۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
اینجا تاکسی کم است، کرایه گران!

کمبود تعداد تاکسی‌ها در شهر بندرعباس به‌عنوان پایتخت اقتصادی ایران در کنار نرخ بالای کرایه آن به یک معضل جدی تبدیل‌ شده است، معضلی که گلایه شهروندان را به‌همراه داشته است و هر از چند گاهی به‌عنوان سوژه در فضای مجازی و حقیقی خبرساز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داستان تاکسی، راننده و مسافر در بندرعباس داستان هزار و یک شب است که پایانی ندارد. مشکلات ناوگان تاکسیرانی بندرعباس صدای همه را در آورده است؛ از رانندگان تاکسی گرفته تا شهروندانی که برای سفرهای درون‌شهری باید ساعت‌ها کنار خیابان منتظر بمانند.

کمبود تاکسی، نرخ پایین کرایه و مشکلات معیشتی تاکسیرانان، سرویس‌دهی مناسب به شهروندان را با چالش جدی مواجه کرده است، از طرفی بسیاری از تاکسی‌های شهر فرسوده شده‌اند و رانندگان به موجب شرایط بد اقتصادی و معیشتی توان نوسازی خودروهای خود را ندارند. گرانی لاستیک، قطعات یدکی و استهلاک خودروها نیز فشار مضاعفی به رانندگان تاکسی وارد کرده است.

اسفندماه سال گذشته بود که افزایش ۳۵ درصدی کرایه تاکسی‌ها به تصویب شورای اسلامی شهر بندرعباس رسید با این حال این میزان افزایش کرایه نتوانست پاسخگوی نیازهای رانندگان تاکسی باشد و بسیاری از آنها در سایه ضعف دستگاه‌های نظارتی کرایه را به میزان دلخواه افزایش دادند که گلایه‌مندی شهروندان را به دنبال داشته است.

تعدادی از رانندگان نسبت به افزایش ۳۵ درصدی کرایه‌ها اعتراض کردند و پس از گفت‌وگو با اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس، خواستار افزایش نرخ کرایه تا ۷۰ درصد شدند. اکنون همه منتظر اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی از سوی شورای اسلامی شهر بندرعباس هستند.

افزایش نرخ کرایه اگرچه اندکی از مشکلات رانندگان کم می‌کند اما بدون شک موجب وارد آمدن فشار بیشتر بر شهروندان می‌شود و میزان استفاده آنان از تاکسی‌های درون‌شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کمبود تاکسی معضل دیگری است که شرایط را برای فعالیت مسافرکش‌های شخصی فراهم کرده است تا به راحتی پا در کفش رانندگان تاکسی کنند. مسئولان و مدیران شهر سال‌ها شهروندان را به استفاده از تاکسی تشویق می‌کردند، اما کمبود تاکسی و نرخ بالای کرایه زمینه را برای افزایش استفاده شهروندان از مسافرکش‌های شخصی فراهم کرده است.

کمبود تاکسی از یک طرف و افزایش روزافزون نرخ کرایه از طرف دیگر، شرایط را هر روز برای استفاده شهروندان بندرعباس از تاکسی دشوارتر می‌کند. رانندگان نیز با رشد تورم و افزایش قیمت‌ها با مشکل در تأمین هزینه‌ها و معیشت مواجه هستند و توان نوسازی خودروهای فرسوده خود را ندارند.

دو شغله‌بودن رانندگان تاکسی از دیگر مواردی است که به کمبود این وسیله حمل‌ونقل عمومی شهری دامن می‌زند؛ نبود یک ساز و کار مشخص در واگذاری تاکسی به دلیل زد و بندها و مسائل پشت پرده، کار را به جایی رسانده است که کارمندان ادارات نیز صاحب تاکسی شده‌اند، اما کمتر نسبت به جابه‌جایی شهروندان در شهر احساس مسئولیت می‌کنند.

اینجا میدان سابق شهربانی بندرعباس در مرکز پایتخت اقتصادی کشور است، عده زیادی از شهروندان منتظر تاکسی هستند و همهمه مسافران منتظر در هیاهوی ترافیک شدید و بوق ممتد خودروها می‌پیچد.

در هوای گرما و شرجی بندرعباس که با گرد و غبار درهم آمیخته، لحظه به لحظه بر تعداد مسافران افزوده می‌شود؛ آنها کلافه از کمبود تاکسی، برای رهایی از شلوغی و هوای گرم به هر خودرویی که جلو پای آنها ترمز کند پناه می‌برند.

شهروندان چه می‌گویند؟

رضا اکبری، یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد بندرعباس که مدت زیادی در میدان سابق شهربانی منتظر تاکسی ایستاده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «روزانه زمان زیادی را برای سوار شدن به تاکسی منتظر می‌مانم. به دلیل شرایط اقتصادی خانواده امکان استفاده از خودروهای اینترنتی یا آژانس را ندارم و مجبورم برای رفت‌وآمدهای روزانه و انجام کارهای روزمره از حمل‌ونقل عمومی به ویژه تاکسی استفاده کنم.»

