نمایندگان شهید اصفهان در نخستین دوره مجلس

در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی، جمع کثیری از نمایندگان وضوی خون گرفتند و قامت استوارشان در راه خدا به زمین افتاد، نمایندگانی که روح بلندشان که استقامت و پایداری در راه حق را آزموده بود، همگام با ملائکه الهی شد و آنان به سوی معشوق بال گشودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفتم خردادماه سال ۱۳۵۹، نخستین دوره مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و برگزاری انتخابات عمومی تشکیل شد که ابتدا مجلس شورای ملی نامیده می‌شد و سی‌ویکم تیرماه ۱۳۵۹ نمایندگان مجلس، این نهاد را مجلس شورای اسلامی نامیدند.

«سیدشمس‌الدین حسینی‌نائینی»، «سیدنورالدین طباطبایی‌نژاد»، «محمد منتظری» و «محمدتقی بشارت» نمایندگان اصفهانی نخستین دوره مجلس شورای اسلامی بودند که پرونده زندگی آنها در دوره وکالت با شهادت بسته شد. در این گزارش نگاهی به زندگی‌نامه این نمایندگان که هم‌نشین ملائک شدند، خواهیم داشت.

سید شمس‌الدین حسینی‌نائینی

مردم شهرستان نائین در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی، «سیدشمس‌الدین حسینی» را که مجلس را سنگری برای دفاع از اسلام و خط امام و ولایت فقیه می‌دانست، با حداکثر آرا انتخاب کردند. حسینی که متولد سال ۱۳۱۲ در نائین بود، مدرک فوق لیسانس را از دانشکده الهیات و معارف اسلامی اخذ کرد و از محضر اساتیدی چون شهید مطهری، آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله حائری بهره برد.

او برای ادامه تحصیل راهی هندوستان شد و در دانشگاه اسلامی «علیگره» تحت نظر فیلسوف محقق استاد «کلب عابد» رساله دکترای خود را تحت عنوان «فلسفه دعا و مقایسه دعای اسلام با سایر ادیان» نوشت.

شهید حسینی که در سازمان تحقیقات و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش با شهیدان بهشتی و باهنر همکاری داشت، در دوران شاهنشاهی همواره به مبارزه با رژیم طاغوت مشغول بود و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز از حوزه انتخابیه نائین نامزد انتخابات شد و مردم این شهرستان نیز به واسطه آشنایی با مبارزات و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی این مرد اندیشمند، با قاطعیت او را به وکالت خود برگزیدند.

نخستین نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی برای توسعه صنعت کشاورزی و خودکفایی در تولیدات کشاورزی تلاش گسترده‌ای داشت و پس از حدود یک سال که از حضور او در نهاد قانون‌گذاری کشور سپری می‌شد، در حادثه انفجار حزب جمهوری اسلامی به توفیق شهادت نائل آمد.

سید نورالدین طباطبایی‌نژاد

سید نورالله که سال ۱۳۱۹ در روستای «زفرقند» از توابع شهرستان اردستان در خانواده‌ای روحانی و مبارز متولد شد، آموزش قرآن و مقدمات علوم دینی را نزد پدرش، حاج‌میرزاعلی آقاطباطبایی فرا گرفت و در دوران نوجوانی به توصیه پدر برای آشنایی هر چه بیشتر با معارف قرآن و عترت (ع) راهی قم شد و در این شهر نزد مدرسان خبره و استادان برجسته، با ادبیات عرب، فقه، اصول، حکمت، فلسفه و تفسیر قرآن آشنا شد.

او که محضر آیت‌اللّه العظمی گلپایگانی (ره) را درک کرده بود، در کلاس درس شهید مطهری (ره) نیز حضور یافت و در حوزه علمیه قم با اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) آشنا شد و روحیه ستیز با استبداد و نفی هر گونه ستم در وجود او ریشه دوانید.

