افزایش ۳۰درصدی مصرف خون در تهران

مدیرکل انتقال خون استان تهران با تاکید براینکه مردم مانند همیشه به‌خصوص در فصل گرما اهدای خون را فراموش نکنند، گفت: باتوجه به اینکه درحال‌حاضر کرونا کنترل شده، اعمال جراحی افزایش یافته؛ به همین علت میزان مصرف خون نیز ۳۰درصد بالاتر رفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا مهدی‌زاده اظهار کرد: درحال‌حاضر سطح ذخیره خون در استان تهران خوب است و مشکل خاصی در این خصوص نداریم. کرونا کنترل شده و آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا کاهش یافته است و مردم با اطمینان بیشتر خون اهدا می‌کنند اما شرایط تهران به علت جمعیت بالا، استقرار بیشترین مراکز درمانی و بیمارستانی و اعزام برخی از بیماران برای ادامه درمان و اعمال جراحی به آنجا، موجب شده است که ازنظر نیاز به خون و فرآورده‌های آن دارای شرایط خاصی باشد و مردم باید به طور مستمر و همیشگی خون اهدا کنند تا بتوانیم پاسخگوی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشیم.

وی با بیان اینکه باتوجه به کنترل شدن کرونا درحال حاضر، اعمال جراحی افزایش یافته و به همین علت میزان مصرف خون نیز ۳۰ درصد بالاتر رفته است، افزود: درحالی که مصرف و تقاضای خون از سوی بیمارستان‌ها ۳۰ درصد افزایش یافته است اما صددرصد این نیاز را از دو ماه گذشته پاسخگو بودیم و این وضعیت با توجه به شرایط در چند سال گذشته خیلی خوب بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه مردم مانند همیشه به خصوص در فصل گرما اهدای خون را فراموش نکنند، ادامه داد: درحال‌حاضر روزانه در تهران حدود هزار و ۳۰۰ واحد خون اهدا می‌شود و این در صورتی است که باید در تهران حدود هزار و ۵۰۰ واحد خون اهدا شود و این نشان می‌دهد که هنوز نیازمند اهدای خون توسط اهدا کنندگان هستیم تا نیاز به خون کمتر از شبکه ملی خون‌رسانی تأمین شود و از طریق اهدای خون مستمر باشد.

افزایش ساعت کار مراکز اهدای خون در پایتخت

وی تصریح کرد: همزمان با افتتاح و بازگشایی دو مرکز اهدای خون چیذر و ابوذر، ساعت فعالیت برخی از مراکز اهدای خون برای خدمت بیشتر به مردم نوع‌دوست پایتخت افزایش یافت. از ابتدای خرداد و براساس زمان‌بندی‌های جدید، مرکز اهدای خون وصال شیرازی همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۰ شب، برای اهدای خون آماده خدمت‌رسانی به مردم خواهد بود.

مهدی‌زاده اضافه کرد: مراکز جامع اهدای خون در شهرری، تهرانپارس و ستاری از روز شنبه تا پنجشنبه هر هفته و از ساعت هشت صبح تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون خواهند بود. مراکز اهدای خون در رباط کریم و شهر قدس در همه ایام هفته به جز جمعه‌ها و از ساعت هشت صبح تا ۱۵ و مرکز اهدای خون نارمک از شنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت هشت صبح تا ۱۹ چشم‌انتظار حضور مردم پایتخت برای نجات جان بیماران هستند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران ضمن تاکید بر اینکه پنج مرکز اهدای خون استان تهران بدون تغییر و طبق زمان‌بندی قبل به فعالیت خواهند پرداخت، خاطرنشان کرد: مراکز اهدای خون مترو امام خمینی (ره)، صدر، شهریار و ورامین از شنبه تا پنجشنبه و از ساعت هشت صبح تا ۱۵ و مرکز اهدای خون پیروزی نیز از ساعت هشت صبح تا ۱۹ در تمام روزهای هفته به جز جمعه‌ها پذیرای اهداکنندگان خون خواهد بود.

لزوم اهدای خون

به گزارش ایمنا، هنوز تأمین کافی خون سالم یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های مجامع پزشکی جهان است. یکی از مهم‌ترین نیازهای مراکز درمانی در جهان برای نجات جان آسیب‌دیدگان سوانح و بلایا، بیماران با جراحی‌های بزرگ و سوختگی‌های وسیع، مبتلایان به بیماری‌های مختلف مانند کم‌خونی‌ها و اختلالات انعقادی و خونریزی‌های دوران بارداری و زایمان، خون و فرآورده‌های خونی سالم است. تأمین خون و فرآورده‌های خونی یک فوریت پزشکی است و با کاهش ذخایر خونی تأمین نیاز بیماران به این ماده حیاتی با چالش مواجه می‌شود که تنها با افزایش مشارکت در امر انسان‌دوستانه اهدای خون قابل پاسخگویی است.

کد خبر 577789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.