وی ادامه می‌دهد: «به دلیل فعالیت خارج از سرویس، بسیاری از رانندگان تاکسی به دنبال جابه‌جایی مسافر به صورت دربستی هستند، شاهد کمبود تعداد تاکسی‌ها در شهر هستیم و به همین جهت مجبوریم مدت‌ها منتظر تاکسی باشیم.»

فاطمه صمدی، یک بانوی خانه‌دار که به همراه فرزند خود منتظر تاکسی ایستاده است، با ابراز گلایه از افزایش کرایه تاکسی در این شهر، می‌گوید: «در این شرایط نامناسب اقتصادی، علاوه بر کمبود تاکسی، افزایش نرخ کرایه‌ها نیز باعث نارضایتی شهروندانی شده است از حمل‌ونقل عمومی و تاکسی استفاده می‌کنند.»

یکی دیگر از شهروندان بندرعباس می‌گوید: «این روزها گرانی‌ها بیداد می‌کند، البته گرانی‌ها تنها مختص لوازم خودرو تاکسی نیست و می‌دانیم که فشار تورم برای همه مردم حتی رانندگان تاکسی نیز وجود دارد، اما افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی همچون تاکسی باید منطقی باشد.»

حسین اصغری جوان دیگری که به گفته خود برای رفتن به سرکار و بازار از تاکسی استفاده می‌کند، می‌گوید: «انتظار داریم اعضای شورای اسلامی شهر طرحی به مسئولان شهری و شهرداری ارائه دهند تا با در نظر گرفتن برخی بسته‌های تشویقی موضوع افزایش کرایه‌های تاکسی را مدیریت کنند تا علاوه بر کمک به تاکسیرانان، هزینه اضافی به مردم تحمیل نشود، اما خبری از ارائه چنین طرح‌هایی نیست؛ بخاطر همین مشکلات و بالا رفتن کرایه‌ها در کنار کمبود تاکسی، تمایل شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه شخصی بیشتر شده است که می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی شود.»

خبری از تسهیلات کم‌بهره نیست!

حسن رحمتی یکی از رانندگان تاکسی خط مرکز شهر به سمت اسکله باهنر که تاکسی او سن و سال زیادی دارد و فرسوده به نظر می‌رسد، می‌گوید: «این روزها شرایط معیشتی رانندگان تاکسی خیلی سخت شده است، هیچ حمایتی از سوی مسئولان دیده نمی‌شود. حتی برای نوسازی تاکسی، خبری از تسهیلات کم‌بهره نیست. کرایه‌ها بسیار کم است و خطی کار کردن برای ما صرفه اقتصادی ندارد.»

راننده دیگری با ابراز گلایه از وضعیت نابسامان فعالیت تاکسی‌داران در بندرعباس، اظهار می‌کند: «شرایط زندگی برای ما خیلی دشوار شده است، هر روز با افزایش قیمت قطعات خودرو روبه‌رو هستیم یا جریمه‌هایی که به دلیل نبستن کمربند ایمنی توسط مسافر به ما تحمیل می‌شود، از وام هم خبری نیست تا بتوانیم تاکسی‌های کهنه را نو کنیم؛ کاش مسئولان برای ما فکری کنند.»

لزوم تقویت ناوگان تاکسیرانی در بندرعباس

عمار زاهدی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس از تقویت ناوگان تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهد و می‌گوید: رایزنی‌هایی با چندین بانک انجام شده است تا بتوانیم تسهیلات با سود بسیار اندک برای بهسازی، نوسازی ناوگان دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه برای بازسازی، تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی و نیز برای خرید تسهیلات ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان مدنظر داریم و منتظر اعلام بانک عامل هستیم، ادامه می‌دهد: راه‌اندازی مجتمع تعمیرگاهی در بودجه سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفته است که با ایجاد این مجتمع، مشکلات رانندگان کاهش می‌یابد، البته تا زمان راه‌اندازی این مجتمع، با تعمیرگاهی مذاکره شده است تا خدمات مورد نیاز را با تخفیف ویژه به رانندگان ارائه دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس می‌افزاید: افزایش کرایه‌ها و راه‌اندازی دوباره شرکت تعاونی رانندگان تاکسی و تجهیز تاکسی‌ها به دستگاه کارت‌خوان از فعالیت‌های آینده این سازمان است.

وی با پذیرفتن مشکل کمبود تعداد تاکسی در شهر بندرعباس، اظهار می‌کند: تلاش می‌کنیم با انجام بعضی از اقدامات، تا زمان افزایش تعداد تاکسی در این کلان‌شهر، کاستی‌ها را جبران کنیم.

زاهدی تاکید می‌کند: اگر تسهیلات مورد نظر سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری محقق شود، با افزوده شدن بیش از ۱۰۰ دستگاه، کمبود تاکسی مرتفع خواهد شد.

گزارش از: سمانه کمالی- خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 578549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.