"حصه" محلی برای شوآف مسئولان/ مصمم به رفع مشکلات هستیم

"حصه" با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت، حاشیه‌ای‌ترین نقطه شهر اصفهان و از نظر سرانه‌های خدماتی، در رتبه آخر قرار گرفته است. به گفته مسئولان حصه، این منطقه به محلی برای تجمع آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "مسئولان تنها به این محله می‌آیند، پابه‌پای ساکنان گریه می‌کنند، عکس می‌گیرند و می‌روند، از این رو محلی برای «شوآف» مسئولان شده است"… اینها بخشی از توصیف مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان از محله "حصه شمالی" است؛ محله‌ای که در شمال شرق اصفهان واقع شده است و به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود و از کمترین سرانه خدماتی برخوردار است.

مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در این محله به وضوح دیده می‌شود و به‌دلیل وجود مشکلات متعدد، زندگی کردن در آن برای ساکنان سخت شده است. گویی این محله همچون تکه پازلی، از شهر اصفهان جدا شده است.

مشکلات حصه چیزی نیست که از دید مسئولان پنهان مانده باشد، این منطقه زیرساخت فرهنگی، فرهنگسرا و ورزشگاه ندارد، مطالبه ۶۰ ساله مردم آن تعیین تکلیف زمین‌های اوقافی آن است، خواسته‌ای که تاکنون اقدام مؤثری از سوی مسئولان برای رفع آن انجام نشده است. از سوی دیگر کمبود گشت‌های پلیس و نبود ایستگاه نیروی انتظامی در این منطقه، عامل رشد آمار خلاف شده است.

از آنجا که مدیریت شهری ششم اصفهان "محله‌محوری" را به عنوان شعار خود انتخاب کرده تا شهرداری بتواند سطح محله‌های این شهر را به منزلت شهروندان نزدیک کند؛ هر سال دو محله مورد توجه ویژه مدیریت شهری قرار می‌گیرد که امسال، حصه شمالی یکی از دو محله منطقه ۱۴ به این منظور است.

"محله‌محوری" طرحی برای ارتقای زیست‌پذیری محله‌های شهر

محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با آغاز دوره ششم مدیریت شهری، مدل "شهر همگرا" که یکی از شاخصه‌های اصلی آن محله‌محوری است، بر سر زبان‌ها افتاد، البته محله‌محوری باید از تمام ابعاد، ارتقای زیست‌پذیری محلات را رقم بزند.

وی می‌افزاید: به‌دلیل اینکه اوج ظهور و بروز فعالیت دوره ششم مدیریت شهری اصفهان محله‌محوری است، سال گذشته از شهردار اصفهان درخواست کردم که اجرای این طرح از منطقه ۱۴ آغاز شود، لذا برای آغاز محله‌محوری وارد بحرانی‌ترین نقطه شهر یعنی محله «حصه شمالی» شدیم، محله‌ای که از نظر تمام شاخص‌های محرومیت، مظلومیت و دیگر مولفه‌های منفی محله‌ها، در رده نخست قرار دارد و شرایط آن از محله حصه جنوبی نیز بحرانی‌تر است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۱۰ محله از محله‌های دوازده‌گانه این منطقه دارای محرومیت است، تصریح می‌کند: در راستای اجرای پروژه‌های محله‌محوری در حصه شمالی تحقیقاتی همچون نیازسنجی و نظرسنجی از جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی شهرداری این منطقه و دفاتر تسهیل‌گری انجام شد و پس از انجام تحقیقات لازم در خصوص نیازهای حصه شمالی، سه‌محور اصلی با عنوان‌های امنیت، هویت و تفریح برای رفع این نیازها ترسیم شد.

تأسیس کلانتری در حصه برای رفع آسیب‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه حصه شمالی ته‌نشین شده تمام نازیبایی‌های شهر است، می‌گوید: از کارتن‌خوابی تا اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی در حصه شمالی وجود دارد و این محله «حیاط خلوت» این آسیب‌های شده است؛ کمتر از ۱۰ درصد کارتن‌خواب‌های حصه از اهالی این محله هستند و سایر آنها از دیگر نقاط کشور همچون کهکیلویه و بویراحمد، دزفول و شهرکرد به این محله می‌آیند.

کریمی تصریح می‌کند: ساکنان محله حصه، از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته درخواست تأسیس یک کلانتری در این محله را مطرح کرده‌اند، اما هر بار با پاسخ منفی از سوی مسئولان مربوطه روبه‌رو شده‌اند، زیرا تأسیس کلانتری فرایندهایی دارد که بخشی از آن در حوزه اختیارات درون استانی نیست.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده، پس از دریافت مجوز تأسیس کلانتری در محله حصه، برای تحقق این هدف یک ملک را برای احداث آن تملک کردیم، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه وجود کلانتری می‌تواند جرایم و آسیب‌های اجتماعی را تا حد زیادی کاهش دهد، احداث آن می‌تواند کیفیت فضای حصه را افزایش دهد.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: احداث کلانتری در هر محله، باعث ایجاد و احساس امنیت می‌شود که با توجه به پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده در روزهای آینده یک کلانتری در محله حصه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی در خصوص مزایایی ایجاد کلانتری در محدوده منطقه ۱۴ تصریح می‌کند: با تأسیس کلانتری در حصه و تحت پوشش قرار دادن محله‌هایی همچون جلوان، ارزنان و دارک، کلانتری ۲۶ زینبیه می‌تواند به دیگر محلات این منطقه خدمات مطلوب‌تری ارائه کند.

