رفع مشکلات نمایشگاه کتاب مورد توجه قرار گیرد

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کاشان بررسی علت‌های رونق نداشتن نمایشگاه بین‌المللی کتاب امری ضروری است.

حسین باغ‌شیخی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب به عنصری مهم در جامعه مدنی ایران بدل شده و تاریخچه و هویت خاصی در فرهنگ مطالعه برای خود یافته است. سال‌ها و زمان‌هایی را در خاطر داریم که بسیاری از مردمان مشتاق علم و دانایی و فرهنگ و ادبیات و هنر، با شروع به کار نمایشگاه، بدان هجوم می‌آوردند تا از قافله دیدار و خرید کتاب واپس نمانند.

وی افزود: برخی مسائل و مشکلات سبب شده بود تا آمار ناشران، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان در نمایشگاه کاهش یافته بود و چرخه مالی آن را نسبت به سال‌های پیش به وضع کنونی سوق داده، به گونه‌ای که در بسیاری از زمینه‌ها کاهشی چشمگیر مشاهده می‌شود. درحالی که انتظار می‌رفت با فروکش کردن اپیدمی کرونا دوباره شاهد هجوم و حضور مشتاقان کتاب باشیم، اما شرایط آن طور که باید پیش نرفت.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کاشان اضافه کرد: اموری که امسال و در این نوبت از نمایشگاه به وضوح قابل مشاهده و غیرقابل چشم‌پوشی بود، مشکلات ناشران و خریداران است که قطعاً فراتر از آن است که با فروش آنلاین و حذف هزینه ارسال جبران شود، البته امسال غرفه‌های بسیاری نتوانستند معادل هزینه اجاره و اسکان را فراهم کنند.

وی گفت: دلیل تمام این مسائل باید شناخته و تحلیل شود تا در سال‌های بعد این فروغ اندک رو به روشنایی رود و کتاب به زندگی مردم و اقتصاد کشور بازگردد، چرا که نمی‌توان تنها با حضور برخی از که سابقه چندانی ندارند و با چاپ چند کتاب و داشتن پروانه نشر، جشنواره کتاب و نمایشگاهی قدرتمند برپا کرد. رقبایی وجود دارند که مجال و عرصه را می‌ربایند. همچنین باید معضلات موجود رفع شود تا در سال‌های آینده شاهد برپایی پر رونق نمایشگاه باشیم.

کد خبر 577642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.