده است دست شهرداری‌ها از آنچه حق خودشان است کوتاه شود.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: اتحادیه شهرداری‌ها باید احیا شود و منابع مالی شهرداری نباید وابسته به دولت شود، بلکه باید وابسته به قانون باشد و به شکل مستقیم به حساب شهرداری‌ها واریز شود.

وی با بیان اینکه وضعیت بد شهرداری‌های ما نمی‌تواند به طور حتم به این روش ادامه پیدا کند، افزود: تشکیل اتحادیه شهرداری‌ها و اصلاح قوانین مدیریت شهری و شهرداری‌ها و تأمین مالی آنها از مجرای قانونی ضرورت دارد تا انجام شود. در زمینه پرسنلی نیز باید به سمت تخصصی شدن و جذب افراد و متخصصین مدیریت شهری حرکت کرد.

ضرورت توجه به شوراهای روستا

توحیدی‌راد با بیان اینکه در زمینه کارکنان نیز وضع شهرداری‌ها مناسب نیست و سطح تحصیلات و سواد کارکنان شهرداری‌ها پایین است، گفت: شهرداری نیروی متخصص می‌خواهد و نباید رابطه و مسائل گروهی و قومی در استخدام‌ها مؤثر باشد که اصلاح تمام این موارد شهرداری را از یک سازمان خدمات‌رسان به یک نهاد اجتماعی مؤثر در شهر تبدیل می‌کند، نهادی که می‌تواند باعث توسعه و اعتلای شهر و شهروندان شود.

وی در خصوص ضرورت توجه به شوراهای روستا، گفت: شرح وظایف شورای روستا شرح مفصلی است، قانون‌گذار بخش عظیمی از وظایف را به عهده شورای روستا قرار داده است، اما نتوانسته است در تأمین حداقل‌های مورد نیاز برای فعالیت یک عضو شورای روستا امنیت و وسایل فراهم آورد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه توقع در یک روستا از عضو شورا بالا است و با توجه به کم جمعیت بودن روستاها و شناخت کامل اهالی از اعضای شورا در هر موضوعی به عضو شورا مراجعه می‌کنند و منتخب شورا نیز مجبور است، شبانه‌روز در جهت برآورده کردن احتیاجات روستا تلاش کند، اظهار کرد: یک عضو شورای روستا چند برابر یک عضو شورای شهر کار می‌کند و مشغله دارد؛ یک عضو شورای اسلامی شهر اگر در انجام وظایف کوتاهی کند به علت جمعیت و بزرگی شهر شاید خیلی به چشم نیاید، اما برای یک عضو شورای روستا مسئله به این شکل نیست و این اتفاق باعث می‌شود فشار کاری بر عضو شورای روستا بالا باشد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه بیمه، حق جلسه‌ها و مأموریت‌ها هیچ پرداختی وجود ندارد، اگر هنگام انجام وظیفه یک عضو شورا روستا حادثه‌ای پیش آید کجای قانون جبران خسارت و اینکه فرد در مأموریت مردمی بوده لحاظ شده است، اگر ما می‌خواهیم روند مهاجرت به شهرها کند شود باید زمینه مناسب توسعه روستاها را فراهم آوریم زیرا توسعه روستا بدون توجه به شوراهای روستا و ایجاد زمینه برای انجام بهتر فعالیت‌های آنان ممکن نیست.

توحیدی‌راد با تاکید بر اینکه آخرین مسئله در خصوص گرانی و تورم افسار گسیخته و وضعیت نابسامان اقتصادی است، گفت: اینکه این تورم چه بر سر معیشت مردم می‌آورد و چه آفت‌هایی را باعث می‌شود و اینکه فقیرتر شدن مردمان این سرزمین پر برکت حق آنها نیست، مگر آنکه دولت برنامه‌ای مدون و حساب شده داشته باشد تا از این مرحله بتوان عبور کرد می‌توان مفصل صحبت کرد که قصد پرداختن به آن را ندارم، اما افزایش هزینه‌ها باعث شده است تا هزینه‌های اداره شهر و روستا به شدت افزایش پیدا کند و در عمل کیفیت خدمات شهری و روستایی تنزل شدید یابد.

وی با اشاره به ضرورت سنجیده‌شدن تأثیر تورم بر اداره شهرها و روستاها، اظهار کرد: در حال حاضر شورای استان اعلام آمادگی می‌کند تا بتواند از طریق برگزاری همایش مشترک و نشست‌های تخصصی راه کارهای مدیریت شهری و روستایی را در این شرایط بررسی کند، به هر حال اعتماد مردم بزرگترین سرمایه ما است و وظیفه داریم این اعتماد را افزایش دهیم، مسائل را منتقل کنیم و در جهت خدمت به مردم و حفظ این سرمایه تلاش خواهیم کرد.

کد خبر 578608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.