آزمون‌های پایان سال باید متناسب با آموزش مجازی باشد

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، برگزاری امتحانات پایان سال برای ۹۶۰هزار دانش‌آموز را فصلی خاص در یک سال تحصیلی دانست و گفت: با توجه به مجازی بودن آموزش در سه سال اخیر، تاکید شد که شرایط دانش‌آموزان را درنظر بگیرند و آزمون‌های پایان سال متناسب با آموزش مجازی باشد.

سیداحمد بنی‌لوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امتحانات پایان سال از اول خردادماه آغاز شده و در سه سطح در حال برگزاری است؛ سطح امتحانات نهایی که در پایه دوازدهم به شکل هماهنگ کشوری برگزار می‌شود و تا بیست‌وهشتم خرداد ادامه دارد؛ سطح دوم، امتحانات هماهنگ استانی برای پایه نهم است که تا یکشنبه بیست‌ودوم خرداد ادامه دارد.

وی سطح سوم را امتحانات داخلی دانست و افزود: این امتحانات در پایه‌های هفتم، هشتم متوسطه اول، دهم و یازدهم در متوسطه دوم همچنین در رشته‌های فنی، حرفه‌ای و کارودانش در داخل مدرسه برگزار می‌شود و ارائه برنامه امتحانات، طراحی سوال، تصحیح امتحانات در این سطح به عهده مدارس است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به برگزاری امتحانات پایان سال برای ۹۶۰ هزار دانش‌آموز در سراسر استان، خاطرنشان کرد: امتحانات نهایی پایه دوازدهم برای نزدیک به ۳۹ هزار دانش‌آموز در ۳۱۰ حوزه امتحانی امتحانات نهایی برگزار می‌شود، ۷۱ هزار دانش‌آموز در آزمون‌های هماهنگ استانی و حدود ۷۹ هزار نفر نیز در امتحانات پایه ششم شرکت می‌کنند.

درمورد آلودگی هوا تابع تصمیمات کارگروه ستاد بحران هستیم

وی درباره تأثیر تعطیلات احتمالی آلودگی هوا بر برگزاری امتحانات، گفت: در مقایسه با برخی استان‌های دیگر، شرایط آلودگی در اصفهان به سطح اضطرار نرسید. اگرچه در خردادماه کلاس‌های درس به اتمام رسیده است، اما امتحانات نهایی و هماهنگ استان طبق برنامه باید برگزار شود و تنها برای برگزاری امتحانات داخلی، مدارس می‌توانند در صورت لزوم تغییراتی در زمان آزمون ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه امتحانات پایان سال در مدارس طبق برنامه و بدون تغییر در حال برگزاری است، اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوع هدایت تحصیلی در پایه نهم مطرح است و مدارس باید زودتر اطلاعات نمرات را برای آموزش و پرورش ارسال کنند، تعویق زمان امتحانات داخلی به صلاح نیست؛ با این حال اگر به دلیل شدت آلودگی تصمیم بر لغو امتحانات گرفته شود، تابع تصمیمات کارگروه ستاد بحران خواهیم بود.

تغییر شیوه برگزاری امتحانات به ترکیبی یا مجازی مطرح نیست

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان درباره محتوای کتاب‌هایی که در نوبت خردادماه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اعلام کرد: همه محتوای کتاب‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد؛ البته از مطالبی که در نوبت اول تدریس شده است سوالات کمتری طرح شد، موضوع بارم‌بندی سوالات امتحانی در بخشنامه‌ای که فروردین و اردیبهشت‌ماه به مدارس ابلاغ شد به اطلاع دبیران و دانش‌آموزان رسید و معمولاً در امتحانات خردادماه محتوای بیشتری از مطالبی که در نوبت دوم تدریس شده است مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه آزمون‌های پایان سال باید متناسب با آموزش مجازی باشد، افزود: طی سه سال اخیر آموزش به شکل مجازی بود و کلاس‌های حضوری از چهاردهم فروردین‌ماه امسال آغاز شد؛ بنابراین به همکاران فرهنگی به ویژه طراحان سوال تاکید شده که شرایط دانش‌آموزان در زمینه طرح سوالات را در نظر بگیرند؛ چراکه بسیاری از محتواها را به شکل غیرحضوری آموخته‌اند اما تغییر شیوه برگزاری امتحانات به ترکیبی یا مجازی به هیچ عنوان مطرح نیست و تمام امتحانات به شکل حضوری برگزار خواهد شد.

تمرین حضوری در آزمون‌های مستمر

بنی‌لوحی درباره آمادگی دانش‌آموزان برای برگزاری امتحانات خاطرنشان کرد: طبق بازدیدهای میدانی از مدارس و گزارش‌های حوزه‌های اجرا، هیچ مشکلی در زمینه برگزاری امتحانات وجود ندارد و پس از حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین‌ماه به مدیران مدارس اعلام شد که از ظرفیت حضوری شدن برای برگزاری امتحانات مستمر استفاده کنند تا دانش‌آموزان برای سنجش پایان سال آمادگی پیدا کنند.

وی با اشاره به ابلاغ زمان پایان سال تحصیلی در ماه‌های گذشته به مدارس، گفت: تاکنون درخواستی از سوی مدارس برای دریافت وقت اضافه و تکمیل سرفصل‌های کتاب دریافت نشده است؛ زیرا قبل از زمان پایان سال تحصیلی، بودجه‌بندی کتاب‌ها مشخص بود؛ همچنین معلمان با تجربیات سال قبل توانستند سرفصل‌های درسی را به موقع تکمیل کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان تصریح کرد: گزارش بازرسان و اطلاعات میدانی از مدارس، حکایت از آن دارد که برخی از همکاران به دلایلی نتوانستند تدریس برخی کتاب‌ها را در زمان مقرر به اتمام برسانند که با برگزاری کلاس‌های جبرانی داخل مدرسه، به شکل کلاس‌های فوق‌العاده و جبرانی همه سرفصل‌ها تکمیل شد.

کلاس‌های جبرانی تابستانی

وی از تدوین شیوه‌نامه‌ای برای تابستان در ستاد غنی‌سازی اوقات فراغت، افزود: در این شیوه‌نامه که به‌زودی به مدارس ابلاغ می‌شود، موضوع آموزش‌های جبرانی در نظر گرفته شده تا فرصتی برای جبران مباحثی از کتاب فراهم شود که به دلیل غیرحضوری بودن، معلم وقت کمتری به آن‌ها اختصاص داد.

بنی‌لوحی درباره مشکلات احتمالی دانش‌آموزان برای برگزاری امتحانات حضوری پس از دو سال آزمون‌های مجازی، گفت: در امتحانات نوبت اول که دی ماه و به شکل حضوری برگزار شد، بسیاری از مشکلات مانند استرس‌ها برطرف شد؛ همچنین در طول یک ماه و نیم گذشته که دانش‌آموزان در مدارس حضور داشتند، امتحانات مستمری برگزار و بسیاری از این مشکلات حل شد.

وی ادامه داد: برای دانش‌آموزان پایه‌های آخر مانند دوازدهم، نهم یا ششم ابتدایی که ممکن است دچار اضطراب شوند، توصیه‌های لازم توسط مشاوران مدرسه، معلمان و مدیران داده شده است. همچنین یکی از سرفصل‌های جلسات آموزش خانواده، مشکلات پساکرونا برای دانش‌آموزان بود که خانواده‌ها آموزش‌هایی در این زمینه را فراگرفتند و طبق گزارشات همکاران و بازدیدهای میدانی، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کد خبر 577551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.