هر نوع بثورات جدی باید بررسی شود/ایمنی ۸۰ درصدی واکسن آبله در برابر آبله میمون

یک اپیدمیولوژیست ‌گفت: واکسن آبله مصونیت قابل ملاحظه‌ای در برابر این بیماری ایجاد می‌کند؛ بنابراین نگرانی کمتری برای جمعیت سالمند و میانسال کشور وجود دارد، زیرا در دوران کودکی واکسن آبله را دریافت کرده‌اند.

مسعود یونسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اطلاعات رسمی که درحال‌حاضر پیرامون بیماری آبله میمون در دنیا منتشر شده، نشان می‌دهد که این بیماری از گذشته در جوامع انسانی به علت تماس با این حیوان به وجود آمده است.

وی با اشاره به گردش ده‌ها ساله این بیماری در بخش‌هایی در دنیا افزود: اهمیت بیماری آبله میمون در شرایط کنونی به این دلیل است که در کشورهایی ظاهر شده که پیش از این دیده نمی‌ شد؛ به عبارت دیگر آبله میمون کم‌وبیش در کشورهای آفریقایی گزارش می‌شد اما اکنون به کشورهای اروپایی و آمریکا رسیده است که رفتار جدیدی از ویروس به شمار می‌آید.

این اپیدمیولوژیست تغییر مکان انتشار بیماری را نشان‌دهنده رفتار جدید ویروس دانست و گفت: پرسش‌هایی مانند اینکه آیا با بیماری جدیدی روبه‌رو هستیم و احتمال شیوع گسترده آن وجود دارد، موضوعاتی است که هنوز اطلاعاتی درباره آن‌ها وجود ندارد.

وی راه اصلی انتقال این ویروس را تماس طولانی‌مدت و از طریق ریزقطرات اعلام کرد و ادامه داد: ممکن است خطر انتقال تنفسی نیز وجود داشته باشد بنابراین فعلاً باید احتیاط‌های همه‌جانبه را به کار بگیریم.

ایمنی سالمندان و میانسالان

یونسیان با اشاره به اینکه واکسن آبله مصونیت قابل ملاحظه‌ای در برابر این بیماری ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: بیشتر جمعیت سالمند و میانسال کشور در دوران کودکی واکسن آبله را دریافت کرده‌اند و از آنجا که این واکسن مصونیت مادام‌ العمر ایجاد می‌کند، می‌توان گفت نگرانی کمتری برای جمعیت میانسال واکسینه شده وجود دارد.

وی درباره پیامدهای احتمالی شیوع آبله میمون اظهار کرد: در صورتی که این بیماری وارد برخی کشورها شود، واکسیناسیون محدودی برای مقابله با آن انجام خواهد شد و برخلاف کرونا، واکسیناسیون عمومی در دستور کار قرار نمی‌گیرد.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به اطلاعاتی که در زمینه پیشگیری و درمان آبله میمون وجود دارد، گفت: داروهای ویروسی و داروهایی که بر مبنای روش‌های ایمونولوژیک تولید شده است، می‌تواند این بیماری را درمان کند و خودداری از تماس مستقیم با فرد مشکوک یا بیمار، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک در شرایط مشکوک بهترین راه پیشگیری از ابتلاء به ویروس به شمار می‌رود.

وی تا آن زمان هرگونه بیماری که بثورات جدی ایجاد کند را نیازمند بررسی جدی دانست و تاکید کرد: در صورت لزوم آزمایش‌های ویروس‌شناسی و آزمایش پی‌سی‌آر نیز روی موارد مشکوک باید انجام شود البته از آنجا که عامل این بیماری برخلاف کرونا ویروس که از نوع آران‌ای بود، از نوع دی‌ان‌ای است، کمتر دچار جهش‌هایی خواهد شد که درباره ویروس‌هایی مانند کرونا و آنفولانزا اتفاق می‌افتد.

اثربخشی ۸۰ درصدی واکسن آبله

یونسیان با اشاره به ویژگی سرایت‌پذیری کمتر ویروس آبله میمون، گفت: اگر واکسنی برای این بیماری به شکل اختصاصی تولید شود، یک نوبت واکسیناسیون برای ایجاد ایمنی در افراد کفایت می‌کند و نیاز به دریافت دوزهای یادآور نیست، به همین دلیل حتی واکسن آبله نیز می‌تواند در برابر این بیماری حدود ۸۰ درصد مصونیت ایجاد کند.

وی افزود: در صورت ایجاد علائم در بدن افراد، باید به مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت مراجعه کنند تا اقدامات لازم در زمینه تشخیص یا پیشگیری از بیماری برای آن‌ها انجام شود و هرگونه اطلاعات جدید در این زمینه نیز از طریق مراجع ذی‌ربط در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: هنوز اطلاعات کافی درباره این بیماری وجود ندارد و بسیاری از متخصصان معتقدند که سرایت‌پذیری و شدت آبله میمون به اندازه کرونا نیست با این حال باید پیش از شیوع گسترده آن در کشور، موضوع را جدی بگیریم و در صورتی که داده‌های آینده نشان از خطر پایین بیماری داشت، احتیاط را کاهش دهیم.

کد خبر 577185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.