مردم اصفهان از رئیس‌جمهور چه می‌خواهند؟

یکی از اهمیت بازگشایی رودخانه زاینده‌رود و فرونشست می‌گوید و دیگری از تورم و لزوم رسیدگی به وضع گرانی‌ها؛ فرد دیگر کاهش آلودگی هوا را مطرح می‌کند و خلاصه هر کدام از اصفهانی‌ها موضوعی را از رئیس‌جمهور می‌خواهند که جزو مشکلات این استان است و امیدوارند در سفر رئیس‌جمهور به مشکلات آن‌ها پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تأکیدهای مقام معظم رهبری به مسئولان کشور مبنی بر شنیدن و رسیدگی به مطالبات مردم، این روزها خواسته‌های مردم بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شود؛ در این میان رسیدگی به وضعیت اقتصاد و مسکن درصدر مطالبات آحاد جامعه به‌ویژه قشر متوسط و ضعیف قرار دارد.

درحال‌حاضر مردم استان اصفهان پیگیر زمان سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان و برنامه‌های مدنظر این سفر هستند و هر فرد بسته به نوع صنفی که در آن فعالیت می‌کند، خواسته و مطالبه‌ای از رئیس‌جمهور دارد و امیدوار است که رئیس‌جمهور به این مطالبات بپردازد و بسیاری از مشکلات آنان را رفع کند. خبرنگار ایمنا از سطح شهر درمورد خواسته‌های مردم اصفهان از رئیس‌جمهور پرسیده است.

احیای رودخانه زاینده‌رود نه برای تفریح بلکه برای جلوگیری از فرونشست

اسدی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مهم‌ترین خواسته ما، احیای زاینده‌رود و جاری شدن آن است. برخی از مسئولان و مشاوران دستگاه‌های متولی فکر می‌کنند ما مردم اصفهان جاری شدن آب زاینده‌رود را به خاطر تفریح می‌خواهیم؛ در صورتی که اگر بر روی مسئله آب تأکید داریم به خاطر تفریح و وقت‌گذرانی در پل خواجو نیست.

وی می‌افزاید: پدرم کشاورز است، هرچند آب زاینده‌رود با مساعدت مسئولان برخی از ایام سال باز می‌شود، اما این مقدار آب جوابگوی مصرف آب کشاورزی شهرستان اصفهان نیست؛ ضمن اینکه همین قطع شدن و جاری کردن آب زاینده‌رود باعث شده بناهای تاریخی و خیابان‌ها و منازل مسکونی اصفهان با خطر فرونشست و تخریب روبه‌رو شود.

توجه به خشکسالی و برخورد قاطع با صنایع آب بر اصفهان

مرد میانسالی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برخی از مسئولان در گذشته با بی‌تدبیری اصفهان را خراب کردند. چرا در شهری که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است و در طول تاریخ همواره با مخاطره خشکسالی روبه‌رو بوده است، به بهانه اشتغال، صنایع آب‌بر را در آن استقرار می‌دهند؛ صنایعی که جز آلودگی هوا و خشکسالی برای استان ارمغانی به همراه نداشته است!

وی ادامه می‌دهد: بنا به گفته کارشناسان، مازوت‌سوزی و آلودگی هوای ایجاد شده در اثر فعالیت صنایع آب‌بر باعث کاهش باران می‌شود؛ به همین جهت از رئیس‌جمهور تقاضا داریم به مسئله نظارت بر فعالیت‌های صنایع آب‌بر اصفهان ورود جدی داشته باشد زیرا این صنایع از هیچ مقام قضائی و انتظامی استان اصفهان حرف‌شنوی ندارند.

مازوت‌سوزی در اصفهان را متوقف کنند

همسر این مرد میانسال می‌گوید: مازوت‌سوزی و گردوغبار و ریزگردها این شهر زیبا را با چالش جدی روبه‌رو کرده و باعث شده بسیاری از شهروندان ازجمله خودم به انواع بیماری‌های تنفسی مبتلا شویم.

وی ادامه می‌دهد: از رئیس‌جمهور تقاضا دارم جلوی مازوت‌سوزی برخی صنایع در استان اصفهان را بگیرد؛ زیرا این صنایع نه به اخطارهای دادستان و نه به مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا توجه نمی‌کنند و ما شهروندان در اخبار شاهد هستیم که مازوت‌سوزی در این استان هر روز به‌ویژه در ایام سرد سال افزایش پیدا می‌کند.

