۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
اولین عکاس زن جنگ درگذشت

عکاس و خبرنگار باسابقه سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی درگذشت.

به گزارش ایمنا، مریم کاظم‌زاده، همسر شهید اصغر وصالی، فرمانده «دستمال سرخ‌ها» در زمان دفاع مقدس و عکاس باسابقه سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی در ۶۵ سالگی درگذشت.

کاظم‌زاده، اولین عکاس زن جنگ بود که مهرماه سال ۵۹ به مناطق جنگی رفت و خاطرات بسیاری از حضور رزمندگان و فرماندهان در مناطق جنگی ثبت کرد.

حضور او در کردستان و همراهی با شهید مصطفی چمران، عکس‌های زیادی از آن دوران به یادگار گذاشته است که بخشی از آنها در کتاب «عکاسان جنگ» توسط بنیاد روایت فتح به چاپ رسیده است.

این خبرنگار جنگ درباره حضورش در کردستان گفته بود: «غائله کردستان که آغاز شد، خودم را به عنوان خبرنگار به مریوان رساندم. شهید وصالی هم با نیروهایش به آنجا آمده بود. شهید چمران من را با اصغر آشنا کرد تا مصاحبه‌ای در خصوص پاوه ضبط کنم، اما با واکنش بدی از سوی اصغر وصالی مواجه شدم. او می‌گفت که خبرنگار باید صحنه‌های واقعی را با چشم خودش ببیند، نه اینکه به ثبت شنیده‌ها اکتفا کند.»

به گزارش ایمنا، کاظم‌زاده در سال ۱۳۳۵ در شیراز متولد شد. او که فرزند یک خانواده سرشناس است، تحصیلات عالیه‌اش را در انگلستان به پایان رساند. همسر شهید اصغر وصالی، سابقه همکاری با روزنامه‌های انقلاب اسلامی، کیهان و مجله زن روز را در کارنامه داشت.

کد خبر 577565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.