۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
علت ارزان شدن مرغ چیست؟

درحالی‌که قیمت مصوب مرغ گرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است در بازار کیلویی ۳۵ تا ۴۶ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با مردم از افزایش یارانه خبر داد؛ به این صورت که یارانه برای دهک‌های اول تا سوم نفری ۴۰۰ هزار تومان و از دهک سوم به بعد، نفری ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد. بعد از افزایش میزان یارانه‌ها، قیمت برخی از کالاها و اقلام اساسی تغییر کرد.

به این صورت که قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شیرخام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲۰,۰۰۰ ریال، قیمت مصرف‌کننده شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم‌چرب ۱۵۰,۰۰۰ ریال، قیمت مصرف‌کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم‌چرب ۱۸۰,۰۰۰ ریال، قیمت مصرف‌کننده ماست دبه‌ای ۲/۵ کیلویی کم‌چرب ۴۹۸,۰۰۰ ریال، قیمت مصرف‌کننده پنیر UF نسبتاً چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷۰,۰۰۰ ریال، قیمت مصرف‌کننده روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی پخت‌وپز ۶۳۰,۰۰۰ ریال، قیمت مصرف‌کننده روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ‌کردنی ۶۲۰,۰۰۰ ریال، قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۹۸,۰۰۰ ریال و قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۳۹۸,۰۰۰ ریال اعلام شد.

اما با گذشت کمتر از دو هفته از واریز یارانه‌های جدید، بازار اقلام اساسی رونقی دوباره پیدا کرد و حتی در برخی اقلام، شاهد فراوانی و کاهش نسبی قیمت‌ها نسبت به نرخ مصوب هستیم. اقدامی که از سوی دولت سیزدهم در راستای مقابله با رانت‌خواری و فساد ناشی از پرداخت ارز ترجیحی صورت گرفت. هرچند در روزهای نخست اجرای این طرح با کمبود کالاهای مورد نیاز و قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها مواجه می‌شدیم اما گویا خیلی زود عرضه کالا آغاز شد و شرایط به روال عادی بازگشت؛ حتی اکنون برخی از کالاها با قیمت کمتر هم عرضه می‌شود؛ به طوری که به عنوان مثال کالایی مانند مرغ که پرمصرف‌ترین و گران‌ترین چهار قلم کالای اساسی است با وجود نرخ مصوب ۵۹ هزار و۸۰۰ به‌تدریج به قیمت‌های پایین‌تر رسید و اکنون در سطح بازار اصفهان خبر از نرخ ۳۵ هزار تومانی برای فروش این محصول به گوش می‌رسد.

قابل توجه اینکه با وجود این میزان از کاهش نرخ، بازهم مشتری چندانی در این بازار نیست؛ تاجایی‌که فروشندگان برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات خود مجبور به کاهش بیشتر قیمت می‌شوند.

علت ارزان شدن مرغ چیست؟

قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب

باوجود روند فعلی قیمت‌ها در بازار مرغ به عنوان یکی از اصلی‌ترین اقلام اساسی، سوال آن است که دلیل کاهش نرخ مرغ در این مدت چندروزه پس از افزایش یارانه‌ها چه بوده است؟ چرا قیمت تعیین شده بسیار بالاتر از قیمت کنونی مرغ اعلام شد؟ این شرایط قیمتی تا چه زمان پابرجا خواهد بود؟

پس از آنکه دولت قیمت مرغ را رسماً افزایش داد، خرده‌فروش‌ها به دلیل کاهش تقاضا و فراوانی تولید مجبور به فروش باقیمت کمتر شدند؛ به‌طوری‌که فعالان این بخش دلیل اصلی برای افت قیمت مرغ را کاهش خرید مطرح می‌کنند. برخی دیگر هم بر این باورند که علت کاهش خریدها عادت نکردن مردم به قیمت‌های جدید است.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با تائید این خبر می‌گوید: مردم هنوز به قیمت‌های جدید عادت نکرده‌اند. در مواقعی که به اسم جراحی اقتصادی، قیمت ارز و مبلغ یارانه‌ها اصلاح می‌شود، طبیعی است که شرایط بازار از حالت طبیعی خارج شود؛ چراکه تا چند همین هفته پیش قیمت مرغ در هر کیلوگرم ۲۷ هزارتا ۳۰ هزار تومان بود، اما اکنون مردم با نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان مواجه شده‌اند.