کاهش قیمت مسکن را در اولویت قرار دهند

خانم رضایی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هر فرد بنا به مشکلی که دارد، از رئیس‌جمهور خواسته‌ای دارد اما به نظر من عمده مطالبه مردم جامعه به‌ویژه جوانان مجرد بحث کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها است؛ متأسفانه قیمت مسکن و اجاره‌بهای منزل طی سال‌های اخیر به‌ویژه سال گذشته افزایش نجومی داشته است و همین امر باعث شده بسیاری از افراد جامعه با مشکلات جدی در این حوزه داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: دولت‌های قبل برای رفع این معضل اقدام به طرح‌هایی همچون مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن کرده‌اند؛ اما این اقدامات نتوانسته هنوز قیمت افسارگسیخته مسکن و اجاره‌بهای منزل را کاهش دهد، به همین منظور از رئیس‌جمهور تقاضا داریم همان‌طورکه اولویت اصلی امروز در کشور افزایش و جوانی جمعیت است، در کاهش قیمت افسارگسیخته مسکن ورود جدی‌تر داشته باشد تا جوانان بیشتری ترغیب به ازدواج و فرزندآوری شوند.

مافیای کنکور در کشور برچیده شود

خانم میانسالی که منتظر تعطیلی کلاس خصوصی فرزندش است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بسیار خوشحال هستم که رئیس‌جمهور به استان اصفهان سفر می‌کند اما امیدوارم در این سفر مصوبات خوبی برای رفاه و آسایش مردم کشور به‌ویژه مردم اصفهان تصویب کند. تنها خواسته ما از رئیس‌جمهور علاوه بر توجه به وضعیت بی‌آبی و گرانی و تورم در استان اصفهان این است که برای یک‌بار هم که شده تصمیماتی مهم درباره حذف کنکور بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: همه کارشناسان و صاحب‌نظران طی سال‌های اخیر به این مسئله اذعان دارند که مافیای کنکور بر کشور سایه انداخته، ضمن اینکه هزینه‌های کتاب‌های کمک‌درسی و تست کنکور طی سال‌های اخیر به‌ویژه سال گذشته با افزایش غیرمنطقی روبه‌رو بوده است؛ همین موضوع موجب شده بسیاری از والدین نتوانند هزینه تهیه این کتاب‌ها را تهیه کنند؛ به‌عنوان نمونه برای تأمین هزینه کتاب‌های کنکور، مجبور شدم طلاهایم را بفروشم.

لزوم توجه به پوشش بیمه‌ها و افزایش تعرفه‌های پزشکی

خانم جوانی که به‌اتفاق همسرش در حال پیاده‌روی است، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مسئله‌ای که عنوان می‌کنم هرچند در اختیار رئیس‌جمهور و دولت نیست، اما از رئیس‌جمهور تقاضا دارم حداقل این موضوع را در جلسه سران سه قوا مطرح کنند که برخی از قوانینی که در مجلس به تصویب می‌رسد، نیاز به کارشناسی بیشتری دارد که نمونه بارز آن افزایش تعرفه‌های پزشکی است.

وی ادامه می‌دهد: تعرفه‌های پزشکی هرساله با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده و امسال این تعرفه‌ها افزایش غیرمنطقی داشته است. بسیاری از افراد جامعه تحت پوشش بیمه نیستند و همین امر باعث شده که نتوانند از خدمات درمانی بهره ببرند و آن‌هایی هم که تحت پوشش بیمه هستند بازهم در پرداخت تعرفه‌های پزشکی مشکل داشته باشند. آقای رئیسی یکی از شعارهایی که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری دادند، بحث ارتقای نظام سلامت کشور بود؛ به همین منظور از ایشان تقاضا داریم نسبت به تعیین نرخ عادلانه تعرفه‌های پزشکی اقدامی انجام دهند.

ارتقای وضعیت معیشت معلمان در اولویت باشد

فرد میانسالی که معلم متوسطه دوم است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تنها خواسته ما معلمان از رئیس‌جمهور این است که نسبت به ارتقای وضعیت معیشت معلمان چاره‌ای بیندیشند، هرچند رئیس‌جمهور و هیئت دولت تمام توان خود را برای رفع مشکلات معلمان به‌کار برده‌اند اما لازم است نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: طرح‌هایی همچون رتبه‌بندی معلمان هنوز برای بسیاری از معلمان در هاله‌ای از ابهام است؛ به همین جهت باید رئیس‌جمهور در وضع سیاست‌های حمایتی، تشویقی آموزش‌وپرورش خود نظارت مستقیم داشته باشد و تمام کار را به وزیر محترم آموزش‌وپرورش نسپارد.

