تدوین بسته جامع اشتغال‌زایی برای افراد دارای معلولیت

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور از تدوین بسته جامع اشتغال‌زایی برای افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: این بسته جامع بر اساس نظام لایه‌بندی افراد دارای معلولیت شامل افراد غیرقابل توانمندسازی و افراد قابل توانمندسازی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن ایروانی اظهار کرد: بر اساس نظام لایه‌بندی برخی افراد دارای معلولیت، کسانی هستند که به علت شدت آسیب‌ها و مشکلات، در گروه افراد غیرقابل توانمند ساز قرار می‌گیرند. این افراد باید بر اساس نظام لایه‌بندی تأمین اجتماعی در گروه دریافت‌کننده بسته خدمات حمایتی کامل قرار گیرند و مورد مراقبت دائمی قرار گیرند.

وی افزود: این افراد باید از کمک‌هزینه‌های مستمری بهره‌مند شوند تا خانواده بتواند از آن‌ها نگهداری کند و در کنار آن نیز لوازم بهداشتی و معیشتی دیگری را دریافت کنند. به‌جز این دسته، بقیه افراد دارای معلولیت کسانی هستند که در دسته قابل توانمندسازی قرار می‌گیرند. اگر ما این دسته از افراد را مشمول برنامه‌های آموزش، حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی قرار دهیم، این افراد می‌توانند از یک زندگی مستقل همراه باکرامت برخوردار شوند.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اما اگر چنین تدبیری را برای آن‌ها در نظر نگیریم این افراد به علت اینکه از حداقل درآمد برخوردار نیستند جز افراد گروه حمایتی قرار می‌گیرند و دولت‌ها باید هزینه زیادی را صرف پرداخت کمک‌هزینه‌ها، مستمری‌ها و کمک‌های معیشتی کنند. این امر نشان می‌دهد که ضرورت دارد که بحث اشتغال‌زایی جز اولویت‌های اصلی برنامه‌های مربوط به افراد دارای معلولیت قرار گیرد.

وی افزود: در این راستا دفتر توانمندسازی معلولین طی دو ماه گذشته، بسته جامع اشتغال‌زایی را برای افراد دارای معلولیت تدوین کرده که هدف آن، حمایت از اشتغال و ایجاد فرصت‌های برابر برای افراد معلول است که بتوانند مهارت یاد بگیرند و معیشت خود را تأمین کنند. این امر موجب می‌شود مشارکت آنان در زندگی اجتماعی بالا برود.

ایروانی افزود: در این راستا لازم است که وضع موجود خود را بشناسیم و فرصت‌های شغلی آسان را که معلولین قادر به انجام آن‌ها باشند، فراهم کنیم. باید الگوهای جدیدی که اکنون در اشتغال وجود دارد، شناسایی کنیم. به‌ویژه آنکه در آینده اقتصاد به سمت اقتصاد پلت فرمی می‌رود و بسیاری از مشاغل سنتی ممکن است حذف شود.

طبقه‌بندی سه مسیر شغلی دربسته جامع اشتغال‌زایی معلولان

وی گفت: ما باید موانع و نیازهای خود را هم بشناسیم که بتوانیم در آن راستا برنامه‌ریزی کنیم و بتوانیم آموزش‌هایی را در زمینهٔ مهارت‌های پایه برای آماده‌سازی روانی در زمینهٔ اشتغال، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های کارآفرینی ارائه دهیم.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم و پشتیبانی و حمایت‌های لازم را انجام دهیم و همچنین اطلاع‌رسانی کافی به گروه هدف خود را داشته باشیم که قوانین و مقررات را بشناسند و بتوانند فرصت‌های شغلی را شناسایی کنند. در این بسته جامع، اشتغال‌زایی افراد دارای معلولیت ما سه تا مسیر شغلی اصلی شامل استخدام، خوداشتغالی و کارآفرینی برای افراد دارای معلولیت را طبقه‌بندی کردیم.

وی با بیان اینکه طبقه اول بسته جامع اشتغال‌زایی معلولان، شامل استخدام است، افزود: معیار و شاخص این است که بتوانیم افراد را به توانایی پرداخت حق بیمه برسانیم یعنی آن‌ها را بیمه‌پرداز کنیم که این‌یک شاخص مهم برای سنجش سطح توانمندی افراد محسوب می‌شود.

تربیت ۶۰ تسهیل‌گر شغلی در سال جاری

ایروانی اظهار کرد: برای رساندن معلولان به پرداخت حق بیمه، قرار است ما اقداماتی را انجام دهیم ازجمله اینکه ۶۰ تسهیل‌گر شغلی در سال ۱۴۰۱ تربیت می‌کنیم که هراستان حداقل یک نفر را داشته باشند که این تسهیلگران شغلی کارشان این است که هدایت مسیر شغلی را بر عهده بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در کنار این‌ها اقدامات دیگری می‌خواهیم صورت دهیم، افزود: در نظر است مراکز پشتیبانی شغلی اجتماع‌محور را فعال کنیم، راه بیندازیم و همچنین بتوانیم تسهیل دسترسی برای افراد دارای معلولیت به سایت‌های استخدامی و پلت‌فرم‌های دورکاری ویژه افراد دارای معلولیت را فراهم کنیم.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در نظر است از تسهیل‌گران و داوطلبان برنامه‌های حوزه توان‌بخشی از طریق تسهیلات بیمه سهم خویش‌فرمایی، حمایت بیمه‌ای کنیم و می‌خواهیم فرصت‌های ماده ۱۲ قانون حمایت از حقوق معلولان که مربوط به طرح ارتقای کارانه افراد دارای معلولیت می‌شود، ماده ۱۳ که مربوط به پرداخت حق بیمه سهم کارفرما می‌شود و ماده ۱۵ که مربوط به استخدام سه درصد افراد دارای معلولیت می‌شود را فراهم کنیم که افراد دارای معلولیت بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

نمی‌توان تنها یک مدل برای استخدام معلولان داشت

وی با اشاره به سهمیه استخدام سه درصد برای افراد دارای معلولیت، گفت: این سهمیه در سال حدود یک هزار و ۷۰۰ است که همین سهمیه به‌طور کامل تکمیل نمی‌شود به علت اینکه ممکن است افراد دارای معلولیت در آزمون کتبی قبول نشوند یا در مصاحبه آن نتوانند پذیرفته شوند. این امر به آن معنا است که سالی یک هزار و ۷۰۰ سهمیه نمی‌تواند مشکل معلولین را برطرف کند و لازم است که ما به سمت گزینه‌های مختلفی برویم که هر گزینه بتواند افرادی که توانایی‌های متفاوتی رادارند، پوشش دهد.

ایروانی افزود: یعنی ما نمی‌توانیم فقط یک مدل استخدام داشته باشیم و آن مدل را به همه افراد دارای معلولیت تسری بدهیم بلکه لازم است که برای اشتغال گزینه سازی کنیم و افرادی که نیازمند اشتغال حمایت‌شده هستند در ساختارهای موجود از طریق مراکزی که وجود دارد، به‌کار گیریم.

به گزارش ایمنا، سازمان بهزیستی ایران یک‌نهاد دولتی زیرمجموعه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ایران است که خدماتی را به افراد نیازمند جامعه ارائه می‌دهد. بنیان‌گذاران این نهاد محمدعلی فیاض‌بخش و سیدمحمدباقر حسینی لواسانی است.

کد خبر 577398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.