تالاب شادگان و خوریات ماهشهر از مهم‌ترین اکوسیستم‌های دریایی خلیج فارس

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تالاب شادگان و خوریات بندر ماهشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های ساحلی دریایی در منطقه حساس و شکننده خلیج‌فارس و یکی از مهم‌ترین نقاط صنعتی در سواحل کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی ذوالجودی در آخرین جلسه هماهنگی همایش ملی محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها از برگزاری «پانزدهمین همایش ملی علوم و فنون دریایی» خبر داد و اظهار کرد: این همایش همزمان با روز جهانی اقیانوس در روزهای (هفدهم و هجدهم خردادماه) از طریق انجمن علوم و فنون دریایی ایران با همراهی و مشارکت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان در کنار تالاب شادگان و خوریات بندر ماهشهر برگزار خواهد شد.

وی افزود: تالاب بندر شادگان و خوریات بندر ماهشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های ساحلی دریایی در منطقه حساس و شکننده خلیج‌فارس و یکی از مهم‌ترین نقاط صنعتی در سواحل کشور محسوب می‌شوند. نامگذاری روز جهانی محیط‌زیست به دنبال افزایش روند نابودی محیط‌زیست و هر آنچه که در آن است، انجام شد تا در این روز توجه جهانیان را به این موضوع جلب کند.

برگزاری همایش ملی محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاریخچه روز جهانی محیط‌زیست، ادامه داد: تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ بازمی‌گردد. در آن سال برای اولین بار سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل برنامه عمران ملل متحد (UNDP) شد و در کشور ایران ضمن گرامیداشت روز جهانی محیط زیست هفته‌ای به این نام تعیین شده است که هر ساله برنامه‌های متعددی در این ایام برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، با توجه به تأکیدات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست؛ برنامه‌های متنوع و تأثیرگذاری در حوزه‌های مختلف تدارک دیده و برنامه‌ریزی شده است. یکی از برنامه‌هایی که در این هفته توسط انجمن علوم و فنون دریایی ایران و معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان پیش‌بینی شده، برگزاری همایش ملی محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها است که با مشارکت سایر سازمان‌های مرتبط و با هدف فرهنگ‌سازی و استفاده از تجربیات اندیشمندان و محققان محیط‌زیست کشور در حوزه محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها به انجام خواهد رسید که امید است با اجرای این همایش بتوانیم قدم‌های قاطع و بلندی در جهت حفاظت از محیط‌زیست دریایی برداریم.

این همایش در چهار محور فیزیک دریا و هواشناسی دریایی، اثرات متقابل تغییر اقلیم و اقیانوس‌ها، آلودگی‌های محیط‌زیست دریایی و حفاظت از زیستگاه‌های دریایی و حفاظت از تالاب‌ها و تأمین حقابه‌ها و پدیده گردوغبار برگزار خواهد شد.

تالاب شادگان

به گزارش ایمنا، تالاب شادگان از تالاب‌های بزرگ ایران به‌شمار می‌رود و در جنوب این شهر، استان خوزستان قرار دارد. با حدود ۴۰۰ هزار هکتار مساحت، سالانه ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه جراحی به این تالاب وارد می‌شود. گونه‌های زیستی ساکن در منطقه شامل ۱۵۲ گونه پرنده و ۴۰ گونه پستاندار است که مهم‌ترین آن‌ها "دلفین بینی‌بطری" نام دارد. این دلفین با حرکات نمایشی و زیبای خود در دهانه خلیج فارس و خور موسی به راحتی قابل مشاهده است.

کد خبر 578588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.