طرح بهداشت دهان‌ودندان برای کودکان دارای معلولیت اجرا می‌شود

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح بهداشت دهان‌ودندان برای کودکان معلول، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رامین رضایی از اجرای طرح بهداشت دهان و دندان برای کودکان دارای معلولیت خبر داد و اظهار کرد: این طرح به‌ویژه برای کودکان دارای اوتیسم و معلولیت شدید اجرا می‌شود.

وی افزود: در این طرح دندان‌پزشکان داوطلب همکاری، درخصوص نحوه ارتباط و کار تخصصی با افراد دارای معلولیت آموزش خواهند دید. این طرح تاکنون در دو استان، ازجمله کرمان پایلوت شده و سال جاری در هفت استان این طرح اجرا خواهد شد که اجرای بخشی از آن منوط به اعتبارات است.

سرپرست دفتر امور توان‌بخشی روزانه و توان‌بخشی پزشکی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: کودکان دارای اوتیسم و معلولیت شدید، توان به زبان آوردن مشکل دندان و دهان خود را ندارند و برخی بدخلقی‌ها ناشی از مشکلات دهان و دندان است.

وی تصریح کرد: دندان‌پزشک‌ها معمولاً به شرایط کودکان دارای معلولیت واقف نیستند و به علت تخصصی بودن این کار برای ترمیم دندان‌های کودکان معلول دارای مشکلاتی هستیم. از یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۶۷۴ نفر دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی، ۱۶.۵ درصد معادل ۲۵۶ هزار و ۶۷۴ نفر در سنین کودکی صفر تا ۱۸ سال، هستند.

کودکان و نوجوانان دارای معلولیت، سلامت دهان ضعیف‌تری از میانگین جامعه دارند

به گزارش ایمنا، معلولیت طیف وسیعی از جمعیت جهان را در همه سنین و طبقات اجتماعی درگیر کرده اما شیوع آن در مناطق مختلف متفاوت است. افراد توانخواه بسته به جنس، سن، شرایط اجتماعی، اقتصادی و قومیت، تفاوت‌های فردی و پاسخ‌های متفاوتی به معلولیت دارند. مطالعات نشان داده است معلولیت در جنس مونث آسیب‌های بیشتری به همراه دارد. به نظر می‌رسد کودکان و نوجوانان دارای معلولیت، سلامت دهان ضعیف‌تری از میانگین جامعه دارند که این اختلاف عمدتاً به علت دسترسی کمتر به مراقبت‌های دندانی، بهداشت نامناسب دهان و مشکلات ناشی از خود معلولیت این افراد است.

کد خبر 577783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.