احتمال شیوع آبله میمون در فصل آبله مرغان/ارسال نمونه‌های مشکوک اصفهان به انستیتوپاستور

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان بهار را فصل شیوع آبله مرغان دانست و گفت: معمولا تعداد موارد ابتلا به این بیماری در استان اصفهان شمارش نمی‌شود اما نوع دانه‌هایی که روی پوست ایجاد می‌شود شباهت زیادی به آبله میمون دارد و تشخیص این دو نمونه تنها در انسیتوپاستور امکان‌پذیر است.

رضا فدایی در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: تاکنون مورد تأیید شده‌ای از آبله میمونی در اصفهان گزارش نشده است اما آبله مرغان بیماری شایعی است که در فصل بهار هر سال بین کودکان گزارش می‌شود.

وی با اشاره به شباهت علائم آبله مرغان با آبله میمونی افزود: اگر مورد مشکوکی از ابتلاء به آبله میمون در اصفهان گزارش شود، مانند موارد مشکوک در دیگر استان‌های کشور، نمونه ترشحات بیمار در اختیار انستیتوپاستور قرار می‌گیرد تا اقدامات تشخیصی انجام شود.

تفاوت آبله میمون با آبله مرغان

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان درباره تفاوت‌های علائم بالینی دو بیماری آبله مرغان با میمون، تصریح کرد: علائم این دو بیماری تفاوت زیادی ندارد و تشخیص آن تنها از طریق آزمایش امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه هنوز کیت‌های غربالگری اولیه آبله میمونی در اختیار استان‌ها قرار نگرفته است، گفت: برای تأمین تجهیزات تشخیصی برای آبله میمون هنوز موضوعی به ما ابلاغ نشده است.

فدایی درباره میزان شیوع بیماری آبله مرغان در اصفهان خاطرنشان کرد: آبله مرغان یک بیماری رایج دوران کودکی است که شیوع آن در بهار هر سال اتفاق می‌افتد و معمولاً تعداد موارد ابتلاء شمارش نمی‌شود اما نوع دانه‌هایی که روی پوست ایجاد می‌شود شباهت زیادی به آبله میمون دارد و تشخیص این دو نمونه تنها در انستیتوپاستور امکان‌پذیر است.

وی در توصیه به افرادی که دچار هرگونه دانه‌های پوستی مانند آبله مرغان می‌شون، گفت: توصیه می‌شود این افراد به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی مراجعه کنند تا اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شود.

کد خبر 578576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.