۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
شهید محمود شهبازی به روایت نشر

یک روز پیش از آزادسازی خرمشهر، فرمانده‌ای میهمان ملکوتیان شد که شیوه زندگی کوتاهش هم نشان می‌داد که او بیشتر اهل آسمان است تا اهل زمین.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار شهید «حاج محمود شهبازی» از سرداران فاتح عملیات «الی بیت‌المقدس» است که حتی آن دوران، دوستان و اقوامش نمی‌دانستند، فرمانده است، برای معرفی این سردار گمنام، کتاب‌های متعددی به رشته تحریر در آمده است که در این گزارش نگاهی به بعضی از آنها خواهیم داشت.

مهاجر

«مهاجر»، روایتی از خاطرات، زندگی‌نامه، عکس‌ها و وصیت‌نامه فرمانده اصفهانی سپاه استان همدان، شهید محمود شهبازی‌دستجردی است. این کتاب به همت گروه فرهنگی شهید «ابراهیم هادی» به نگارش در آمده و ۵۰ خاطره و روایت از شهید را نقل می‌کند. برخی مطالب موجود در کتاب، عبارتند از: مهاجر ناشناخته، استقبال از امام (ره)؛ اخلاق مدیریت، موقعیت‌شناسی، سفر حج، تنگه گورک، انتخاب فرمانده، فتح‌المبین؛ قرارگاه سلمان و آخرین لحظات و وصیت‌نامه. در بخشی از این کتاب آمده است: «نزدیک رفتم. خشکم زد! باور کردنش مشکل بود. احمد متوسلیان، حاج‌محمود و حاج‌همت که در حال شستن دستشویی‌ها بودند!»

پای درس استاد شهبازی با نهج‌البلاغه

«پای درس استاد شهبازی با نهج‌البلاغه»،بازخوانی سلوک معنوی شهید شهبازی مطابق با اخلاق در نهج‌البلاغه است. زهرا یزدی‌نژاد در این کتاب که به سفارش لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) به نگارش در آمده، سخنانی از حضرت علی (ع) را آورده است که رفتارها و گفتارهای شهید شهبازی شاهد مثالی آنها است، در حقیقت عنوان اصلی کتاب «پای درس استاد شهبازی با نهج‌البلاغه» است که از پنج فصل با عناوینی نظیر تربیت، عبادی، اخلاق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاق سیاسی تشکیل شده و نویسنده این اثر در پایان کتاب وصیت‌نامه، منابع، دست‌نویس و تصاویری از شهید «محمود شهبازی» را نیز آورده است.

حماسه بی‌پایان

مخاطب در کتاب «حماسه بی‌پایان» سرگذشت‌نامه سردار خط‌شکن شهید محمود شهبازی را می‌خواند. نگارنده تلاش کرده است، مطالب کتاب به گونه‌ای سامان یابد تا خواننده شهید شهبازی را بیشتر بشناسد. این کتاب که به قلم گل‌علی بابایی است که با ۱۹ فصل به همراه اسناد و تصاویر در ۱۶۷ صفحه از سوی نشر ۲۷ بعثت برای نخستین بار در سال ۹۲ به چاپ رسید. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بدون این‌که حتی پلک بر هم بزند، سر چرخاند، توی چشم‌هایم نگاه کرد. یک هاله اندوهی را من در نگاهش دیدم. بعد گفت: می‌دانی حسین، از خدا خواسته بودم، موقعی مرا از این عالم ببرد که از دار دنیا هیچ چیزی نداشته باشم. حالا که نگاه می‌کنم، می‌بینم از این دنیا هیچی برایم نمانده. گفتم: محمود معلوم است چه داری می‌گویی؟ گفت: تو فقط گوش کن، وصیت‌نامه‌ام را مدت‌ها قبل نوشته‌ام…»

تئوری مدیریت عشق

کتاب «تئوری مدیریت عشق» از منظر امیرالمومنین علی (ع) و تجلی آن در زندگی و فرماندهی شهید حاج‌محمودی شهبازی را انتشارات دارخوین منتشر کرده است. فائزه عظیم‌زاده‌اردبیلی در این کتاب به بیان نامه ۵۳ نهج‌البلاغه می‌پردازد و منشور حکومت اسلامی و استراتژی مدیریت، نحوه انتخاب مسئولان و نحوه نظارت و کنترل را با توجه به بیانات ارزشمند حضرت علی (ع) را مورد تجزیه و تحلیل و واکاوی قرار می‌دهد. مدیریت شهید حاج‌محمود شهبازی به عنوان نمونه برگرفته از نهج‌البلاغه در این کتاب معرفی می‌شود.

مهندس شهر قشنگ

«مهندس شهر قشنگ» روایت‌گر مراحل مختلف زندگی شهید محمود شهبازی از تولد تا شهادت برای آینده‌سازان این مرزوبوم است که به قلم محمدحسین خانی نوشته و در انتشارات دارخوین چاپ شده است.

کد خبر 577028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.