علت ارزان شدن مرغ چیست؟

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است که مردم به افزایش قیمت مرغ و سایر کالاهای اساسی واکنش نشان دهند و آن را باور نکنند. بدین ترتیب ازآنجاکه برخی شهروندان تصور می‌کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد، فعلاً دست از خرید کشیده‌اند. بنابراین با توجه به اینکه پس از خروج مرغ از کشتار، روزانه باید تا بعد از ظهر مشتری خود را پیدا کند، اگر مرغ‌های قابل عرضه تمام نشود، قیمت این محصول آن‌قدر کاهش می‌یابد که سرانجام خریداری پیدا کند.

یکی دیگر از علل کاهش خرید مرغ، جدای از قدرت پایین مالی و اجتناب از خرید، آن است که بسیاری از مردم قبل از حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت‌ها مرغ مورد نیاز خود را باقیمت قبلی خریداری کرده‌اند. به این صورت که فعالان این بازار می‌گویند ماه گذشته، برخی از فروشگاه‌های عرضه مرغ تا ۲۰۰ کیلو بار هم سفارش و فروش داشتند؛ چون زمانی که زمزمه‌های گرانی به وجود آمد، مردم خرید خود را بیشتر کردند اما اکنون به دلیل عدم نیاز، خریدها کمتر شده و سفارشات به یک سوم قبل هم رسیده است.

عده‌ای دیگر کاهش قیمت مرغ را به فراوانی عرضه و جوجه‌ریزی مناسب طی ماه‌های گذشته مربوط می‌دانند؛ به‌طوری‌که در تقاضا تغییر زیادی به وجود نیامده اما عرضه بالا رفته و همین مورد باعث کاهش قیمت مرغ حتی کمتر از قیمت مصوب شده است. در این میان برخی هم با نگاه خوش‌بینانه نسبت به این موضوع معتقدند این اتفاق آغازی خواهد بود برای تغییر رویکرد و نگرش افراد نسبت به خریدهای مازاد و آنکه تقاضای زیاد در هر بازاری، منجربه افزایش قیمت‌ها خواهد بود اما تعادل در خرید، بازار را هم متعادل نگه می‌دارد.

علت ارزان شدن مرغ چیست؟

نرخ مرغ وابسته به عرضه و تقاضا است

در این خصوص محمدعلی فروغی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار می‌کند: دلیل کاهش نرخ، به جوجه‌ریزی فراوان و کاهش تقاضا برای خرید این کالا بازمی‌گردد. معمولاً آمار جوجه‌ریزی در زمستان به ویژه بهمن و اسفندماه افزایش می‌یابد؛ به این دلیل اکنون مرغ‌های فراوانی در بازار وارد شده است. علاوه بر این از استان‌های هم‌جوار نیز مرغ وارد اصفهان شده است.

وی ادامه می‌دهد: تقاضای بالای مردم برای خرید مرغ در ماه رمضان و پیش از تغییرات قیمتی این کالا، موجب شده که فعلاً خرید کمتری نسبت به عرضه مرغ داشته باشند؛ بر این اساس قیمت‌ها کمتر از نرخ مصوب شده است. کاهش قیمت مرغ در همه استان‌ها اتفاق افتاده است؛ اما اینکه تا چه زمان ادامه داشته باشد بستگی به آمار جوجه‌ریزی و تقاضای مردم دارد.

علت ارزان شدن مرغ چیست؟

فراوانی کالا دلیل کاهش قیمت است

حسین ایراندوست، سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان، نیز در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: قیمت چهار کالای اساسی کاملاً مشخص و بر طبق ستاد تنظیم بازار کشور نرخ‌گذاری شده است. دلیل ارزانی برخی از کالاها به علت فراوانی و خریدهای زیاد در چند هفته قبل از اصلاح یارانه است.

وی ادامه می‌دهد: براساس اعلام اتاق اصناف از روز پنجشنبه بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه قیمت هر کیلو مرغ گرم برای مصرف‌کننده در کشور ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد؛ اما زمانی که عرضه کالایی مثل مرغ بیشتر از تقاضای آن است باوجود نرخ تعیین شده، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان توضیح می‌دهد: اما آن میزان از مرغ یا هر کالای دیگر که خریدار نداشته باشد با سرعت، ذخیره شده تا در زمان‌های کمبود و نیاز به بازار عرضه شود. تبلیغات منفی در فضاهای مجازی برای خرید نکردن کالا در راستای ارزانی بیشتر، ضربه به تولید ملی است. قطعاً زمانی که کالا فراوان باشد قیمت‌ها هم کمتر می‌شود.

کد خبر 577479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.