اجلاسیه سوم؛ نام‌ها و گمانه‌ها

سومین اجلاسیه مجلس شورای اسلامی چهارم خرداد در حالی برگزار می‌شود که گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم و ۱۱ پست هیئت رئیسه داغ اما نام‌های مطرح شده همچنان در حد حدس و گمان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با رأی مستقیم نمایندگان مجلس برای یک دوره یک ساله انتخاب می‌شود و با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تکرار اعضای هیئت رئیسه مجلس منع قانونی ندارد.

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شامل یک رئیس، دو نایب رئیس، شش دبیر و سه ناظر است که انتخاب رئیس با اکثریت مطلق آرای نمایندگان و انتخاب سایر اعضای هیئت رئیسه جداگانه و با اکثریت نسبی خواهد بود.

امروز _چهارشنبه، چهارم خردادماه_ نیز انتخابات اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای سال سوم مجلس یازدهم انجام خواهد شد و نمایندگان با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد.

ثبت‌نام داوطلبان هیئت رئیسه مجلس برای رأی‌گیری در مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی از یکشنبه _یکم خردادماه_ تا دوشنبه _دوم خردادماه_ در دبیرخانه فراکسیون انجام شد. همچنین انتخابات در مجمع عمومی فراکسیون مانند سال گذشته به صورت الکترونیکی خواهد بود و تنها اسامی افرادی در سامانه درج می‌شود که در وقت اعلام شده به دبیرخانه فراکسیون مراجعه و ثبت‌نام کردند.

این در حالی است که هفته گذشته انتخاب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت از این‌رو با توجه به نزدیک شدن به انتخابات هیئت رئیسه و اجلاسیه سوم یازدهمین دوره مجلس شورا اسلامی به نظر می‌رسد تغییراتی را در این راستا شاهد باشیم.

برخی معتقدند در راستای اجلاسیه سوم محمدباقر قالیباف که طی دو دوره گذشته به عنوان رئیس مجلس انتخاب شده بود کرسی ریاست مجلس را به شخص دیگری واگذار خواهد کرد و برخی معتقدند بهترین گزینه و بهترین فرد برای ریاست مجلس قالیباف است.

این در حالی است که اکنون در این دوره از مجلس شورای اسلامی ترکیبات متعددی را شاهد هستیم و تغییر در هیئت رئیسه را می‌توان مشاهده کرد. در حال حاضر تعدادی از گروه‌ها فعال شدند و احتمال اینکه ترکیب هیئت رئیسه تغییرات داشته باشد زیاد است. گاهی ممکن است شرایط فراتر از جریان‌های سیاسی رخ دهد اما برخی ممکن است در عملکرد مجلس نقدهایی داشته باشند که باید در این راستا تغییراتی ایجاد کرد.

به احتمال زیاد در ترکیب هیئت رئیسه شاهد تغییر خواهیم بود

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اجلاسیه سوم و تغییر در ترکیب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: به احتمال قوی در ترکیب هیئت رئیسه را شاهد تغییر خواهیم بود.

وی ادامه می‌دهد: امسال که سال سوم مجلس شورای اسلامی است باید براساس فرامین رهبر معظم انقلاب، مجلس انقلابی قوی‌تر، توانمندتر و پرکارتر شود؛ از این‌رو به احتمال زیاد تغییر در هیئت رئیسه اتفاق خواهد افتاد.

تغییر در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی امری طبیعی است

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دوره سوم انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در هر دوره‌ای و هر اجلاسیه‌ای که رأی‌گیری انجام می‌شود تغییراتی رخ خواهد داد و نمایندگان براساس ارزیابی عملکرد هیئت رئیسه تصمیم‌گیری خواهند گرفت.

وی اضافه می‌کند: از آن جایی که برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس از نمایندگان رأی‌گیری خواهد شد باید ببینیم به چه افرادی رأی خواهند داد.

جوکار با بیان اینکه تغییر در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی امری طبیعی است، خاطرنشان می‌کند: در هر صورت چه در انتخابات کلی و چه انتخابات داخلی مجلس وقتی به رأی استناد می‌شود باید دید چه افرادی روی کار خواهند آمد و انتخاب خواهند شد.

به گفته وی، از آن جایی که قالیباف بهترین گزینه برای ریاست مجلس است، بعید می‌دانم در حوزه ریاست تغیراتی صورت بگیرد.

استمرار ریاست قالیباف حتمی است

محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اجلاسیه سوم هیئت رئیسه اظهار می‌کند: روزهای اخیر مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی جلساتی در راستای انتخابات سوم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار کرد.

وی ادامه می‌دهد: در این دوره کاندیداهای جدیدی در ارکان هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ورود کردند و با جدیت پیگیر جذب نمایندگان و ارائه برنامه‌ها هستند.

نقدعلی تصریح می‌کند: از این‌رو قطعاً صدرنشینان کرسی ریاست و هیئت رئیسه جابه‌جا می‌شوند و شاهد حضور اشخاص جدیدی خواهیم بود. هرچند احتمال ماندن برخی از اشخاصی که از قبل بودند بسیار است.

وی می‌گوید: تغییر ریاست مجلس شورای اسلامی در این دوره انتخابات را بعید می‌دانم یعنی استمرار ریاست قالیباف در این دوره از مجلس شورای اسلامی حتمی است ولی احتمال اینکه یکی از نواب رئیس جای خود را به دیگری بدهد، وجود دارد.

به گفته نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، امروز صبح اجلاسیه سوم و انتخابات هیئت رئیسه مجلس برگزار خواهد شد.

کد خبر 577441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.