بسیاری از جلسات فرونشست زمین موازی‌کاری است/ برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان، گفت: جلسات مختلفی در خصوص فرونشست زمین برگزار می‌شود اما بسیاری از آن‌ها موازی کاری است از این رو باید متولی متمرکز با مشارکت دستگاه‌های ذیربط و مشارکت ذینفعان به ویژه اصحاب رسانه درنظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اکبری امروز _سه‌شنبه سوم خردادماه_ در جلسه هم‌اندیشی بررسی، علل و ارائه راهکار در خصوص فرونشست زمین و مشکل آب در استان اصفهان، اظهار کرد: اول خردادماه مصادف با روز جهانی تنوع زیستی بود، شعار امسال هم «ساخت آینده‌ای مشترک برای همه اشکال زندگی» بود که این یک شعار مترقی است و برای کل نسل‌ها جاری است، به هر حال تمام اجزای زنده و غیرزنده تنوع‌زیستی با روابط بسیار پیچیده سرنوشت یکسانی دارند از این رو هرجا را غیرمسئولانه دست کاری کنیم قطعاً با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: صرف نظر از ارزش‌های بسیاری که اجزای تنوع‌زیستی به صورت سرشتی دارد باید رفتار خردمندانه‌ای در مسیر توسعه پایدار و آمایش سرزمین داشته باشیم.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه در منابع آب زیرزمینی به ورشکستگی خوردیم، اضافه کرد: فرونشست زمین علل مختلف داشته است که ساختار زمین‌شناسی و جنس بستر می‌تواند از علل آن باشد اما آنچه در استان اصفهان و پیرامون مرکز شهر مسلم است برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است.

تبعات بارگذاری بیش از حد بر زاینده‌رود

وی ادامه داد: حتی متولیان وزارت نیرو که این مجوزها را در ادوار مختلف صادر کردند اعتراف می‌کنند که بارگذاری بیش از حد باعث این اتفاق شده است.

اکبری خاطر نشان کرد: واقعیتی که در موضوعات زیست محیطی نهفته بوده این است که چالش‌های زیست محیطی دیر خود را نشان می‌دهد اما وقتی خود را نشان دهد متأسفانه به مرحله غیرقابل بازگشت رسیده است.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است این بوده که منابع طبیعی در ایران و استان اصفهان معدود و نیازها روزافزون است، این منطق حکم می‌کند در مسیر توسعه پایدار حرکت کنیم اما در توسعه پایدار آمده است که نسل‌های آینده را مدنظر قرار دهیم. نسل کنونی به حدی از منابع آب زیرزمینی برداشت کردند که اکنون با مشکلات جدی مواجه هستیم و نمی‌دانیم فرزندان این مرز و بوم در آینده چگونه با مشکلات زندگی خواهند کرد اما نباید ناامید باشیم و باید چاره‌جویی کنیم.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان گفت: جلسات مختلفی در خصوص فرونشست زمین برگزار می‌شود اما بسیاری از آن‌ها موازی کاری است از این رو باید متولی متمرکز با مشارکت دستگاه‌های ذیربط و مشارکت ذینفعان به ویژه اصحاب رسانه درنظر گرفته شود تا چاره‌اندیشی و راهکاری برای فرونشست زمین پیدا کنیم.

وی ادامه داد: حقابه تالاب گاوخونی و زیست محیطی و رودخانه زاینده‌رود و استمرار آن ضامن حیات در فلات مرکزی و تاب‌آوری بوده و این در حالی است که نه تنها این موضوع را در اولویت قرار ندادیم بلکه روی آن خط کشیدیم.

اکبری گفت: تالاب گاوخونی با وسعت ۴۷ هزار هکتار طی ۳۰ سال اخیر خشک شده است، به صورت طبیعی اگر یک تالاب بخواهد خشک شود باید هزاران سال طول بکشد. این در حالی است که با بارگذاری‌های بیش از حد وضعیت این تالاب را به چالش کشاندیم.

تهیه دو سند فرادستی در راستای سند سازگاری با کم آبی استان و نقشه راه احیای زاینده‌رود

وی تصریح کرد: حقابه تالاب گاوخونی مطابق با مطالعات دانشگاه، سالانه ۱۷۶ میلیون مترمکعب است که حداقل ۱۳۷ میلیون مترمکعب در شرایط عادی و بارش برای رودخانه است که در مجموع به ۳۱۳ میلیون مترمکعب می‌رسد.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان اظهار کرد: در ادوار مختلف هر اشتباهی صورت گرفته اما مهم این است که اکنون اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. علی‌رغم پیگیری‌های محیط‌زیست زمانی که آب از سد جاری می‌شود عنوان «پایداری جریان زیست محیطی» را دارد. یعنی آبی که از سد رهاسازی می‌شود برای فضای سبز، صنعت و کشاورزی است اما غیرمنصفانه به نام محیط‌زیست است که در نتیجه این می‌شود که اکنون تالاب گاوخونی صددرصد خشک است و تنها باقیمانده آب کشاورزی وارد آن می‌شود.

وی ادامه داد: دو سند فرادستی در راستای سند سازگاری با کم آبی استان و نقشه راه احیای زاینده‌رود تهیه شده است از این رو باید با هدایت قوی و انتخاب متولی قدرتمند برای اجرایی کردن نقشه راه احیای زاینده‌رود حرکت کنیم.

کد خبر 577354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.