مقارنه ماه و زهره را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه جمعه _ششم خردادماه_ از فاصله ۱۲دقیقه قوسی جنوب ناهید می‌گذرد و ماه ۲۷روزه می‌شود.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه جمعه _ششم خردادماه_ از فاصله ۱۲ دقیقه قوسی جنوب ناهید می‌گذرد و ماه ۲۷ روزه می‌شود. این دو جرم با چنین جدایی زاویه‌ای در موقعیت هم‌نشینی استثنایی قرار می‌گیرند. ماه و سیاره همسایه زمین از مختصات رصدخانه لارستان حدود ساعت ۰۳:۵۹ (یک ساعت و ۲۸ دقیقه قبل خورشید) در آسمان قابل رصد هستند و حدود ساعت ۰۵:۴۱ در فاصله ۲۱ درجه‌ای بالاتر از افق شرقی از دید ما محو می‌شود.

وی افزود: ماه در قدر منفی ۱۰.۱ و زهره در قدر منفی ۰.۴ در صورت فلکی حوت قرار دارد. این مقارنه با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی قابل مشاهده خواهد بود. هم‌نشینی ذکر شده فرصت خوبی برای علاقه‌مندان عکاسی آسمان شب فراهم می‌کند که بتوانند تصاویر بسیار جذابی از هلال ماه و دومین جرم درخشان آسمان شب، سیاره زهره در کنار هم ثبت کنند. البته تماشای این پدیده با چشم غیر مسلح هم خالی از لطف نیست.

مقارنه زهره و اریس

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: جمعه _ششم خردادماه_ اریس، یکی از اجرام متعلق به کمربند کویپر که بعد از پولوتو بزرگ‌ترین سیارک منظومه شمسی است در موقعیت مقارنه با سیاره زهره قرار خواهد گرفت. در وضعیت مقارنه، این دو جرم از ساعت ۰۴:۲۱ تا ۰۵:۴۱ در آسمان ما ظاهر می‌شوند و سپیده‌دم در فاصله ۱۶ درجه‌ای افق شرقی در تابش خورشید گم می‌شوند. جدایی زاویه‌ای این دو جرم ۹ درجه و ۴۹ دقیقه قوسی است. قدر زهره منفی چهار و سیارک اریس ۱۸.۸ تخمین زده شده است.

کد خبر 577681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.