دستیابی به هوشمندسازی در سایه زیست‌پذیری شهری

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت گفت: زیست‌پذیری شهری به دنبال ارتقای جنبه‌های کمی و کیفی زندگی در فضای شهری است تا بتوان با الگوهای نوین به مفهوم واقعی شهر هوشمند رسید که باعث بهبود تعاملات اجتماعی شهروندان رشتی می‌شود.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت زیست‌پذیری شهری، اظهار کرد: رشد شتابان شهرنشینی و روند گسترش شهر رشت در دهه گذشته نوعی لجام گسیختگی و الگوی خودرو و شهر ارگانیک را به وجود آورده است. شهری که بدون طرح و برنامه، گسترش افقی داشته باشد سبب زمین‌های پیرامون شهر که بسیار با ارزش است، بلعیده خواهد شد و شاهد ناهنجاری‌های مختلف در عرصه کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهر رشت با ازدحام، شلوغی، ترافیک، آلودگی محیط زیست (آب، خاک، هوا)، رقابت‌های نابرابر در شغل، درآمد و مسکن مواجه است و این امر منجر به سقوط ارزش‌های انسانی حاکم بر روابط اجتماعی خواهد شد.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: مدیرت شهری به دنبال زیست‌پذیری شهری جهت ارتقای جنبه‌های کمی و کیفی زندگی در فضای شهری رشت است تا بتوان با الگوهای نوین آمایشی به مفهوم واقعی اصولی مانند شهر هوشمند و فشرده رسید، همچنین با استفاده از تکنیک‌های طراحی محیطی مانند رنگ‌آمیزی، تناسب قطعات، جداول و نورپردازی می‌توان فضاهای تعاملی را در بستر محیط طبیعی و مصنوعی مانند بوستان‌ها و پارک‌های شهری ایجاد کرد.

وی گفت: زیست‌پذیری شهری باعث بهبود تعاملات اجتماعی شهروندان رشت می‌شود، لذا با این روند "رشتوندان" می‌توانند نسبت به محیط پیرامونی زندگی خود حس تعلق داشته باشند، در نتیجه الگوی شهروند مشارکت‌پذیر و مسئول در قالب رابطه‌ای اثرگذار و دوسویه ایجاد می‌شود.

مطالبی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن پتانسیل‌های طبیعی و فرهنگ بومی در شهر رشت و با توجه به سابقه، تعاملات و تنوع فرهنگی نیاز است از الگوها، المان‌های بومی و طبیعی و مصالح سازگار با طبیعت جهت بازآفرینی حقیقی که هدف آن هویت‌بخشی شهری استفاده شود.

وی با بیان اینکه توجه به سیما و منظر شهری و منافع عمومی حاصل از آن بازخورد مثبتی دارد، اضافه کرد: این روند سبب می‌شود که بین ساختار و کارکرد اجزا یعنی مدیریت شهری و حکم‌روایی شهری و شهروندان (رشتوندان) نوعی تطابق، تناسب و پیوند برقرار شود و فضاهای شهری نیز دور از تعارضات سیمایی، منظر، نما، کالبدی و محیط زیستی ایجاد خواهد شد و شهر به سمت الگوی انسان‌محور سوق داده می‌شود.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت در خصوص اهداف شهر زیست‌پذیر، تصریح کرد: در راستای دستیابی به اهداف شهر زیست‌پذیر می‌توان شهروندان را به پیاده‌روی و استفاده از وسایل نقلیه غیرموتوری مانند دوچرخه تشویق کرد و با ایجاد محیط‌های مناسب به ویژه برای بانوان و اختصاص فضاهای مناسب و گسترش پارک‌های بانوان می‌توان باعث سرزندگی، نشاط و تندرستی آنها شد، در مجموع ابزارهای مختلف علاوه‌بر تأمین رفاه و آسایش رشتوندان، آرامش شهری را نیز فراهم می‌کند که هدف یک شهر زیست‌پذیر است.

کد خبر 577266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.