کوچک‌ترین ربات متحرک دنیا تولید شد

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که کوچک‌ترین ربات متحرک دنیا با امکان کنترل از راه دور تولید شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ربات کوچک تولید شده توسط محققان دانشگاه Northwestern که ابعاد آن کمتر از نیم میلی‌متر است، شبیه یک خرچنگ طراحی شده و قادر به راه رفتن، خزیدن، خم شدن، چرخیدن و حتی پریدن است. این ربات می‌تواند با میانگین سرعت نصف طول خود در ثانیه راه برود.

به منظور تأمین نیروی محرکه ربات ذکر شده به جای استفاده از قطعات الکترونیکی کوچک از آلیاژ حافظه‌دار استفاده شده است؛ آلیاژ حافظه‌دار به آلیاژهایی که طی یک چرخه تنشی یا چرخه حرارتی به شکل اولیه تعریف شده خود بازمی‌گردند، گفته می‌شود. برای به حرکت درآوردن این ربات پرتوهایی از لیزرهای دقیق به قسمت‌هایی از بدنه تابانده می‌شود تا آن قسمت گرم شود و تغییر شکل دهد. این فرم تغییر یافته با استفاده از پوششی نازک که خنک شدن آن را تسریع می‌کند به حالت اولیه بازمی‌گردد.

این ربات با قابلیت کنترل از راه دور و بدون نیاز به تدابیر الکتریکی یا هیدرولیکی عمل می‌کند. کوچک بودن اجزای این ربات باعث می‌شود سرعت واکنش به تغییر دما بالا باشد و سریع خنک شود. ربات‌های کوچک را می‌توان به‌عنوان عواملی برای تعمیر یا مونتاژ سازه‌ها، دستیار جراحی در روش‌های کم تهاجمی برای پاکسازی گرفتگی‌های عروق، توقف خونریزی داخلی و از بین بردن تومورهای سرطانی تصور کرد.

کد خبر 578231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.