مسدودسازی وجوه حساب صادرکنندگان چک برگشتی از امروز آغاز شد

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: طرح قانونی مسدودکردن وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی به‌اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی از امروز آغاز شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از بانک مرکزی، مهران محرمیان اظهار کرد: فرآیند مسدودسازی حساب صادرکنندگان چک برگشتی به‌صورت تدریجی و براساس توالی چک‌هایی که به بانک مرکزی ارسال می‌شود، اجرا خواهد شد. این فرآیند در روزهای نخست آغاز طرح، براساس تعداد پیش‌بینی شده انجام خواهد شد و پس از جمع‌آوری بازخوردهای طرح از بانک‌ها، این فرآیند حداکثر طی حدود یک هفته برای تمام چک‌های برگشتی تسری پیدا خواهد کرد.

وی افزود: معمولاً در بانک‌ها این‌گونه مرسوم است که پیش از برگشت چک از سوی شعب بانک با مشتری تماس برقرار و معمولاً مهلت کوتاهی به صادرکننده داده می‌شود تا حساب خود را پر کند تا چک برگشت نخورد اما اگر بانک چک را برگشت زد، مابقی فرآیند به‌صورت اتوماتیک و خودکار انجام می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: در لحظه برگشت خوردن چک اطلاعات چک برگشتی به بانک مرکزی ارسال می‌شود و بانک مرکزی نیز فرآیند مسدودسازی کسری چک برگشتی را در سایر حساب‌های فرد از همان لحظه آغاز می‌کند.

محرمیان گفت: بانک‌ها موظف هستند پیامک برگشت خوردن چک و آغاز فرآیند مسدودسازی وجوه را برای فرد صادرکننده ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در قانون پیش‌بینی شده، مسدودسازی وجوه است نه برداشت آن؛ لذا مطابق قانون بانک مرکزی مبالغ را مسدود می‌کند و سایر مواردی که در قانون در مورد چک برگشتی پیش‌ازاین وجود داشته است اعم از اینکه فرد به ذی‌نفع چک مراجعه کند و به نحوی رضایت او را جلب کند یا اینکه فرایند قضائی را با طرح شکایت در قوه قضائیه انجام دهد، همچنان در جای خودش پابرجاست و فقط اتفاق جدیدی که حادث شده کمک به حقوق افراد است تا فرد در هنگام مراجعه به محاکم این مبالغ مسدودی در حساب صادرکننده چک موجود باشد تا با حکم دادگاه برداشت شود.

کد خبر 578138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.