کاهش تست‌های مثبت کرونا/ احتمال شیوع آبله میمون

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کاهش تست‌های مثبت کرونا در استان اصفهان به سه تا هفت درصد خبر داد و گفت: بعید است موارد مثبت کرونا به صفر برسد و به دلیل طبیعت اپیدمی‌های پیش‌رونده، احتمال می‌رود که در مردادماه شاهد پیک هفتم کرونا باشیم و آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر افزایش یابد.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از انتهای آذر یا اوایل دی‌ماه که سویه امیکرون شایع شد، به‌تدریج تعداد افراد علامت‌دار، تست‌های مثبت به دنبال آن تعداد بیماران بستری در بیمارستان، بخش آی‌سی‌یو و مرگ‌ومیر افزایش یافت.

وی با اشاره به آغاز روند کاهش مبتلایان به کرونا از اواسط بهمن‌ماه، افزود: با کاهش تعداد مراجعان و موارد مثبت از اواسط بهمن تا اواخر اسفندماه، موج امیکرون روند نزولی در پیش گرفت و از فروردین‌ماه امسال وارد شاخص نزولی پیک ششم شدیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کاهش تست‌های مثبت کرونا از ۷۰ درصد در قله اومیکرون به سه تا هفت درصد در روزهای اخیر خبر داد و تاکید کرد: در روزهای اخیر تعداد افرادی که با علائم کرونا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و همچنین تست‌های مثبت کرونا کاهش یافته است، از سوی دیگر آمار بستری در بیمارستان‌های اصفهان با ۱۲۲ نفر به پایین‌ترین رقم در شش ماه گذشته رسید.

وی تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه استان را ۲۲ نفر برشمرد و گفت: در زمان شروع موج امیکرون ۳۶ نفر در بخش آی‌سی‌یو بستری بودند که اکنون این آمار یک سوم کاهش یافته است همچنین از بیست و ششم اردیبهشت‌ماه تاکنون میزان مرگ‌ومیر روزانه کرونا صفر بوده است و تنها دو مورد از فوت به ثبت رسید که یک مورد آن کرونا مثبت و دیگری مشکوک بود.

عقدک به صفر رسیدن آمار مرگ‌ومیر، کاهش آمار تست‌های مثبت کرونا و تعداد بیماران بستری را نشان‌دهنده ادامه روند نزولی کرونا در پیک ششم دانست و خاطرنشان کرد: دور از انتظار نیست که آمار بیماران و مرگ‌ومیر به صفر نزدیک شود اما معنا و مفهوم آن این نیست که کرونا به پایان رسیده است.

پیش‌بینی پیک هفتم در مردادماه

وی با اشاره به طبیعت اپیدمی‌های پیش‌رونده، افزود: احتمال می‌رود در مردادماه پیک بعدی کرونا اتفاق بیفتد به همین دلیل توصیه می‌شود افراد برای تکمیل واکسیناسیون به مراکز فعال مراجعه کنند تا ایمنی فردی را در برابر کرونا افزایش دهند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی یعنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، خودداری از حضور در محیط‌های بسته و شلوغ، استفاده از تهویه مطبوع نیز همچنان ضروری است.

عقدک زمان به صفر رسیدن موارد مثبت کرونا را بعید و غیرقابل پیش‌بینی دانست و گفت: روند کاهشی است و تعداد موارد مثبت به ۲۰ تا ۳۰ مورد در روز رسیده است، اگر همین شرایط ادامه یابد در تیرماه آمار موارد مثبت به ۱۰ تا پنج مورد کاهش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: به دلیل طبیعت اپیدمی احتمال دارد که در مردادماه شاهد پیک بعدی باشیم و دوباره آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر افزایش یابد.

احتمال شیوع آبله میمون

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره خطر شیوع آبله میمون گفت: این بیماری نیز از طریق تنفسی و تماس نزدیک با پوست آلوده انتشار می‌یابد و ازآنجاکه در کشورهای منطقه مانند امارات، تست مثبت آبله گزارش شده است و مسافران زیادی که از این کشور وارد ایران می‌شوند، احتمال ورود آبله میمونی و شیوع و بروز این بیماری واگیردار مانند کرونا در جامعه وجود دارد.

وی آبله میمون را یک بیماری واگیردار مانند کرونا معرفی کرد و افزود: وزارت بهداشت هشدارهای لازم را برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری به افراد جامعه داده است و با رعایت مراقبت‌های بهداشتی می‌توان از شیوع آن پیشگیری کرد.

عقدک همچنین از کاهش فشار بر روی کادر درمان در هفته‌های اخیر، خبر داد و گفت: با کاهش بیماران بدحال، آرامش بیشتری در مراکز درمانی برقرار است و از فشار روزانه بر کادر درمان کاسته شده است البته امیدواریم این روند ادامه یابد و پیک جدیدی اتفاق نیفتد.

کد خبر 577901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.