شهید طباطبایی‌نژاد در ایام تبلیغی در نقاط مختلف کشور به هدایت و ارشاد مردم می‌پرداخت و در راه به ثمر رسانیدن انقلاب شکوهمند اسلامی بارها در قم و منطقه اردستان و زواره مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

او که سابقه مبارزات روشنگرانه و تحمل زندان ساواک را داشت و از پیش‌گامان پیروزی انقلاب در منطقه بود، با رأی مردم اردستان به عنوان نماینده این شهرستان به مجلس شورای اسلامی راه یافت و سرانجام در انفجار هولناک دفتر مرکزی حزب جمهوری به خیل شهیدان راه انقلاب پیوست.

محمد منتظری

بیان گهربار رهبر معظم انقلاب درباره شهید «محمد منتظری» به خوبی گواه شخصیت بی‌بدیل، این چهره ممتاز تاریخ انقلاب اسلامی است، آنجا که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درباره او فرمودند: «اگر چه شهادت برای همه افتخار است، اما پاک‌بازی چون محمد که از آغاز نوجوانی تا لحظه شهادت، سراسر عمر پربرکت خود را در راه ضربه‌زدن بر دشمن دژخیم و سرانگشتان پلید او یعنی اسرائیل و عمال مرتجع در منطقه، به کار برده و همیشه در زیر قبای ساده خویش بمبی ساعتی علیه صهیونیسم و امپریالیسم با خود حمل می‌کرد، افتخاری موفقیت‌آمیزتر است.»

شهید منتظری در سال ۱۳۲۳ در نجف‌آباد متولد شد. او در سال ۱۳۳۷ پس از سپری کردن دوره دبستان روانه حوزه علمیه قم شد و از محضر استادان بزرگی مانند امام خمینی (ره)، سیدمصطفی محقق‌داماد و علی مشکینی (ره) بهره برد.

شهید منتظری هم‌زمان با اوج‌گیری جنبش امام خمینی (ره) در پانزدهم خردادماه سال ۱۳۴۲ علیه حکومت پهلوی، فعالیت‌های جهادی خود را آغاز کرد و تا پایان زندگی به پشتیبانی از ولایت‌فقیه ادامه داد.

او در سال ۱۳۵۰ فعالیت‌های سیاسی و ضداستکباری خود را شدت بخشید و برای در امان ماندن از ساواک راهی خارج از کشور شد؛ به‌طوری‌که نزدیک به ۱۰ سال زندگی پنهانی با نام‌های مستعار را به جان خرید.

شهید منتظری با ورود امام (ره) به «نوفل لوشاتو» در پاریس، به فرانسه رفت و مبارزه خود را در آنجا دنبال کرد و پس از بازگشت امام (ره) از تبعید به همراه گروه آموزش یافته‌اش بخشی از پاسداری و امنیت مدرسه علوی را بر عهده گرفت. مردم نجف‌آباد در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی، او را به نمایندگی مجلس برگزیدند.

شهید منتظری در حالی که یکی از اعضای شورای عالی دفاع بود، در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ هنگام شرکت در نشست حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

محمدتقی بشارت

حجت‌الاسلام محمدتقی بشارت در سال ۱۳۲۴ در شهر دهاقان متولد شد. او پس از گذراندن دوره تحصیلات ابتدایی و متوسطه برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه شد و تحصیلات علوم دینی را تا درجه خارج فقه و اصول به مدت ۱۷ سال ادامه داد.

حجت‌الاسلام بشارت که قبل از پیروزی انقلاب به دلیل سخنرانی‌های افشاگرانه علیه رژیم پهلوی بارها دستگیر شد و از مبارزان فعال انقلابی به‌شمار می‌رفت، به‌عنوان نماینده مردم دهاقان و سمیرم در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. او در دوران ۱۹ ماهه وکالت خود از طریق ساختن مدارس، پل و بازسازی و مرمت جاده‌ها خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه کرد که این پل‌ها برای مردم محروم سمیرم در مناطق صعب‌العبور بسیار حیاتی بود.

سرانجام حجت‌الاسلام بشارت هفتم دی‌ماه ۱۳۶۰ هنگامی که با اتومبیل شخصی در حال عبور از یکی از خیابان‌های تهران بود، ترور شد تا در زمره نمایندگان شهید نخستین دوره مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

کد خبر 578082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.