یارانه جدید برای خانوارهای معترض، واریز و مسدود شد

آن‌گونه‌که سازمان هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است، مرحله دیگری از یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومانی را به حساب خانوارهایی که اعتراض کرده بودند، واریز کرده ولی تا مشخص شدن نتیجه بررسی‌ها، مسدود و غیرقابل برداشت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جریان واریزِ مرحله دیگر از یارانه جدید، از این قرار است که در ماه گذشته، دولت روال پرداخت یارانه نقدی را در قالب طرح اصلاح نظام یارانه‌ای تغییر داد و در ساعت ۲۴ روز نوزدهم اردیبهشت‌ماه، مبلغی در قالب یارانه جدید به حساب سرپرستان خانوار ۷۲ میلیون نفر واریز کرد. این یارانه برای مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یعنی اردیبهشت و خردادماه بود و برای ۹ دهک پرداخت شد. هر نفر در سه دهک اول ۴۰۰ هزار و شش دهک دوم ۳۰۰ هزار تومان برای هر مرحله دریافت کرد. در این حالت از جمعیت ۷۸ میلیون نفری که تا اردیبهشت امسال یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کردند حدود شش میلیون نفر در قالب دهک دهم، حذف شدند. این غربالگری را وزارت رفاه انجام داده بود.

اما به دنبال آن اعتراض زیادی از سوی کسانی که یارانه آن‌ها قطع شده بود، مطرح شد. این افراد می‌توانستند در سامانه‌ای که تعیین شد، درخواست بازبینی را ثبت کنند. طولی نکشید که رئیس‌جمهور دستور رسیدگی فوری به این اعتراض‌ها را صادر کرد و مقرر شد که یارانه اردیبهشت یا همان یارانه مرحله ۱۳۵، به حساب خانوارهایی که اعتراض خود را ثبت کرده بودند، واریز ولی «غیرقابل برداشت» باشد تا مورد بررسی قرار گیرد. از این جهت در ۲۷ اردیبهشت‌ماه اولین مرحله واریز برای کسانی که اعتراض کرده بودند، انجام شد.

اکنون سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که برای تعداد دیگری از کسانی که تا اردیبهشت امسال یارانه دریافت کرده ولی در یارانه جدید به عنوان دهک پردرآمد کنار گذاشته شده بودند و اعتراض آن‌ها ثبت شده نیز واریز یارانه اردیبهشت را انجام داده است و مانند قبلی‌ها قابل برداشت نخواهد بود تا وضعیتشان رسیدگی شود و اگر مشمول دریافت یارانه باشند، امکان برداشت خواهند داشت.

ثبت‌نام افراد جدید و جامانده از یارانه همچنان ادامه دارد

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در ادامه ثبت‌نام از افراد جدید و جامانده از دریافت یارانه، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ثبت‌نام از این افراد همچنان تا اطلاعیه ثانویه ادامه خواهد داشت.

در این اطلاعیه آمده است، سرپرستان خانوارهایی که جامانده و یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند و تاکنون موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، می‌توانند همچنان با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

همچنین تاکید شده است، در اختیار داشتن شماره همراه به نام سرپرست خانوار، کدملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید و جامانده از یارانه ضروری است.

سرپرستان مذکور می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود کد دستوری #کدملی ۴۳۸۵۷*۴* را شماره‌گیری کنند.

معترضان به دهک‌بندی اعلام شده یا قطع یارانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند.

پیش از این سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در راستای تکلیف مقرر در جز یک بند "ص" تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، ثبت‌نام از افراد جدید و جامانده از یارانه را در تاریخ بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه تا روز یکم خردادماه ۱۴۰۱ برای کلیه افراد جدید و جامانده آغاز و این مهلت را تا روز چهارشنبه چهارم خردادماه ۱۴۰۱ تمدید کرده بود که در حال حاضر این وبگاه برای ثبت‌نام از افراد واجد شرایط برقرار است.

برای دریافت و جداسازی یارانه چه کنیم؟

از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها سامانه‌هایی برای رسیدگی به اعتراض‌ها و ثبت‌نام جاماندگان از یارانه اعلام شد تا افراد با مراجعه به این سامانه‌ها درخواست‌های خود را ثبت کنند.

از آنجا که اعتراض‌ها و نگرانی‌های مردم درخصوص دریافت یارانه و اعتراض به دهک‌بندی‌ها مطرح شد، رئیس‌جمهور روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه به سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد تا مبلغ کمک‌معیشتی ماه اول (اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) به‌حساب همه افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده‌اند، اما یارانه کمک معیشتی را دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک بندی خود هستند، واریز شود.

