خنک‌سازی شهرها از طریق تغییر رنگ سازه‌ها

علم ثابت کرده است که رنگ‌های تیره نور خورشید را به خود جذب می‌کند و در نتیجه باعث گرمای محیط می‌شود؛ تغییر رنگ پوشش سازه‌های شهری و روشن کردن آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رنگ به درک بشر از دنیای هستی کمک زیادی می‌کند و شواهد حاکی است که انسان‌ها از هزاران سال پیش از رنگ‌ها برای بیان احساسات و برقراری ارتباط بهره گرفته‌اند. محققان اخیراً به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ‌ها می‌تواند از طریق کاهش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی، نقش مهمی نیز در بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان ایفا کنند. در واقع، استفاده از رنگ‌های روشن از طریق ارتعاش نور خورشید از سطح خود به خنک ماندن محیط کمک می‌کند و در نتیجه، کاهش اثرات جزایر گرمایی و بهبود کیفیت زندگی بشر را در پی دارد.

پدیده آلبدو یا سپیدایی به میزان بازتاب نور خورشید از سطح اشیا اشاره دارد که عامل اصلی اثرات جزایر گرمایی شهری به‌شمار می‌رود و همه ساله به مرگ بسیاری از جوامع آسیب‌پذیر منجر می‌شود، ضمن این‌که در به هم ریختن وضعیت روحی افراد به هنگام اوج گرما نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

تحقیقاتی که اخیراً انجام شده حاکی از آن است که سطوح آسفالتی تنها چهار درصد از نور خورشید را منعکس می‌کند، حال آن‌که این نرخ در پوشش‌های سبز گیاهی و سطوح سفید رنگ به ترتیب به ۲۵ و ۹۰ درصد می‌رسد. در واقع، فضاهایی که با رنگ سفید پوشیده شده است، کم‌ترین میزان انرژی خورشید را به خود جذب می‌کند و در نتیجه از هوای خنک‌تری نسبت به سایر مناطق برخوردار است.

خنک‌سازی شهرها از طریق تغییر رنگ سازه‌ها

امروزه نوآوری‌هایی در بسیاری از شهرهای جهان نظیر نیویورک پیاده شده است که طی آن، پوشش بسیاری از سازه‌های شهری، به ویژه بام‌های آن‌ها به رنگ سفید در آمده که همین اقدام، کاهش حدود پنج درجه سانتی‌گرادی را برای محیط در پی داشته است. از سوی دیگر، کاهش دما در چنین مناطقی به استفاده حداقل شهروندان از سیستم‌های تهویه هوا منجر شده که این اتفاق نیز به سهم خود در کاهش انتشار کربن نقش مهمی ایفا کرده است. در این راستا، محققان پیش‌بینی کرده‌اند که چنانچه سازه‌های بیشتری در سراسر نیویورک به رنگ سفید در آید، آنگاه می‌توان کاهش ۸۰ درصدی انتشار کربن را تا سال ۲۰۵۰ برای شهر تصور کرد.

گروهی از محققان دفتر تجاری‌سازی فناوری بنیاد تحقیقات پردیو در آمریکا، موفق به کسب حق امتیاز برای نوعی تکنولوژی به نام "سفیدترین سفید جهان" شدند که از قابلیت انعکاس ۹۸ درصد انرژی خورشیدی برخوردار است. این تکنولوژی جدید، نور را پراکنده می‌کند تا از این طریق، مانع از جذب آن توسط سطوح شود و در نهایت، خنک‌سازی را برای محیط به ارمغان بیاورد.

خنک‌سازی شهرها از طریق تغییر رنگ سازه‌ها

بدون شک، تکنولوژی "سفیدترین سفید جهان" می‌تواند اثرات شگفت‌انگیزی در شهرها به جا بگذارد و کاهش قابل توجه دمای هوا و در نتیجه، به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی را در پی داشته باشد. با این حال، اگر دقیق‌تر به خنک شدن محیط با این روش فکر کنیم خواهیم دید که قابلیت‌های دیگری نیز در محیط خود را به تصویر می‌کشد. به عنوان مثال، گروهی از محققان مؤسسه فناوری کارلسروهه در آلمان پس از پیاده‌سازی فناوری «سفیدترین سفید جهان» در اشتوتگارت متوجه شدند که این روش خنک‌سازی، ترکیب هوای عمومی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. ترکیب هوای عمودی، فرایندی طبیعی است که به دور شدن هوا، رطوبت و به ویژه آلاینده‌های هوا از سطوح کمک می‌کند که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش بارش باران اثربخش باشد.

البته فلسفه رنگ در بهبود کیفیت زندگی شهری تنها به خنک‌سازی محیط داخلی و بیرون محدود نمی‌شود؛ تجربه نشان داده است افرادی که از رنگ‌های روشن برای تزئین فضاهای داخلی خانه‌های خود بهره می‌گیرند در مقایسه با سایرین، وضعیت روانی بهتری را تجربه می‌کنند و شادتر نیز به سر می‌برند. با این حال، استفاده از رنگ‌های روشن و خنک‌سازی فضا نیز به بهبود وضعیت روانی این افراد کمک زیادی می‌کند چراکه اغلب مردم به هنگام تجربه دمای هوای بالا، پریشان و عصبی می‌شوند.

خنک‌سازی شهرها از طریق تغییر رنگ سازه‌ها

تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا به شهرنشینان کمک می‌کند از طریق طراحی محیط‌های اطراف با رنگ‌های روشن، نه‌تنها محیط زندگی خود را خنک‌تر کنند، بلکه تعاملات میان خود با سایرین، سازه‌ها و محیط را نیز بهبود ببخشند.

کد خبر 577695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.