۴۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اصفهان در حالت خوردگی قرار دارد

مدیر دفتر مطالعات و بررسی فنی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از ۳,۹۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب حدود ۴۰۰ کیلومتر یعنی حدود ده درصد آن در حالت خوردگی یا گرید شماره چهار و پنج است که باید بازسازی، تعمیر و نوسازی شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید شمسایی امروز _سه‌شنبه سوم خردادماه_ در جلسه هم اندیشی بررسی، علل و ارائه راهکار در خصوص فرونشست زمین و مشکل آب در استان اصفهان اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب اصفهان قدمتی ۵۰ ساله دارد و در این سال‌ها در سطح استان ۸,۷۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در سایزها و جنس‌های مختلف اجرا شده است که ۳,۹۰۰ کیلومتر آن داخل شهر اصفهان قرار دارد.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۷۷ درصد از شبکه فاضلاب شهر اصفهان از جنس بتن و نزدیک به ۲۱ درصد از جنس پلیمر و پلی اتیلن است.

مدیر دفتر مطالعات و بررسی فنی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از ۳,۹۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب حدود ۴۰۰ کیلومتر یعنی ده درصد آن در حالت خوردگی یا گرید شماره چهار و پنج است که باید بازسازی، تعمیر و نوسازی شوند.

شمسایی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد از شبکه فاضلاب اصفهان نیاز به بازسازی دارد، اضافه کرد: بازسازی ۴۰۰ کیلومتر در برنامه کوتاه مدت و بلندمدت شرکت آب و فاضلاب است و طی شش سال گذشته به صورت متوسط ۱۰ کیلومتر از شبکه مورد بازسازی قرار گرفته است.

وی افزود: حدود ۲۸ تصفیه خانه فاضلاب در استان وجود دارد که شش مترمکعب در ثانیه فاضلاب تصفیه می‌کند. این تصفیه خانه‌ها برای صنعت و فضای سبز شهری در حال استفاده بوده و نزدیک به سه میلیون نفر را تحت پوشش دارد.

مدیر دفتر مطالعات و بررسی فنی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه با توجه به جنس لوله‌ها شبکه فاضلاب بیش از ۳۰ تا ۳۵ سال عمر نخواهد داشت، افزود: مواد شیمیایی بیولوژیکی و فیزیولوژیک مؤلفه‌های اصلی خوردگی شبکه فاضلاب هستند که مؤلفه بیولوژیک توسط عموم مردم احساس می‌شود و بوی مشمئز کننده فاضلاب ناشی از وجود گوگرد یا h۲s است که داخل شبکه فاضلاب است. این h۲s با رطوبت داخل لوله‌ها ادغام و ترکیب اسید سولفوریک را می‌دهد و در دیواره لوله خوردگی ایجاد می‌کند.

شمسایی تصریح کرد: وجود فاضلاب صنعتی، ماند فاضلاب، تلاطم در شبکه‌ها، اضافه شدن ظرفیت و جمعیت به یک محدوده، بار ترافیکی، آبیاری فضای سبز باعث ریزش خاک می‌شود. از این رو علت ریزش کنار خیابان‌ها تنها خوردگی تأسیسات فاضلاب است.

وی اضافه کرد: فرونشست زمین را قبول داریم اما مواردی که در شبکه‌های فاضلاب مشاهده می‌کنیم ناشی از فرونشست نبوده و تنها به خوردگی تأسیسات مربوط می‌شود.

کد خبر 577410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.