یونان از تنش‌ مستقیم با ایران پرهیز می‌کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به نظر می‌رسد به دلیل وجود کشتی‌های متعدد یونانی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، این کشور سعی خواهد کرد از تنش‌های رودررو و مستقیم با ایران پرهیز کند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص توقیف دو نفتکش یونانی توسط سپاه پاسداران اظهار کرد: اقدام یونان براساس همراهی با تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه نفتی ایران از سوی آمریکا بوده است.

وی ادامه داد: اقدام یونان، رژیم صهیونیستی را خوشحال کرده و همین امر باعث پردازشگری‌های فراوان رسانه‌های عبری شده است، اما یونان از رژیم اسرائیل دستوری در این مورد دریافت نکرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این نکته حائز اهمیت است که هرگونه کاهش نفت در سطح بین‌المللی به نفع فروشندگان عمده نفت مانند عربستان و امارات در این منطقه و دیگر مناطق صادر کننده نفت می‌باشد؛ البته میزان نفت مصادره شده نیز در افزایش قیمت نفت تأثیرگذار است، یعنی هر چقدر میزان نفت خارج شده از بازار فروش بیشتر باشد، به همان میزان، افزایش قیمت این نوع انرژی برای فروشندگان عمده آن بالاتر خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات موجود مجموع محموله هر دو کشتی یونانی توقیف شده در آب‌های بندر لنگه و حوالی جزیره فارور در استان بوشهر حدود ۳۰۰ هزار تن معادل ۱.۸ میلیون بشکه نفت بوده است که این میزان نفت در کل مبادلات نفتی این منطقه وزن زیادی در تغییر معادلات قیمت نفت نخواهد داشت.

صدرالحسینی گفت: در چنین شرایطی شرکت‌های بیمه دریایی نرخ بیمه‌گذاری خود را به دلیل افزایش ریسک، بالاتر اعلام می‌کنند و قدرت چانه‌زنی برای کاهش قیمت‌ها برای خریداران بیمه کمتر می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به تعداد قابل توجه کشتی‌های تجاری و نفتکش یونانی در منطقه خلیج فارس که گفته می‌شود ۱۷ فروند است، احتمالاً یونان از ترس آسیب‌های احتمالی (توقیف یا سایر اقدامات) موضوع را به مجامع بین‌المللی خواهد برد و در آنجا ادعاهای حقوقی اقامه خواهد کرد.

به گفته وی، به موازات این اقدام، یونان تلاش خواهد کرد به کمک بعضی از کشورهای منطقه آزادی کشتی خود را سرعت ببخشد، اما با توجه به تجربیات موجود مانند تانکر انگلیسی استناایمپروی و کشتی کره جنوبی، برگ برنده در اختیار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

صدرالحسینی گفت: به نظر می‌رسد به دلیل وجود کشتی‌های متعدد یونانی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، این کشور سعی خواهد کرد از تنش‌های رودررو و مستقیم با ایران پرهیز کند.

وی با اشاره به تأثیر توقیف نفتکش یونانی بر مذاکرات وین، افزود: تقریباً تکلیف مذاکرات با مواضع غیرواقعی آمریکا و نبود توان لازم برای اتخاد تصمیم‌های کارساز دولت این کشور تا حد زیادی روشن است و عواملی همچون توقیف کشتی ایرانی آن هم با اشاره آمریکا و در مقابل توقیف دو کشتی یونانی فقط می‌تواند برای مدت کوتاهی سمت و سوی اخبار رسانه‌ها را تغییر دهد و تحلیل‌گران سیاسی اقتصادی چند روزی در مورد رابطه این دو موضوع به گفت‌وگو، تحلیل و گمانه‌زنی بپردازند و نمی‌تواند تأثیر مستقیمی بر اصل موضوع مذاکرات و نتایج آن داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: در موارد مشابه قبلی، ایران سعی داشت به میزان خسارت دیده شده، خسارت وارد آورد؛ یعنی یک کشتی در مقابل یک کشتی. اما این بار دو کشتی به نام‌های Prudent Warrior و Delta Poseidon در مقابل یک کشتی ایرانی توقیف شد در سواحل آتن یونان انجام شد، که به این وسیله ایران چند پیام راهبردی به جهان مخابره کرد و گفت، ایران از این پس کشورهای خطاکار را دو یا چند برابر معمول تنبیه خواهد کرد، نیروی دریایی سپاه در حال ترسیم معادله جدیدی از بازدارندگی برای کشورهایی است قصد طمع‌کارانه به محموله‌های نفتی ایران را دارند. خلیج فارس تبدیل به منطقه‌ای شده است که نشان می‌دهد ایران چنان اشراف اطلاعاتی و عملیاتی در آن دارد که عملاً گریز از تنبیه ایران در آن، غیر ممکن و حتمی است، ایران برای حفظ منافع ملی خود با کسی شوخی ندارد و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای دفاع از منافع ملی کشور به ویژه در همه سطوح را خواهند داشت.

کد خبر 578409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.