به وضعیت اشتغال جوانان توجه کنند

جوانی که به همراه دو دوست خود در پیاده‌راه چهارباغ در حال صحبت است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: چه بگویم؛ مگر حرف ما جوان‌ها هم شنیده می‌شود؟ بسیاری از متولیان اشتغال می‌گویند، وضعیت اشتغال در کشور خوب است و افرادی که بیکار هستند به خاطر توقعات بیجا و انتظارات اشتباه آنان درباره اشتغال است؛ درصورتی‌که من جوان ایرانی کفش‌هایم برای پیدا کردن یک شغل آبرومند با درآمد حداقلی پاره شده است.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه بسیاری از مشاغل به‌ویژه مشاغل خدمات‌رسان همچون رستوران‌ها، سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای قوانین کار را رعایت نمی‌کنند و با گذاشتن شرایط خلاف قانون کار همچون نبود بیمه، یک ماه بدون حقوق کارآموزی کردن، حق بسیاری از ما جوانان که به خاطر مشکلات مالی مجبور به قبول این نوع کارها هستیم را ضایع می‌کنند؛ به همین منظور از رئیس‌جمهور تقاضا داریم اگر دولت توان ایجاد اشتغال ندارد حداقل وزارت کار و تعاون را مجبور کند که با سودجویی این مشاغل در جذب نیروی کار، برخورد قاطع و جدی داشته باشند.

تخصیص اعتبار برای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی

آقای مینایی که درگذر فرهنگی چهارباغ فروشگاه صنایع‌دستی دارد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از جانب صنف خودم از رئیس‌جمهور تقاضا دارم که مسئله بیمه هنرمندان را در اولویت قرار دهد، زیرا باعث شده بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی این شهر به دلیل نبود بیمه از این حرفه خداحافظی و یا به خارج از کشور مهاجرت کنند.

وی ادامه می‌دهد: اداره کل میراث فرهنگی در پاسخ به دلیل بیمه نشدن هنرمندان می‌گوید که دولت هرساله در بودجه‌ای که به مجلس برای تصویب ارسال می‌کند، منابع مالی را برای بیمه هنرمندان در نظر نگرفته است و همین امر باعث شده که ما نتوانیم شما هنرمندان را بیمه کنیم، به همین جهت از رئیس‌جمهور جمهور تقاضا داریم در بودجه دولت ردیف اعتباری را برای بیمه هنرمندان لحاظ کند.

لزوم سیاست‌گذاری درست برای کاهش قیمت نهاده‌های دامی

فرد میانسالی که در حرفه دامداری فعالیت می‌کند، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سیاست‌های اشتباه در حوزه جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر، باعث شده بسیاری از دامداران شهر اصفهان مشکلات عدیده‌ای داشته باشند که بارزترین نمونه آن، مشکل در تأمین نهادهای دامی است. نهاده‌های دامی درطی سال‌های اخیر به‌ویژه سال گذشته با افزایش قیمت نجومی روبه‌رو بوده است.

وی ادامه می‌دهد: افزایش نجومی قیمت نهادهای دامی باعث شده است بسیاری از دامداری‌های اصفهان تعطیل شود و در مقابل این تعطیلی قیمت گوشت قرمز در بازار با افزایش چشمگیری داشته است؛ به همین منظور از رئیس‌جمهور تقاضا داریم اقدامات لازم برای وضع سیاست‌گذاری‌های مناسب در حوزه جهاد کشاورزی به‌ویژه رفع مشکلات تأمین نهاده‌های دامی انجام دهد.

مکلف کردن وزارتخانه‌ها برای افزایش سهمیه اشتغال معلولان

مرد میانسالی که روی ویلچر نشسته است به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: متأسفانه ما معلولان، مهجورترین قشر جامعه هستیم. هرچند در قانون‌گذاری قوانین خوبی برای حمایت از معلولان و ایجاد اشتغال آن وضع شده است اما هیچ‌کدام این قوانین را کامل عملیاتی نکرده‌اند؛ به‌عنوان نمونه در قانون آمده که اداره‌های دولتی موظف هستند در آزمون استخدامی بخشی از ظرفیت خود را به معلولان اختصاص دهند، اما این در عمل اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: هرچند در دفترچه آزمون استخدامی عنوان می‌شود که این تعداد نفر برای اشتغال معلولان درنظر گرفته شده است اما در عمل هیچ جذبی از معلولان برای اشتغال در اداره‌های دولتی صورت نمی‌گیرد. من معلول نسبت به این بی‌عدالتی باید به کجا شکایت کنم؟ به همین جهت ما معلولان از رئیس‌جمهور تقاضا داریم وزارتخانه‌های خود را نسبت به اجرای این قانون موظف کند.

به گزارش ایمنا، عده بسیاری از مردم که از آن‌ها درباره مطالبات‌شان از رئیس‌جمهور پرسیده شد، بعد از موضوع جاری شدن زاینده‌رود در اصفهان نسبت به مسئله تورم و گرانی کالاهای اساسی گلایه داشتند و فصل مشترک خواسته تمام این افراد از رئیس‌جمهور این بود که تورم را در کشور ثابت نگه‌داشته و چاره‌ای برای رفع گرانی‌های کالای اساسی کنند.

کد خبر 577154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.