مردم در دولت صاحب منصب شدند

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، دوم خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مزد مجاهدت» نوشت: یکی از مدافعان حرم در حمله مسلحانه دو موتورسوار در خیابان مجاهدین اسلام تهران ترور شد. به گزارش تسنیم به نقل از یک منبع آگاه این حادثه حوالی ساعت ۱۶ روز گذشته در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان مجاهدین اسلام رخ داده و دو نفر موتورسوار با شلیک ۵ گلوله، یکی از مدافعان حرم را به شهادت رساندند. بنابر این گزارش، این ترور در نزدیکی منزل این شهید و در هنگامی که وی با خودرو شخصی قصد ورود به منزل خود را داشته، به وقوع پیوست و ضاربین تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

این خبرگزاری همچنین افزود: اولین فردی که پس از این حمله تروریستی به محل وقوع حادثه رسیده، همسر وی بوده است. همچنین یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، خبر داد: موتورسیکلت‌سواران بعد از شلیک پنج گلوله متواری شدند. سه گلوله به ناحیه سر و دو گلوله به دست شهید اصابت کرده است.

در پی این حادثه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم اعلام کرد: عصر یکشنبه در یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت.

این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت مدافع سرافراز حرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» به خانواده معظم وی تأکید کرده است: اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین پیش‌بینی شده و در حال انجام است. گفتنی است همچنین رسانه‌ها خبر دادند که دادستان تهران در صحنه جرم حاضر و دستورات قضائی لازم را صادر کرده است.

مردم در دولت صاحب منصب شدند

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مردم در دولت صاحب منصب شدند» نوشت: «مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن» از شعارهای دولت سیزدهم است که در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب مورد تأیید و تأکید قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب که خودشان هم همیشه بر مسئله مردمی بودن تأکید داشته و دارند، در این مراسم از سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم خواستند تا شعار «دولت مردمی» را در واقعیت محقق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند.

حالا رئیس‌جمهور در حکمی سید احمد عبودتیان را به عنوان «دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» منصوب و همه مقامات و دستگاه‌های دولتی را در راستای تحقق انتظارات پیوست این حکم، مکلف به همکاری با او کرد. دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت مکلف شده شبکه «همیاران مردمی دولت» را تشکیل دهد و «تحول مردم‌پایه و عدالت‌محور با تأکید بر ظرفیت جوانان» و «ارتقای اعتماد و امید مردم به دولت» را ایجاد کند، اما آیا مردمی‌سازی نیاز به ساختار جدیدی دارد؟ رمز موفقیت امام (ره) و دولت‌هایی همچون دولت شهید رجایی در مردمی‌سازی چه بود؟ پایه و اساس نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای «مردمی بودن» گذاشته شد.

حکومتی که امام‌خمینی (ره) پایه‌گذار آن بود با مشارکت مردم شکل گرفت و تمام ارکان حکومتی هم بر پایه مردم‌سالاری دینی گذاشته شد. مشارکت مردم در انقلاب فقط یک آرمان نظری نبود و تحقق عینی داشت.

دلیل ماندگاری انقلاب هم با وجود بحران‌هایی همچون هشت سال جنگ تحمیلی، مردمی بودن و بدنه اجتماعی آن است. قانون اساسی کشورمان هم بر مبنای مردم‌سالاری دینی تدوین شده‌است.

اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای است که چارچوب مشارکت مردم و پاسخگویی به نیازهای مشروع آن‌ها را در شیوه‌های مختلف عملی می‌کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حاکمیت ملی را مبنا قرار داده و این حاکمیت ملی و مردم‌سالاری را از طریق انتخابات، رفراندوم، همه‌پرسی و راهکارهایی از این دست محقق می‌کند و همه این‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌است که بین حاکمیت دینی و مردم‌سالاری دینی، یک تلفیق به‌وجود بیاید.

مردم در دولت صاحب منصب شدند

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عذرخواهی تأمین اجتماعی از بازنشستگان» نوشت: طبق آن‌چه پیش از این اعلام شده بود که در صورت تصویب و ابلاغ به تأمین اجتماعی، افزایش حقوق سنواتی ۱۴۰۱ بازنشستگان در روزهای آخر اردیبهشت واریز می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد و سر بازنشستگان در پایان دومین ماه سال هم از مبالغ افزایش حقوق بی‌کلاه ماند. گزارش خراسان حاکی است، روز گذشته مدیرعامل تأمین اجتماعی ضمن عذرخواهی از بازنشستگان این سازمان اعلام کرد: واریز افزایش حقوق بازنشستگان در صورت ابلاغ به این سازمان در پرداختی خرداد اعمال خواهد شد.

میرهاشم موسوی مدیرعامل تأمین اجتماعی گفت: تاکنون جلسات متعددی در این باره برگزار شده است و ما نیز نظراتمان را اعلام کرده‌ایم و البته اعضای دولت هم درباره میزان افزایش دیدگاه‌هایی دارند که منتظر تصمیم و تصویب آن در دولت هستیم و به محض تصویب و ابلاغ به تأمین اجتماعی، این مبالغ به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد. طبق گفته هفته گذشته حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری سه وزارتخانه در دولت به دلیل کسری بودجه با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مخالف هستند.

مردم در دولت صاحب منصب شدند

کد خبر 577027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.