بر این اساس، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، کمک معیشتی ماه نخست را به‌حساب همه افراد متقاضی در سامانه اعتراض به دهک‌بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز کرد تا پس از تأیید اعتراض، قابل برداشت باشد. در همین راستا وزارت کار هم موظف شد تا در مدت یک‌ماه همه درخواست‌ها را بررسی کند.

اعتراض به دهک‌بندی‌ها در سامانه حمایت

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرد: افرادی که تا فروردین‌ماه امسال یارانه نقدی دریافت می‌کردند و در اردیبهشت‌ماه امسال یارانه کمک معیشتی به حساب آن‌ها واریز نشده، در دهک دهم قرار گرفته‌اند و مشمول پرداخت یارانه نمی‌شوند. این افراد می‌توانند در اعتراض به دهک‌بندی یارانه‌ها به سامانه اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «حمایت» به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین سامانه‌های تلفنی و گویا به شماره‌های ۰۲۱۶۳۶۹ و ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخ‌گویی به سؤال‌های یارانه‌ای مردم است.

ملاک‌های دهک‌بندی یارانه‌ها

براساس اعلام «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در شناسایی مشمولان یارانه مجموعه متغیرهای اقتصادی در بازه زمانی سه تا پنج سال در نظر گرفته می‌شد، این متغیرها شامل گردش حساب، درآمدها، سودهای بانکی، سفرهای خارجی، خودرو و دارایی‌های جاری است که ملک شامل آن نیست.

وی افزود: فرض می‌گیریم هیچ شخصی ملکی ندارد، بر این اساس دهک‌بندی انجام شد و در معادله، ملک ملاک نبود.

بودجه یارانه چطور تأمین شد؟

با افزایش رقم یارانه نقدی طی روزهای گذشته گفته می‌شود دولت حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان برای پرداخت این دور از یارانه‌ها به ۹ دهک درآمدی تخصیص داده است.

در این میان، برخی از بانک‌ها مدعی هستند که دولت منابع پرداختی یارانه نقدی اخیر (۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی) را از محل منابع این بانک‌ها تأمین کرده است و بابت این موضوع به بانک‌ها بدهی دارد اما هنوز دولت یا بانک مرکزی در این خصوص توضیحی ارائه نداده‌اند.

این در حالی است که طی دوره‌های گذشته درمورد تخصیص منابع توضیح آن بود که بانک مرکزی مسئول تأمین این منابع است و بانک مرکزی نیز چون دارای ارز مورد نیاز نبود، برای تأمین منابع مورد نیاز اقدام به خرید ارز نیمایی از بازار می‌کرد.

اما درحال‌حاضر هیچ توضیحی برای نحوه تأمین منابع تأمین یارانه حمایتی ارائه نشده است.

وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در این خصوص گفت: سالیان درازی است که دست دولت در جیب بانک‌ها رفته است؛ در زمانی که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرد، مسئله پرداخت تسهیلات ارزان به کسب و کارها را به بانک‌ها تحمیل کردند.

وی ادامه داد: در رخدادهای مختلف دیگر، دولت از منابع بانک‌ها استفاده کرده است.

این اقتصاددان درمورد پرداخت‌های اخیر یارانه‌ای افزود: البته وزیر اقتصاد هم اعلام کرده تا زمانی که زیرساخت‌ها برای کوپن‌های الکترونیک و بانک اطلاعاتی دقیق فراهم نشود پرداخت‌ها به صورت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

البته برای این پرداخت‌ها تنها به استقراض از بانک‌ها اکتفا نمی‌شود و از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز ۲۱ هزار تومانی (نرخ نیما و ارز ترجیحی دلار) هم این منابع تأمین خواهد شد.

هر چند ممکن است مسئولان در آینده به این نتیجه برسند که ممکن است یارانه نقدی بیش از کالابرگ‌های الکترونیکی رفاه خانواده‌ها را افزایش بدهد و این رویه را به جای کالابرگ‌های الکترونیکی ادامه بدهند.

کد خبر 577716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 50
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    11 4
    شما همان یارانه اردیبهشت اعتراضی ها چرا مسدود کردید وحتی ۴۵هزار تومان احمدی نژاد رو را هم قطع کردید این بود عدالت وعده ها واقعا که