هلال آخر ماه شوال ۱۴۴۳ را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بهترین زمان رویت هلال اخر ماه شوال، یکشنبه –هشتم خردادماه- ساعت ۰۵:۱۷ است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکشنبه _هشتم خردادماه_ ساعت ۰۲:۵۴ تقریباً همزمان با عبور از فاز ماه نو، ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به خورشید یا حضیض خورشیدی در «صورت فلکی حمل» قرار می‌گیرد. در این لحظه زمین در فاصله ۱.۰۱۳۵ AU از خورشید و ماه در فاصله ۱.۰۱۰۸ AU از خورشید قرار می‌گیرد. فاصله بین زمین و ماه ۰.۰۰۲۷ (۴۰۰ هزار کیلومتر) خواهد بود. ماه ۲۹ روزه در این زمان ساعت ۰۵:۰۲ طلوع و ۱۸:۵۳ غروب می‌کند.

مقارنه مریخ و مشتری

وی افزود: دو سیاره خارجی مریخ و مشتری یکشنبه -هشتم خردادماه- در وضعیت مقارنه استثنایی قرار دارند و سیاره مشتری از ۳۸ دقیقه قوسی شمال مریخ عبور می‌کند. این دو جرم از موقعیت رصدخانه لارستان در آسمان قبل از سپیده‌دم حضور خواهند داشت. ساعت ۰۲:۳۶ (سه ساعت و ۲۰ دقیقه قبل از خورشید) طلوع می‌کنند سپس زمانی که اجرام به ارتفاع ۳۸ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی می‌رسند حدود ساعت ۰۵:۴۰ در روشنایی آسمان ناپدید می‌شود. قدر مشتری منفی ۲.۳ و مریخ ۰.۷ تخمین زده شده است و هر دو در صورت فلکی حوت خواهند درخشید. این دو جرم در فاصله زاویه‌ای ۶۴ درجه از خورشید خواهند بود. رصد این پدیده با چشم غیرمسلح امکان‌پذیر است و در صورت استفاده از ابزارهای نجومی جدایی اجرام در حدی نیست که در یک میدان دید مشاهده شوند.

رؤیت هلال آخر ماه شوال ۱۴۴۳

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: قبل از تکمیل شدن فازهای ماه و رسیدن ماه به موقعیت مقارنه خورشیدی، هلال کاهنده ماه لحظاتی قبل از طلوع خورشید قابل رصد است. بهترین زمان رؤیت هلال اخر ماه شوال ساعت ۰۵:۱۷ یکشنبه –هشتم خردادماه- است. لحظاتی قبل از طلوع آفتاب هلال ماه ۲۸ روزه در موقعیت صورت فلکی ثور با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است؛ درخشندگی این هلال حدود دو درصد است. ماه ساعت ۰۵:۰۷ طلوع می‌کند و طلوع خورشید ساعت ۰۵:۵۲ است.

کد خبر 578228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.