کریمی می‌افزاید: هویت ساکنان محله حصه، از دیگر مواردی بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت، زیرا اگر یک آسیب اجتماعی در این محله ایجاد شد و به آن اهمیت ندادیم، دیگر آسیب‌های اجتماعی را نیز به‌وجود می‌آورد.

به حصه هویت می‌بخشیم

وی با بیان اینکه حصه «استیج» مسئولان شده است، تصریح می‌کند: مسئولان تنها به این محله می‌آیند، پابه‌پای ساکنان گریه می‌کنند، عکس می‌گیرند و می‌روند، از این رو محلی برای «شوآف» مسئولان شده است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال تلاش هستیم به محله حصه هویت بخشیم، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه این محله شش معبر اصلی دارد، در نظر داریم تمام این معابر به دیوارنگاره‌هایی به رنگ نماد اصفهان منقش و در عرصه‌ای بالغ بر شش هزار مترمربع پلاستر شود و علاوه بر اصلاح و نورپردازی ورودی‌ها، اصلاح جداره، کف، بدنه و مبلمان شهری نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه دو مسجد حصه شمالی به‌عنوان پاتوق‌های مذهبی، محلی و سلامت در نظر گرفته می‌شود، می‌گوید: در تلاش هستیم با هویت‌بخشی، حصه به محله‌ای تبدیل شود که مسئولان نتوانند برای عکس گرفتن در آن حضور داشته باشند.

کریمی تصریح می‌کند: در حال حاضر هویت‌بخشی به محله حصه، در بروکراسی‌های اداری متوقف شده است و گرنه تا پیش از عید نوروز اقدامات مد نظر را انجام می‌دادیم.

وی در خصوص محور تفریح به‌عنوان یکی از نیازهای حصه شمالی، خاطر نشان می‌کند: با توجه به اینکه در حصه حتی یک متر هم فضای تفرجگاهی نداشت، ساخت بازیکده تخصصی حصه با محوریت خانواده در هشت‌هزار و ۵۰۰ متر مربع آغاز شد که در روزهای آینده احداث فضای سخت آن به پایان می‌رسد و امیدواریم بتوانیم تا دو ماه آینده این بازیکده را در اختیار ساکنان این محله محروم قرار دهیم.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: ساخت بازیکده حصه با حمایت‌های شهردار اصفهان و معاونان وی حدود شش ماه به‌طول می‌انجامد که مانند معجزه است و حتی می‌توانست یک تا دو سال طول بکشد.

وی با بیان اینکه سرفاصله زمانی حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد از حصه شمالی بیش یک ساعت بود که با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر به‌صورت استاندارد و با سرفاصله زمانی حدود ۲۰ دقیقه است، تصریح می‌کند: تردد تاکسی، آرام‌سازی ترددها در این محله به‌دلیل نصب سرعت‌گیرها و سرعتکاه‌ها با همکاری با پلیس راهور و انجام اقداماتی در حوزه شهرسازی از جمله فعالیت‌های دوره ششم مدیریت شهری در حصه شمالی است.

انجام پیگیری برای تعیین تکلیف وقفی بودن اراضی

کریمی اضافه می‌کند: اگر در عرض شش ماه، در بحرانی‌ترین نقطه شهر اصفهان، اتفاقات مثبتی رقم بخورد که شهروندان و ساکنان این محله احساس کنند مدیریت شهری فعالیت داشته است، می‌تواند برند مدیریت شهری را ارائه کند.

وی با بیان اینکه از دیگر دغدغه‌های حصه، وقفی بودن اراضی آن است، تصریح می‌کند: در سال ۱۳۹۵ سندی به‌نام اوقاف صادر شد که حصه توسط محمدباقر صدر حصه‌ای وقف امام حسین (ع) شده است، موضوعی که در بسیاری از موارد شهرداری را زمین‌گیر کرده است، لذا در حال پیگیری هستیم که این موضوع تعیین تکلیف و تدبیری در این خصوص اندیشیده شود، زیرا علاوه بر موارد شرعی و قانونی، مشکلات دیگری را نیز به‌وجود آورده است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در تلاش هستیم با حمایت مدیریت ارشد شهر، اقداماتی همچون احداث بازیکده حصه در حدود شش ماه را گسترش دهیم و الگویی برای دیگر محلات باشیم، می‌افزاید: سعی کردیم حصه را از لحاظ تمام موارد همچون ترافیک، زیست‌محیطی و اقتصادی به سوی زیست پذیر تر شدن آن پیش ببریم.

کد خبر 578280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.