علل تیرگی روابط فضایی آمریکا و برزیل چه بود؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: از دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ بسیاری از سیاستمداران آمریکایی نگران پروژه‌های فضایی برزیل بودند، زیرا با اینکه چندین بار دولت برزیل فعالیت‌های موشکی خود را تکذیب کرد، اما ارتش این کشور توسعه سامانه‌های موشکی را در اولویت قرار داده است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه برنامه‌های فضایی برزیل از دهه ۶۰ میلادی آغاز شد، اظهار کرد: لایحه تأسیس سازمان فضایی برزیل در سال ۱۹۹۴ امضا و از آن سال بیشتر فعالیت‌های فضایی بر عهده این سازمان گذاشته شد.

وی افزود: از دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ بسیاری از سیاستمداران آمریکایی نگران پروژه‌های فضایی برزیل بودند، زیرا با اینکه چندین بار دولت برزیل فعالیت‌های موشکی خود را تکذیب کرد، اما ارتش این کشور توسعه سامانه‌های موشکی را در اولویت قرار داده و به نظر می‌رسید تولید موشک در دستور کار ارتش این کشور است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: در سال ۱۹۹۴ کشور برزیل مفاد پیمان کنترل فناوری موشکی را پذیرفت که شامل کنترل صادرات فناوری‌های فضایی و موشکی این کشور توسط آمریکا بود؛ درواقع برزیل تلاش می‌کرد که اتهامات و نگرانی‌های کشورهای دیگر را برطرف کند.

وی در رابطه با پژوهش‌های سازمان فضایی برزیل، گفت: ماهواره‌بر اصلی این کشور راکتی تحت عنوان VLS است که چهار مرحله‌ای بوده و از یک هسته و چهار موتور جانبی تشکیل شده است؛ این موشک ظرفیت حمل ماهواره‌هایی با قدرت پیمایش ۱۰۰ تا ۳۸۰ کیلومتری و ۷۵ تا ۲۷۵ کیلوگرمی را تا مدارهای ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتری دارد.

وی تاکید کرد: سازمان فضایی این کشور بارها با شکست‌هایی مواجه و حتی در سال ۲۰۰۳ انفجاری بر سکوی پرتاب رخ‌داد که منجر به کشته شدن ۲۱ نفر از متخصصی کشور شد و ضربه بسیاری به صنعت فضایی برزیل وارد کرد.

مرادی پیرامون ارتباط ارتش و صنعت فضایی برزیل گفت: در ابتدا سازمان فضایی برزیل بیشتر تحت نفوذ نظامیان بود و همین عامل موجب اعمال فشارهای بین‌المللی شد؛ بنابراین برزیل برنامه‌هایی طرح کرد که جنبه‌های غیر نظامی داشت که موجب همکاری‌هایی بین آمریکا و این کشور شد.

وی افزود: با ایجاد تعامل و ارتباط بین آمریکا و برزیل، فعالیت‌های فضایی افزایش یافت و ناسا نیز با کمک سازمان فضایی برزیل دانشمندان و مهندسانی را تربیت کرد، اما این همکاری موجب وابستگی برزیل به آمریکا شد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: برای جبران وابستگی برزیل به آمریکا، در سال ۱۹۸۱ سازمان فضایی برزیل مأموریتی را تعریف کرد که حدود یک میلیارد دلار هزینه داشت و تاکید آن، بر خود کفایی فناوری فضایی بود.

وی تصریح کرد: این برنامه در قالب پرتاب چهار ماهواره بومی بود که دو نمونه از آن‌ها برای پیش‌بینی وضع هوا و دو ماهواره دیگر برای عکس‌برداری ساخته شد. علت اهمیت دادن این کشور به ماهواره‌ها، پهناور بودن برزیل است و عملاً می‌دانند که این فناوری نقش مهمی به خصوص در زمینه کشاورزی و محیط‌زیست دارد.

کد خبر 578505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.