آمدیم، نبودید!

سوم خردادماه سال ۱۳۶۱ از روزهای ماندگار و به‌یاد ماندنی در تاریخ این مرز و بوم است، روزی که رزمندگان اسلام پس از ۵۷۸ روز اشغال، خونین‌شهر را در آغوش گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ساعت دو بعدازظهر روز سوم خرداد ۱۳۶۱ پس از ۲۴ روز نبرد بی‌امان، خرمشهر به طور کامل از اشغال نظامیان عراق خارج شد و عملیات «الی بیت‌المقدس» که در دهم اردیبهشت این سال آغاز شده بود، به پیروزی رسید.

حسین سالمی، یکی از رزمندگان دفاع مقدس با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر، نقطه عطف جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به‌شمار می‌رود، می‌گوید: زمانی که بعثی‌ها جای پای خود را در خرمشهر سفت کردند، این پیروزی بزرگ را مقدمه‌ای برای سرنگونی انقلاب می‌دانستند.

وی می‌افزاید: اشغال خرمشهر برای آنها هم از بعد نظامی اهمیت داشت و هم از لحاظ آرمان‌های حزب بعث که معتقد بود، همه مناطق عرب‌نشین کشورهای همسایه باید به سرزمین بزرگ پدری اعراب که همان عراق باشد، بپیوندند و خرمشهر اولین شهری بود که این آرزوی حزبی را محقق می‌کرد.

سالمی با بیان اینکه سرمستی از اشغال خرمشهر برای بعثی‌ها به حدی بود، که می‌گفتند: اگر ایرانیان خرمشهر را می‌خواهند باید به کره ماه بروند!، ادامه می‌دهد: آنها آمده بودند که بمانند، همان‌طور که دیوار نوشته معروف خرمشهر، «جئنا لنبقی» نشان می‌دهد.

این رزمنده دفاع مقدس می‌گوید: این جمله‌ای که همسایه متخاصم بر یکی از دیوارهای مجروح خرمشهر نوشت، نمکی بود، روی تن زخمی خونین‌شهر که رزمندگان اسلام آن را تاب نیاوردند. وی می‌افزاید: بعثی‌ها بر در و دیوار خرمشهر نوشته بودند که «ما آمدیم بمانیم»؛ ما رفتیم، نوشتیم: «ما آمدیم، شما نبودید.»

برگ برنده‌ای که از دست عراق خارج شد

علی شاه‌نظری یکی از رزمندگان و شاهدان عینی سالروز آزادسازی خرمشهر است؛ وی که در آن زمان ۱۸ سال بیشتر نداشت، می‌گوید: محاصره خرمشهر که تمام شد، پاک‌سازی آن از نیروهای عراقی شروع شد؛ برای این منظور از چند نقطه در گروه‌های مختلف از جمله از سمت کارون وارد خرمشهر شدیم تا در نهایت به مسجد جامع خرمشهر رسیدیم و تمام رزمنده‌ها و تمام کسانی که در عملیات الی بیت‌المقدس بودند و از هر جایی که وارد شهر شدند، دنبال پیدا کردن مسجد جامع بودند.

وی می‌افزاید: زمانی که چشم رزمندگان به گنبد مسجد جامع می‌خورد، گویا دنیا را به آنها داده بودی! تمام نیروهایی که اطراف مسجد جامع جمع شده بودند، شروع به تمیزکاری اطراف مسجد کردند، آب از تانکرها می‌آوردند و زمین را آب‌پاشی و جارو می‌کردند.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه همان روز یکی از رزمنده‌ها از گنبد مسجد بالا رفت و اذان گفت، ادامه می‌دهد: واقعاً عجیب بود که رزمنده‌ها چطور توانستند در آن مدت کم، صحن مسجد را آماده نماز کنند. در این فاصله، آیت‌الله جمی، امام جمعه آبادان هم خودش را به خرمشهر رساند و برای نماز به او اقتدا کردیم، نماز باشکوه آن روز تکرارناشدنی بود.

شاه‌نظری می‌گوید: وضعیت ایران پس از آن اتفاق در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تغییر یافت و نظام جمهوری اسلامی ایران که با حمله رژیم بعث عراق ممکن بود، سقوط کند و کشور نیز تجزیه شود، موقعیتش تثبیت شد و دست برتر را در عرصه‌های سیاسی و نظامی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر از دست بعثی‌ها در آن زمان با واکنش‌های مختلفی در رسانه‌های جهان روبه‌رو شد، می‌افزاید: روزنامه «گاردین» چاپ انگلستان درباره فتح خرمشهر نوشت: «سقوط خرمشهر یعنی سقوط آخرین و مهم‌ترین افتخار جنگی عراق و ایرانی‌ها با باز پس گرفتن آن، این برگ برنده را که به وسیله آن صدام می‌کوشید، ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، از دست بغداد ربودند.»

این رزمنده دفاع مقدس ادامه می‌دهد: اسارت چند هزار تن سرباز عراقی بعد از فتح خرمشهر از رخدادهای جالب عملیات الی بیت‌المقدس بود که خود نشانگر عمق تزلزل ارتش بعثی بود، روزنامه «فاینشنال تایمز» با اشاره به ایجاد تزلزل در ارتش صدام بعد از فتح خرمشهر، این شکست را برای بعثی‌ها فاجعه‌آمیز توصیف کرد و نوشت: «سقوط خرمشهر و اسارت هزاران سرباز عراقی را فقط می‌توان یک شکست فاجعه‌آمیز دانست و ارتش عراق تحقیر ناشی از آن را نمی‌تواند فراموش کند، این عمل، افزون بر یک ضربه استراتژیک، از نظر روانی ضربه عظیمی به ارتش عراق وارد کرد.»

کد خبر 577210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.