سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

امروزه اهمیت بازیافت برای بسیاری از مردم سراسر دنیا آشکار شده است و شهرنشینان می‌دانند که فرآیند بازیافت چه تاثیراتی بر کیفیت زندگی آن‌ها به جا می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی یک دهه اخیر مردم، مدیران، طراحان و سیاست‌گذاران شهری دست در دست هم کوشیده‌اند فرآیندهای بازیافت ضایعات را در شهرها بهبود و تسریع ببخشند چراکه از اهمیت آن بر زندگی شهری، بیش از گذشته آگاه هستند. در این میان، بعضی از شهرها به مراتب بهتر از سایر نقاط دنیا عمل کرده و توانسته‌اند از طریق پیاده‌سازی نوآوری‌های مختلف مقدار ضایعات شهری را به حداقل برسانند و مزایای آن را از جنبه‌های مختلف سلامتی و اقتصادی برای شهروندان خود به ارمغان بیاورند. در ادامه به معرفی سبزترین شهرهای جهان از نظر بازیافت پرداخته می‌شود.

سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

ونکوور، کانادا

ونکوور که از نظر بازیافت مواد زائد به گوهر درخشان کانادا شهرت دارد، توانسته است طی تنها یک دهه، نرخ بازیافت مواد زائد را در سراسر شهر از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش دهد. مدیران شهر از افزایش بازیافت ضایعات تا ۸۰ درصد خبر داده‌اند اما از زمان دقیق تحقق این هدف، سخنی به میان نیاورده‌اند. موفقیت ونکوور در بازیافت ضایعات تا حد زیادی مدیون تبدیل آن به بخشی از اقتصاد مدور است، ضمن این‌که برنامه‌های خلاق برای تشویق کسب‌وکارها به بازیافت کارآمد ضایعات و استفاده دوباره از مواد نقش مهمی در رساندن شهر به جایگاه جواهر درخشان کانادا ایفا کرده است.

سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

سنگاپور

در شهر سنگاپور همه ساله به ازای هر یک از ساکنان، مقدار بسیار کمی از ضایعات (یعنی حدود ۳۰۷ کیلوگرم) راهی دفن‌گاه‌های زباله می‌شود و این در حالی است که نرخ ضایعات در سایر نقاط آسیا به طور میانگین به ۳۸۰ کیلوگرم در سال می‌رسد. مدیران سنگاپور از بازیافت ۷۰ درصدی ضایعات تا سال ۲۰۳۰ خبر داده و مدعی شده‌اند قوانین جدیدی را برای بازیافت و استفاده دوباره از ضایعات به کسب‌وکارها ارائه خواهند داد تا از این طریق، هدف خود را محقق کنند.

کپنهاگ، دانمارک

مدیران کپنهاگ، تحت حمایت شدید دولت دانمارک برای کاهش تولید ضایعات، در نظر دارند در آینده نزدیک، نرخ بازیافت را در سراسر شهر به ۷۰ درصد برسانند. جمع‌آوری ضایعات از درِ منازل و بازیافت آن‌ها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در حال حاضر در سراسر شهر پیاده شده است و مدیران را در مسیر رسیدن به هدف خود هدایت کرده است. جالب است بدانید که مدیران پایتخت دانمارک هدف بلندپروازانه ضایعات صفر را تا سال ۲۰۵۰ در سر پرورانده و از بهره‌گیری از نوآوری‌ها برای تحقق هدف خود خبر داده‌اند.

سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

هلسینکی، فنلاند

اگرچه جمع‌آوری ضایعات در هلسینکی، پایتخت فنلاند طی ماه‌های یخبندان زمستان بسیار مشکل است، با این حال مدیران شهر توانسته‌اند نرخ آن را در همین بازه‌های زمانی نیز به ۵۸ درصد برسانند و هلسینکی را در لیست سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت قرار دهند. استراتژی‌هایی نظیر ارائه طرح‌هایی جهت بهبود بازیافت ضایعات و افزایش طرح‌های استفاده دوباره از مواد پلاستیکی از مهم‌ترین اقدامات مدیران پایتخت فنلاند در سبزسازی بازیافت شهر بوده است.

کوریتیبا، برزیل

کوریتیبا که توانست در سال ۲۰۱۰، عنوان شهر پایدار جهان را از آن خود کند، از نظر طراحی شهری، یکی از بهترین نقاط دوستدار محیط‌زیست جهان به حساب می‌آید. مدیران شهر توانسته‌اند به خوبی عابران پیاده را در معابر به وسایل حمل‌ونقل برتری ببخشند و فضای بیشتری را به تردد آن‌ها اختصاص دهند. علاوه بر این، فضاهای سبز به هم پیوسته و مهم‌تر از همه، ترویج تبادل سبز که از طریق آن، فقرا به ازای تحویل ضایعات، مواد غذایی تازه دریافت می‌کنند، از مهم‌ترین اقدامات مدیران کوریتیبا برای سبزسازی بازیافت در شهر به‌شمار می‌رود.

سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

دهلی، هندوستان

دهلی، دومین شهر پرجمعیت در هندوستان، از نظر منابع با محدودیت‌های زیادی مواجه است، با این حال مدیران و مردم آن توانسته‌اند در کاهش ضایعات بسیار موفق عمل کنند. برنامه‌ریزان شهر گروه‌هایی دوستدار محیط زیست در مدارس سراسر شهر تشکیل داده‌اند که اهمیت حفظ محیط زیست را به دانش‌آموزان و حتی مردم شهر یادآوری می‌کنند و آن‌ها را به مصرف آگاهانه منابع و به حداقل رساندن نرخ تولید ضایعات سوق می‌دهند.

لس‌آنجلس، آمریکا

لس‌آنجلس، شهر ساحلی غرب ایالات متحده آمریکا، تنها به دلیل میزبانی از ستاره‌های هالیوود در جهان محبوبیت ندارد، بلکه بازیافت ۸۰ درصدی ضایعات باعث بیشتر دیده شدن آن در سراسر دنیا شده است. موفقیت لس‌آنجلس در رسیدن به یکی از بالاترین جایگاه‌های جهان از نظر بازیافت تا حد زیادی مدیون آموزش درست مردم در مورد این فرآیند و مزایای آن بازمی‌گردد. مدیران شهر از رسیدن به هدف صفر تولید ضایعات در آینده نزدیک خبر داده‌اند و البته شواهد به طور کامل حاکی از امکان‌پذیر بودن تحقق این هدف بلندپروازانه است.

سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

کد خبر 578090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.